Gå til innhold

Det er en jungel av anbefalinger.


Opcode

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente som har begynt å trene styrke.

Før det var jeg i relativt god form og løp endel, men man blir ikke sterk av å løpe! Kjedelig er det også i lengden.

Anyways; jeg leste meg opp og fant ut at jeg burde begynne med helkroppsprogram. Leste enda mer og fant nybegynnerprogrammet her på Fitnessbloggen, og det har jeg fulgt nå i snart 4 uker. Jeg har byttet ut et par øvelser og lagt inn markløft.

Per i dag ser det sånn ut:

3 ganger i uken

2 sett Markløft

3 sett Knebøy

3 sett Benkpress med stang

2 sett Arnoldpress

2 sett nedtrekk

2 sett nedtrekk med omvendt, smalt grep

2 sett fransk press

2 ganger planke i maks tid

Jeg løfter til jeg klarer ca 10 rep i hvert sett, så legger jeg på neste gang.

Men så leser jeg enda mer, for dette er jo både gøy og interessant. Det er så utrolig mange anbefalinger! Noen sier at så mange øvelser er for mye, andre sier at det er helt ok, noen sier at man skal løfte 5*5, andre sier nei...

Hva synes dere om mitt program? Burde jeg legge til eller trekke fra noe?

Kan jo legge til at jeg ser supre resultater på kort tid (var typisk tynnfeit liten dame. Bleik og sliten også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 ganger i uken

2 sett Markløft

3 sett Knebøy

3 sett Benkpress med stang

2 sett Arnoldpress

2 sett nedtrekk

2 sett nedtrekk med omvendt, smalt grep

2 sett fransk press

2 ganger planke i maks tid

Jeg løfter til jeg klarer ca 10 rep i hvert sett, så legger jeg på neste gang.

Først og fremst, fantastisk at du har tatt steget inn i frivektsområdet, og herlig at du opplever resultater! Det er litt sånn at dersom du ikke har trent styrke før så vil du med jevn og god innsats få gode resultater nærmest uansett hva du gjør, så ikke tenk deg ihjæl :-)

Det eneste jeg ville gjort noe med her er vel kanskje å kutte ned til 5 reps på mark og bøy, og heller lagt på mere vekt. Videre kan det etterhvert bli tøft for kroppen å kjøre både mark + bøy tre ganger i uka. Kanskje du skal bytte litt på?

Pass ellers på at du får skikkelig hvile, lytt til kroppen og spis masse god mat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd:)

Det er en idè å alternere knebøy og markløft, for det er tungt og tar endel krefter fra resten av programmet.

Det er null problem å kjøre annenhver gang. Jeg merker jo at jeg kunne løftet mye mer om jeg hadde hatt færre reps, så dette er absolutt noe å prøve ja.

Nybegynnerspørsmål: Skal jeg kjøre 2 eller 3 sett markløft om jeg tar 5 tunge reps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...