Gå til innhold

God, gammeldags spisevegring-Trenger "krisehjelp"!


Gamla

Anbefalte innlegg

Ja, jeg sier spisevegring, ikke spiseforstyrrelse/anoreksi, fordi det dreier seg om vegring mot å spise..

Kombinasjon mellom bivirkninger fra medisiner, og stress, har gjort at jeg ikke har matlyst, og vegrer meg mot å spise, av ulike årsaker.

Jeg spiser fordi jeg MÅ, når jeg klarer det, men det blir sjeldnere og sjeldnere, og jeg må manne meg opp for å få det til.

Jeg får selvsagt ikke i meg nok bra kost, og har selvsagt null energi..:dry:

De som har vært der selv, vet sikkert at det ikke er noen vits i å gi overdådige oppskrifter, for når vi sier enkelt og pratisk, så mener vi det, fordi det er essensiellt for å få i oss det aller mest nødvendige, og ikke minst får godt med energi!

Mat er et ork, det har blitt et tiltak..

Det er desverre lenge til jeg skal til ernæringsfysiolog, og jeg har forsåvidt "profesjonell" hjelp også, jeg prøver bare å fungere i mellomtia:p

Min "bestilling" er som følger:

Jeg trenger tips til noe som er lett å spise, på alle måter, en quick fix.

Noe som er lett å lage

Lett å fordøye

Gir meg mest mulig av det jeg ha

som gir mest mulig energi,

uten at noe må være i store(normale) porsjoner. Alle monner drar, en liten bit her og der er bedre enn ingenting:p

Gjerne matvarer som kan spises som de er(skrelling og deling er greit nok:p)

Setter veldig stor pris på seriøse og konstruktive svar/tips!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ofte det er lettere å spise ting som er oppdelt i biter sånn at jeg kan "momse" med henda, dersom jeg sliter med matlysten. Forslår fra toppen av mitt hode; kutte opp frukt/grønnsaker og bruke kesam og/eller peanøttsmør som dip, lage ruller av lefser/lomper med røkelaks/spekeskinke/annet pålegg du liker og dele i biter, lage potetbåter og små kyllingspyd i ovnen, lage ok chips (av speltlomper eller potetskiver feks) og dippe i hjemmelaga guacamole og salsa, dele opp proteinbarer i en "godteskål" (bedre enn sjokkis hvertfall, hvis du får i deg sånt), og ha skåler med nøtter og tørket frukt stående fremme. Aner jo ikke hva du liker, men dette pleier å gå ned her i gården hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ofte det er lettere å spise ting som er oppdelt i biter sånn at jeg kan "momse" med henda, dersom jeg sliter med matlysten. Forslår fra toppen av mitt hode; kutte opp frukt/grønnsaker og bruke kesam og/eller peanøttsmør som dip, lage ruller av lefser/lomper med røkelaks/spekeskinke/annet pålegg du liker og dele i biter, lage potetbåter og små kyllingspyd i ovnen, lage ok chips (av speltlomper eller potetskiver feks) og dippe i hjemmelaga guacamole og salsa, dele opp proteinbarer i en "godteskål" (bedre enn sjokkis hvertfall, hvis du får i deg sånt), og ha skåler med nøtter og tørket frukt stående fremme. Aner jo ikke hva du liker, men dette pleier å gå ned her i gården hvertfall :)

Masse kjempegode forslag faktisk!:)

Forferdelig synd jeg ikke kan spise mye av det:bigtears:

Har faktisk noen bittesmå protein"barer" scitec nutrition!:) Hadde glemt dem:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke fryktelig mye om ernæring, men her noen småtips jeg selv bruker. Det første jeg kommer på som er enkelt og energirikt er nøtter og Avokado. Nøttene er enkle å småspise på om du har energiunderskudd. Avokadoen har godt med vitaminer og sunt fett. Dessuten kommer den ferdig innpakket og med skål (skallet:p) Jeg spiser den som regel med skje. Så lenge man lærer seg å finne avokadoen med riktig modenhet(ikke for hard, ikke for myk) er det flott!

Hvis du liker yoghurt og lignende kan jo enten yoghurt, kesam eller cottage cheese være greie. Tar ofte med meg en hel boks med kesam til lunsj. Det blir ikke enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag dette og:)

Men som jeg nevnte, så trenger jeg noe raskt, som krever minst mulig tilberedning. Det har selvsagt ingenting med latskap å gjøre, men med vegringen..

Enda viktigere er at det må være rimelig lett fordøyelig, så ikke vegringen/stresset:( blir verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse kjempegode forslag faktisk!:)

Forferdelig synd jeg ikke kan spise mye av det:bigtears:

Har faktisk noen bittesmå protein"barer" scitec nutrition!:) Hadde glemt dem:p

Allergisk? Det er jo egentlig bare å ta ting du liker/tåler og dele dem opp :p Jeg syns bare det å slippe hele tallerken-full-av-mat-skjære-tygge-svelge-greia hjelper veldig. Ellers spiser jeg de få tingene jeg faktisk har lyst på, de siste mnd har det feks gått i hjemmelaga burger eller bolgonese minst tre ganger i uka :whistle: Å være matlei er kjipt, håper du kommer deg snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoothie :)

Eller juice, hvis du har sentrifuge.

