Gå til innhold

Ketose?


jallajalla

Anbefalte innlegg

Hei flinke mennesker :)

Jeg bare lurer, hvor ltie karbohydrater kan man egentlig spise uten å havne i ketose - eller omformulert, når havner man i ketose?

Jeg vet jo at ketose generelt sett er at kroppen bruker fett som energikilde i stedenfor karbohydrater, og at det derfor logisk nok må være grader av dette..

Grunnen til at jeg spør er i allefall fordi jeg de siste 2ish ukene har ligger på alt fra 40-100 g karbohydrater om dagen, og innimellom får en skikkelig "ketose-ånde" og blir relativt svimmel. (Ja, jeg pusser tenna). Trener alt fra 1 time styrketrening eller rask gange til en time kardio + styrke om dagen.

Can it be? Trodde man måtte mye lavere ned i inntak for å havne i ketose?

Puss och kram :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil produsere noe ketoner allerede når du er rundt 100 gram karbohydrater om dagen, men dette er sjelden målbart med vanlige stix. Ramler du under 50, vil mange kunne oppleve dette som ketogent kosthold, dvs at du er i ketose mesteparten av døgnet. Trener du i tillegg og bruker muskelglykogen, vil du nesten garantert være i ketose rundt 50 gram. Generellt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne, jeg vil jo egentlig ikke være i ketose. Eller, det har vel egentlig ingenting å si kanskje?

Nei, altså, ketose er en naturlig tilstand å være i. Når jeg drev med utholdenhetstrening, løping, så fant jeg at ketose var en fordelaktig tilstand, ettersom kroppen da forbrenner fett veldig effektivt, på grunn av det lave karbo inntaket. Dessuten er ketoner en veldig god energikilde, pluss at de "rengjør" cellene for gammelt proteinavfall. Men når jeg er på studio og løfter vekter, synes jeg det er bedre å være på rundt 80 gram pr dag, og da er ikke jeg i nevneverdig ketose.

Ketose er feilaktig blitt koblet med slanking, eller ketoacidose, begge to er like feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketose er helt naturlig, og kroppen skal veksle ganske sømløst mellom forbrenningen av forskjellig drivstoff. For noen av oss går ikke dette fullt så glatt, og jeg personlig hadde en ganske tøff overgang til et kosthold uten særlig karbohydrater. Heldigvis er dette forbigående, og de aller fleste har ingen problemer knyttet til ketose etter 2-8 uker. Jeg ser ikke det å være i ketose som problematisk - det eneste det forteller meg er at glykogenlagrene er tomme og jeg tærer på fettet (enten det på stumpen, eller det jeg har spist).

Edit: Og der så jeg at Rodolfo hadde postet mens jeg skrev :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Rodolfo skriver, så vil du produsere en del ketoner ved et karbohydratinntak på 100g om dagen, og over dette også. Om natten vil de fleste produsere litt ketoner, med mindre karbohydratinntaket er veldig høyt.

Med ketogen diett menes et kosthold der ketonproduksjonen er så stor at de begynner å skilles ut i urinen, såkalt målbar ketose. For å oppnå dette må mange ganske lavt ned på karbohydratinntaket, kanskje helt ned i 20g/dag. Man kan likevel være i ketose selv om det ikke vises i urinen, men da betyr det at produksjonen er lavere.

Ketonproduksjonen er en livsviktig funksjon, og babyer starter denne prosessen helt ved fødselen, siden tilgangen på glukose da er lav. Dette er essensielt for overlevelsen de første dagene.

Som Camomilla påpeker, er ketose (kostindusert) en helt naturlig tilstand, som de aller fleste er innom mange ganger i løpet av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare passe på å få i seg nok protein så ikke musklene blir spist opp i samme slengen.

Ketonproduksjonen tærer på fettsyrer, ikke protein. Glukoneogenesen, nydanning av glukose, tærer på protein og evt muskelvev. Dette kan du oppnå dersom karbohydrat og proteininntaket er lavt samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen :)

Ja, at man danner ketoner selv om man ikke er i ketose er jeg klar over - men har aldri før (untatt den gangen jeg forsøkte meg på en lavkarbodiett i hele 6 dager) opplevd at jeg blir svimmel og får aceton-ånde ved ett såpass høyt karboinntak som jeg har nå..

