Gå til innhold

Dokumentar: Sannheten om fedme


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis jeg husker den dokumentaren riktig (så den i går kveld med mesteparten av oppmerksomheten andre steder) så var det kommet frem til at overvektige hadde mindre av hormonet som signaliserer metthet enn normalvektige. Har man sett nærmere på om det å øke det hormonet har noe å si for kroppsvekten noen steder tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker den dokumentaren riktig (så den i går kveld med mesteparten av oppmerksomheten andre steder) så var det kommet frem til at overvektige hadde mindre av hormonet som signaliserer metthet enn normalvektige. Har man sett nærmere på om det å øke det hormonet har noe å si for kroppsvekten noen steder tro?

Konklusjonen i dokumentaren var vel at Grehlin (sult) nivåene hos overvektige aldri sank til så lave nivåer som hos normalvektige, mens PPY (metthet) tilsvarende aldri økte til så høye nivåer som hos normalvektige. Catch 22 anyone?

Dette var jo en test på en enkelt normalvektig person, sammenstilt med hva jeg antar er innsamlede data på overvektige, så den vitenskapelige verdien er isolert sett null. Teoretisk henger det på greip, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Le Roux's forskning tyder på at bl.a. Ghrelin og PPY fungerer annerledes hos overvektige vs. normalvektige mennesker, men man vet ikke helt sammenhengen enda. PPYs totale funksjon er fremdeles ukjent, men det er gjort gnagerstudier som viser at injeksjon av PPY i overvektige gnagere gir vektreduksjon.

Hormonene ble ganske nylig oppdaget, slik at mye av kunnskapen er ufullstendig. Det er likevel sjelden man finner så klare sammenhenger mellom ukjente hormoner og matinntak. Skulle ønske jeg hadde oppdaget det, hehe.

Det er fremdeles uklart om målingene hos overvektige skyldes underproduksjon, reseptorsvikt eller andre mekanismer.

Og testen som ble gjort i programmet var bare et eksempel på den forskningen Le Roux et al. har drevet med i stor skala :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...