Gå til innhold

Fokus under trening av Pasient med Ryggproblem


Karl Petter

Anbefalte innlegg

Lure på kva folk har å sei på trening av personar med ryggsmerter. Er det ikkje fornuftig i starten først og fremst å trena opp lokal stabiliseringsmuskulaturen som m.transversus og m.mulitifidus som er med å stabilisere og låse av ryggvirvlane, gjennom å trene stabiliseringsøvingar på Fitnessball, BSU og andre ubalanserte underlag, for du går over på meir funksjonelle øvingar som Knebøy osv ? Kva kunnskapp sitter folk med på dette område? Vist du skal starte å trene ein med ryggsmerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en med ryggsmerter så starter jeg alltid med å prøve å finne ut årsaken til smertene, man kan liksom ikke bare trene rundt de. Det kan være tighte hoftebøyere,piriformis, svake\underaktive rompemuskler, svake magemuskler, feiltrening, skader, eller ting som gjøres i hverdagen som forverrer situasjonen (arbeidssituasjon etc).

Jeg er ikke spesielt glad i å bruke massevis av bosuballer og balanseredskaper. Slynger fungerer bra. Starter med å lære kunden å ha en nøytral rygg i plankeøvelser, bird-dogs, rompehev, statisk utfall, etterhvert rack-pulls, et-beins utfall øvelser, kjernemuskulatur i form av pall-off press, etc. Setter opp enkle aktivering og tøye-øvelser som kunden må gjøre hver dag.

Regelen min er å starte med enkle øvelser (f.eks: Planke, armheving, utfall, rompeløft, etc) og avanserer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmortis86 oppsummerer ganske greit hvordan man skal gjøre dette. Lokaliser problem, finner du ikke ut av det, be han gå til legen å få en evt røntgen/MR scan. Deretter kan den aktuelle rehab treningen starte. Litt ut ifra hvordan tilstanden hos pasienten er, ville jeg tatt en vurdering hvorvidt han har muligheten til å trene baseøvelser som feks bøy. Selv og med andre har jeg veldig god erfaring med slynger for å stabilisere området. Finnes også flere varianter styrkerelatert han/hun kan utøve som feks koffertmark.

Når det gjelder tøyeøvelser har jeg en del gode eksempler, men lettere å gjøre et søk på nettet fremfor at jeg skal forklare øvelsene. Husk også at massasje kan være en god måte å rehabilitere med (selv har jeg egenmassasje flere ganger i uka på rør/ball)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en pasient har smerter i ryggen, må lege, og helst en kiropraktor være innkoblet i jobben. Å trene muskler er en ting, med veldig ofte er muskelsmertene relatert til problemer i skjelettet. Massasje som Andre sier er absolutt ingen dum idè. Yoga er en god måte å strekke ut på..når det gjelder ryggsmerter er det ikke sjelden en må jobbe seg gjennom en lang liste med sjekkpunkter for å finne det optimale og årsaken til feilen/smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøye øvelser kan være piriformis-stretch, hamstrings,"knee-to-knee stretch", 90\90 stretch, statisk & dynmaisk tøying av hoftebøyere / psoas. Mobilisering av hofte,brystrygg & skuldre.. Jeg er litt uenig Rodolfo når du sier at muskelsmerter er ofte relatert til problemer i skjelettet, og har erfaring med at det ofte er motsatt. Ubalanser i muskler trekker ofte ledd ut av "stilling". Det er derfor jeg alltid anbefaler triggerpunktbehandling\dypvevsmassasje av naprapat , før kiropraktor. Men det kommer jo selvfølgelig som alltid helt an på tilfellet. Jeg er også uenig i at Yoga er optimalt for en med ryggsmerter, mange av stillingene og tøyningene i yoga setter ryggen i en ugunstig posisjon, og kan gjøre det hele værre.

How-Stretch-Your-Hamstrings-Lower-Back.jpg

= AU!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Når en pasient har smerter i ryggen, må lege, og helst en kiropraktor være innkoblet i jobben. Å trene muskler er en ting, med veldig ofte er muskelsmertene relatert til problemer i skjelettet.

Problemer i skjelettet er ganske normalt, men har ofte å gjøre med påvirkning fra kroppsholdning, arbeidsbelastning, tidligere skader, beinlengdeforskjell, fysisk form, m.m. Smertene kommer gjerne fra nerver i muskulatur, ledd, sener, etc., ikke bare selve skjelettet. 1% av ryggsmerter har opphav i mer alvorlig sykdom, og i forhold til akkurat det kan det være lurt å oppsøke legen din, eller en behandler som er flink til å utelukke slike ting.