Fin måte å få i seg grønt på.

Har tenkt på det!

Juice er desverre noe herk jeg knappt orker å styre med når jeg har overskudd, med alle ørten dele som skal vasker..:rolleyes:

Kjipt at ikke går an å ha næringspulver i juice, hadde hjulpet stort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fryktelig mye om ernæring, men her noen småtips jeg selv bruker. Det første jeg kommer på som er enkelt og energirikt er nøtter og Avokado. Nøttene er enkle å småspise på om du har energiunderskudd. Avokadoen har godt med vitaminer og sunt fett. Dessuten kommer den ferdig innpakket og med skål (skallet:p) Jeg spiser den som regel med skje. Så lenge man lærer seg å finne avokadoen med riktig modenhet(ikke for hard, ikke for myk) er det flott!

Hvis du liker yoghurt og lignende kan jo enten yoghurt, kesam eller cottage cheese være greie. Tar ofte med meg en hel boks med kesam til lunsj. Det blir ikke enklere.

Er jo veldig glad i valnøtter, men får så dårlig samvittighet når jeg ser at det er whopping 700kcal pr 100gr!!:eek: :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergisk? Det er jo egentlig bare å ta ting du liker/tåler og dele dem opp :p Jeg syns bare det å slippe hele tallerken-full-av-mat-skjære-tygge-svelge-greia hjelper veldig. Ellers spiser jeg de få tingene jeg faktisk har lyst på, de siste mnd har det feks gått i hjemmelaga burger eller bolgonese minst tre ganger i uka :whistle: Å være matlei er kjipt, håper du kommer deg snart :)

Det og:P Men det er det minste problemet faktisk.. Har et alvorlig problem med fordøyelsen, så jeg klarer ikke fordøye ting som f.eks. rødt kjøtt, havregrøt, epler og rå gulerot...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har en innvandrerbutikk i nærheten kan du jo se om du finner hummus på boks(siden du vil ha det enkelt). Dette er en kikertemos som er god, proteinrik og veldig mettende! Det er også fort gjort å blande inn litt krydder hvis du vil ha litt annerledes smak.

Oh, bra!:lol: Den kan jeg jo blande næringspulver i!:) ..og krydder!hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det og:p Men det er det minste problemet faktisk.. Har et alvorlig problem med fordøyelsen, så jeg klarer ikke fordøye ting som f.eks. rødt kjøtt, havregrøt, epler og rå gulerot...:(

Huff så trasig :( Da har jeg dessverre ikke noe å komme med tror jeg, er litt mer sånn "alt går til grisen"-type...

Men kan du forresten spise kikerter kan du jo oppdrive falafel feks? :) Det er godt, har praktisk momsestørrelse, trenger bare å hives i ovnen, og kan dippes og greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på nippet til å begynne å grine fordi jeg "måtte" steike et grovt rundstykke i ovnen for å få litt ekstra næring.. Har kjøpt masse bra pålegg, men som alt annet, står det bare i kjøleskapet og venter på å gå ut på dato eller råtne...:dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinshake med 1 rått egg i pluss ein halv banan. Da får du i deg proteiner, fett og karb.

Halv boks CC med syltetøy oppi og litt valnøtter til. 20g valnøtter er jo tross alt berre 140 cal og energi må vi jo alle få i oss på ein eller anna måte.. Eg elsker å bruke kirsebærsyltetøy (lerums utvalgte) sammen med cc :)

Kok torsk (går frøkteleg fort) også del opp 2 gulrøtter og kok dei (går også fryktelig fort) også steiker du litt løk og paprika i smør så vips har du eit komplett måltid på 10-15min :)

Og for guds skyld, et det du har LYST på, tenk på kva som hadde frista, søk på oppskrifter. Du treng ikkje å følge dei, men let deg inspirere :) Et ting du har lyst på og slå deg til ro med at akkurat no er ikkje kostholdet optimalt også kan du heller ta endringen gradvis, ikkje stress :)

Husk å gjere ting du liker og som gir deg overskudd. Ta vare på deg sjølv :) Ta sol, sjå favorittfilmen, treff folk som får deg i godt humør. I vertfall er det slik med meg at matlyst og livslyst heng sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for mange gode tips, men jeg kan jo gå litt dypere i forklaringen rundt fordøyelsesreia:P

Fisk og kjøtt med mye proteiner(du kan kjenne det igjen på konsistensen, som på torsk/hvit fisk v. laks, og biff vs. kylling) og verst av alt er for mye fiber, spesiellt i ting som har skall som spises, eller ting som er "harde" som epler, rå gulerøtter osv. Enkelte matvarer blir direkte avvist...:unsure:

Dette er med på å øke stresset som også er inne i bildet, jeg blir "redd" for å bli dårlig, spesiellt fordi jeg mister enort mye energi bare av å spise det..:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...