Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vel jeg har nå gått ned 11kg på 4 uker via PSMF og er nå over i en 3 ukers periode hvor jeg skal bygge litt muskler før en ny runde med PSMF.

Jeg kommer til å trene fullkropps program 3 ganger i uken(tirsdag, torsdag/fredag, Søndag). Jeg har ellers en veldig sittestillende jobb som kjøkken arkitekt.

Jeg har tenkt til å legge meg rundt 1000-1100 kcal lavere en hva fitnessbloggen sin kalkulator sier jeg forbrenner. Vil dette være for lite for å ha noen reel effekt på muskelaturen eller ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17234-kcal-underskudd-og-muskelbygging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

MartinK

Postede bilder

Vel jeg har nå gått ned 11kg på 4 uker via PSMF og er nå over i en 3 ukers periode hvor jeg skal bygge litt muskler før en ny runde med PSMF.

Jeg kommer til å trene fullkropps program 3 ganger i uken(tirsdag, torsdag/fredag, Søndag). Jeg har ellers en veldig sittestillende jobb som kjøkken arkitekt.

Jeg har tenkt til å legge meg rundt 1000-1100 kcal lavere en hva fitnessbloggen sin kalkulator sier jeg forbrenner. Vil dette være for lite for å ha noen reel effekt på muskelaturen eller ikke?

Legger du deg lavere enn din bmr eller (estimert) energiforbruk totalt sett?

BMR er hva kroppen bruker for rett og slett å overleve. Siden jeg gjerne vil forbrenne en del fett(har en del å ta av), men også bygge muskler så tenkte jeg å ligge i ca 1000kcal underskudd eller da 4-500 lavere enn BMR kunne fungere.

Ikke for å "bitche", men hvordan i alle dager har du sett for deg at det skal være mulig?

Annonse

Du er godt ute å kjøre. Beklager.

Å klare å løfte mer fra å være helt utrent har ingenting med muskelvekst å gjøre. BMR er det kroppen bruker på å holde liv i seg selv når du ligger strekk ut uten å bevege deg - bare du sitter og putler hele dagen kan du legge til omtrent halvparten av BMRen.

Den planen du har nå leder deg til tap av alt kroppen din består av og i potensiell helsefare om du beholder den. Aldri gå under BMR. Aldri.

Hvor mye veier du? Hvor mye har du å ta av? Det er ganske viktig.

Det er klart, men har man ett solid fettlagrer rundt på kroppen er dette ikke farlig over en kortere periode. (nå vet jeg ikke om vedkommende har det da). Men muskelvekst kan man nok så langt etter da.

Tyner du ikke kroppen nok som det er for tida? :)

Som nybegynner er det ikke bare muskelvekst og styrkeøkning som gjør seg gjeldende. Du introduserer også sentralnervesystemet, respirasjon og blodomløp for en helt ny verden. Gjør kroppen din en tjeneste og spis skikkelig den perioden du nå skal inn i, det tjener du på i det lange løp.

Annonse

Nå var det vel akkurat en forskningsartikkel på at det beste var å kjøre hardt om man skulle ned! Jeg har sagt det leeenge, men stadigvekk fått kritikk for det.

Det er bare en vei om man vil få gode resultater! Det skal gjøres litt vondt:)

Og man må gjerne velge. Man får ikke i pose og sekk

Det er stor forskjell på noen som bevisst har presset vekten opp og skal ta av noen kg og noen som har levd seg til en overvektig kropp. Det behøver ikke være vondt, det skal ikke skje raskere enn det kan og å kun spise proteiner og salat over lengre tid er ikke en god løsning for de fleste.

Dersom endringene ikke blir varige og vanene vedlikeholdes går vekten opp igjen. En kar på 98 kg kan ha moderat vektnedgang og ende opp på en vekt han trives med. Med moderat mener jeg et underskudd i størrelsesordenen 500-100 kcal i forhold til totaltforbruk, ikke BMR-4-500 som han skisserer selv. Han skal ned 8 kg i første omgang. Hvor raskt mener du det kan/bør gjøres?

Det meste sitter i hodet, og hvor mye man har å ta av spiller jo en liten rolle sånn sett.

1kg pr uke er fint mulig

Det meste sitter i hodet, og hvor mye man har å ta av spiller jo en liten rolle sånn sett.

1kg pr uke er fint mulig

Hvis jeg skal ned 1kg per uke ligger jeg rundt 400 under BMR ifølge disse kalkulatorene som florerer

Sånn psykisk messig er det ikke noe problem. Håndterer sultfølelse og lignende veldig godt

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...