I forhold til å bli kvitt smertene synes jeg personlig at den allmenne lege ikke har nok kunnskap om årsakssammenheng eller opptrening i forhold til ryggplager, selv om det heldigvis finnes unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ryggplager er det først og fremst viktig å prøve å finne årsaken til smertene. Man kan ikke på forhånd si hva en skal gjøre for å bli kvitt plagene, men av øvelser ender man ofte opp med stabilitets- og bevegelighetstrening. Mitt første tips blir dermed at man må gå til egnet helsepersonell for å få sjekket det. Uten å vite mer om årsaken til ulike ryggplager ville jeg anbefalt å gjøre enkle stabilitetsøvelser med god kontroll (gjerne i slynger). Mange begynner med for vanskelige øvelser, men dette kan bare øke problemene. Det er viktig å gjøre øvelser hvor man har en stabil rygg i nøytral stilling. Prøv også bekkentilter uten å aktivere muskulatur på baksiden, bare magemuskulaturen. Hofte- og ryggtøyninger kan også ha effekt på plagene. Jeg vil si at stikkordet på behandling av slike smerter er "kontroll".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ryggplager er det først og fremst viktig å prøve å finne årsaken til smertene. Man kan ikke på forhånd si hva en skal gjøre for å bli kvitt plagene, men av øvelser ender man ofte opp med stabilitets- og bevegelighetstrening.

Enig med at man må finne årsaken:) Problemet med generelle øvelser er at de nettopp er det - generelle. En instabil dame på 20 år trenger gjerne en annen trening enn en "close packed" kar på pluss femti. Samtidig så kan man også ha ulike versjoner av dominant muskl., holdningsmønstre (fleksjonstype, ekstensjonstype, m.m., ref. Janda / Zink), slik at et individuelt tilpasset opplegg er viktig i startfasen.

Samtidig så er det mange sofaslitere som kan ha god effekt av å bare komme i gang med trening;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt helt generelt, uten å vite hva som feiler ryggen. Så vil det være stabilitetstrening av kjerne...og er den veldig svak, så blir det planke/sideplanke mot vegg og bird-dog. Mange som himler med øynene pga bird-dog, men den kan gjøres i mange variasjoner, så lenge hovedfokus ligger i å ha en stabil kjerne (ref. unngå ekstensjon av rygg). Her blir mange overrasket over hvor tungt det er når man skal være helt stabil, og unngå bevegelse sideveis (siden mange bruker ryggstrekker istedenfor glutes, og rotasjon i hofte).

I tillegg øvelser for Thoracal delen av ryggen...mange blir bedre i korsryggen etter å ha blitt mere mobil i øvre del av rygg.

Og tar man utgangspunkt i stabilitet-mobilitet-stabilitet osv, så kan styrking av nedre del for å stabilisere knær også kunne hjelpe. For svake knær kan føre til at hoften tar over stabiliteten som knærne skal ha..som fører til at ryggen (lumbalt) tar over for mobiliteten hoften skal ha..osv...

Om planken er uaktuell pga dårlig styrke, så anbefales Pallof press. Og her skal kroppen være like stiv i hele truncus som ved planke.

Mobilitet i hofte er det skrevet om i postene over:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer i skjelettet er ganske normalt, men har ofte å gjøre med påvirkning fra kroppsholdning, arbeidsbelastning, tidligere skader, beinlengdeforskjell, fysisk form, m.m. Smertene kommer gjerne fra nerver i muskulatur, ledd, sener, etc., ikke bare selve skjelettet. 1% av ryggsmerter har opphav i mer alvorlig sykdom, og i forhold til akkurat det kan det være lurt å oppsøke legen din, eller en behandler som er flink til å utelukke slike ting.

I forhold til å bli kvitt smertene synes jeg personlig at den allmenne lege ikke har nok kunnskap om årsakssammenheng eller opptrening i forhold til ryggplager, selv om det heldigvis finnes unntak.

Akkurat det siste der tror jeg stemmer godt. Alle "pasienter" som har kommet til meg med klager over at legen ikke har kunnet hjelpe, eller at de ikke har blitt bedre etter 10 mnd hos fysio osv...Ikke èn har unngått en dramatisk forbedring etter at de kom igang med hensiktsmessig trening i forhold til plagene - selv de med alvorlig scoliose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...