Får vel bare "trøste" meg med at det tærer på fettet mitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen :)

Ja, at man danner ketoner selv om man ikke er i ketose er jeg klar over - men har aldri før (untatt den gangen jeg forsøkte meg på en lavkarbodiett i hele 6 dager) opplevd at jeg blir svimmel og får aceton-ånde ved ett såpass høyt karboinntak som jeg har nå..

Får vel bare "trøste" meg med at det tærer på fettet mitt :D

Svimmel? Forsøk denne: Svimmel, kaldsvetting, muskelfesesmerter i alle ledd, tåkesyn, hjertebank, hetetokter og så dårlig energi at en bakke på 300 meter tok 17 minutter å gå opp (med 3 stopper for å hente pusten). Det skjedde meg, da jeg snudde om fra 5-600 gram karbo til null på dagen. 7 dager med dette opplevde jeg før det sakte begynte å bedre seg. Trodde jeg skulle stryke med :) Snakk om omstillingsbesvær.32 dager senere perset jeg 10 km med 4 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svimmel? Forsøk denne: Svimmel, kaldsvetting, muskelfesesmerter i alle ledd, tåkesyn, hjertebank, hetetokter og så dårlig energi at en bakke på 300 meter tok 17 minutter å gå opp (med 3 stopper for å hente pusten). Det skjedde meg, da jeg snudde om fra 5-600 gram karbo til null på dagen. 7 dager med dette opplevde jeg før det sakte begynte å bedre seg. Trodde jeg skulle stryke med :) Snakk om omstillingsbesvær.32 dager senere perset jeg 10 km med 4 minutter.

Derfor gav jeg meg med lavkarbokur etter 7 dager:

1: Frukt fristet for mye

2: Eier ikke viljestyrke! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger verken mye viljestyrke eller å droppe frukt for å leve lavkarbo. Publiserte en artikkel i dag om nettopp dette:

http://friskogfunksjonell.wordpress.com/2011/11/22/en-enkel-innforing-i-lavkarbokosthold/

Når jeg tenker lavkarbo tenker jeg gjerne det "ekstreme", altså fra 5-30 g karbs om dagen. Da er det lite rom for frukt! :)

Men det er klart at det finnes flere tilnærminger til det, og slik jeg spiser i dag (med alt fra 40-100 g karbs om dagen) kan vel også dette klassifiseres som en type lavkarbo. Selv om jeg da i tillegg velger mager kesam fremfor sæterrømme... :)

Fin artikkel, foresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg tenker lavkarbo tenker jeg gjerne det "ekstreme", altså fra 5-30 g karbs om dagen. Da er det lite rom for frukt! :)

Men det er klart at det finnes flere tilnærminger til det, og slik jeg spiser i dag (med alt fra 40-100 g karbs om dagen) kan vel også dette klassifiseres som en type lavkarbo. Selv om jeg da i tillegg velger mager kesam fremfor sæterrømme... :)

Fin artikkel, foresten :)

40-100g karbohydrater kan absolutt klassifiseres som lavkarbo ja. Som jeg skriver i artikkelen, så er det noe med begrepet lavkarbo jeg ikke liker. Det har liksom en negativ klang over seg, og med en gang det nevnes så er det lett å bli generalisert som en ekstremist.

Likevel, i mangel på et bedre begrep som på en god måte beskriver kostholdet, må vi nok fortsette å kalle det lavkarbo enn så lenge, selv om jeg personlig ikke tenker så voldsomt mye på sammensetningen av makronæringsstoffer, og bare tenker på det som mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40-100g karbohydrater kan absolutt klassifiseres som lavkarbo ja. Som jeg skriver i artikkelen, så er det noe med begrepet lavkarbo jeg ikke liker. Det har liksom en negativ klang over seg, og med en gang det nevnes så er det lett å bli generalisert som en ekstremist.

Likevel, i mangel på et bedre begrep som på en god måte beskriver kostholdet, må vi nok fortsette å kalle det lavkarbo enn så lenge, selv om jeg personlig ikke tenker så voldsomt mye på sammensetningen av makronæringsstoffer, og bare tenker på det som mat :)

Drev akkurat å skrev det over: "liker ikke å kalle det lavkarbo - det er jo bare en måte å spise på som passer meg godt..." Men så så jeg at du hadde skrevet akkurat det samme, så da tenkte jeg at jeg ikke skulle herme.. haha :p

Siden jeg prinsipielt er i mot å kaste meg på en eneste bølge (om så er lavkarbo eller lavfett) gjør jeg som deg ; kaller det mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...