Gå til innhold

Knebøy hjelp ?


lone90

Anbefalte innlegg

Ok, tusen takk for gode tips ! :) Er en del å huske på, men skal klare det etterhvert! Ja benken er egentlig litt i veien, så skal helt klart droppe den nå, så får jeg bare prøve å stoppe når jeg føler for det. Føler liksom det er vanskelig å skjønne når jeg har passe dybde, men skal prøve å få filmet igjen og prøve meg fram :)

Har det noe å si når jeg bruker rulla? Før eller etter oppvarmingen liksom ? Hehe, føler meg litt grønn her.. Men supert med flinke folk som kan hjelpe :D Hahaha, ja det skal jeg prøve på ;)

Ett lite tips til sjekking av dybde: Bruk mobilkameraet og film fra siden når du løfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forutenom alt som har vært sagt ang mobilitetstrening osv, hvordan synes du selv det var? Ser du har flytta stanga litt ned også.

Jobbe litt med mobilitet så synes jeg det så bedre ut. Litt vanskelig å se fra siden, men føler du selv at bredden på fotstillingen hindrer eller på noen måte jobber mot dybden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutenom alt som har vært sagt ang mobilitetstrening osv, hvordan synes du selv det var? Ser du har flytta stanga litt ned også.

Jobbe litt med mobilitet så synes jeg det så bedre ut. Litt vanskelig å se fra siden, men føler du selv at bredden på fotstillingen hindrer eller på noen måte jobber mot dybden?

Synes det føltes mye bedre uten den benken og med stanga litt lengre ned. Føler jeg kanskje sliter litt med å holde korsryggen helt stram, samt at jeg er usikker på om jeg skal gå enda lengre ned eller om det er passe dybde. Hmm, vanskelig å si siden jeg ikke gikk dypere siden jeg var usikker på om jeg skulle gå dypere, må nesten prøve igjen. Men kunne nok ha gått dypere, men blir litt bekymra når ryggen/rumpa svaier sånn i bunn kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det ser ut som du kunne hadde en smalere benstilling:)

Okei, kan godt prøve det. Har ofte hatt litt bredere beinstilling for jeg pronerer sånn på den ene foten så da føles det bedre, men alt kan vel bli en vane :) Skal prøve, takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det føltes mye bedre uten den benken og med stanga litt lengre ned. Føler jeg kanskje sliter litt med å holde korsryggen helt stram, samt at jeg er usikker på om jeg skal gå enda lengre ned eller om det er passe dybde. Hmm, vanskelig å si siden jeg ikke gikk dypere siden jeg var usikker på om jeg skulle gå dypere, må nesten prøve igjen. Men kunne nok ha gått dypere, men blir litt bekymra når ryggen/rumpa svaier sånn i bunn kanskje..

Ta dette litt og litt å føl deg fram, etterhvert som du blir mykere kommer du bedre ned uten den svaien :)

Dette kan du teste litt selv på stuegulvet forran tvn, der du setter deg som om du bøyer, presser brystet opp og fram og bruker albuene til å presse ut knærne. Om det er vanskelig så kan du holde deg i noe (som bordkanten) og se hvor langt ned du kommer før ryggen krummer seg. Prøv å press imot med å holde spennet og "gjyng" litt forsiktig opp og ned. Det føler jeg har hjulpet veldig.

Da kan du å se litt på hvordan bredden av beina vil påvirke krumming og dybde. I utgangspunktet ville jeg sagt "så dypt du klarer nå" er best, så la det bli litt og litt lavere etterhvert som du klarer og holde spennet og teknikken bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dette litt og litt å føl deg fram, etterhvert som du blir mykere kommer du bedre ned uten den svaien :)

Dette kan du teste litt selv på stuegulvet forran tvn, der du setter deg som om du bøyer, presser brystet opp og fram og bruker albuene til å presse ut knærne. Om det er vanskelig så kan du holde deg i noe (som bordkanten) og se hvor langt ned du kommer før ryggen krummer seg. Prøv å press imot med å holde spennet og "gjyng" litt forsiktig opp og ned. Det føler jeg har hjulpet veldig.

Da kan du å se litt på hvordan bredden av beina vil påvirke krumming og dybde. I utgangspunktet ville jeg sagt "så dypt du klarer nå" er best, så la det bli litt og litt lavere etterhvert som du klarer og holde spennet og teknikken bra :)

Okei, men den svaien den skader ikke ryggen eller? Er liksom det jeg er litt redd for..

Takk har prøvd den teknikken du sier der og brukte den blant annet i oppvarmingen i dag, og følte det hjalp en del, så jeg får bare fortsette :)

Tusen takk for så gode tips, føler liksom at jeg kanskje kan klare det med så gode tilbakemeldinger, blir ikke så forvirra nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men den svaien den skader ikke ryggen eller? Er liksom det jeg er litt redd for..

Takk har prøvd den teknikken du sier der og brukte den blant annet i oppvarmingen i dag, og følte det hjalp en del, så jeg får bare fortsette :)

Tusen takk for så gode tips, føler liksom at jeg kanskje kan klare det med så gode tilbakemeldinger, blir ikke så forvirra nå :)

Den svaien, eller buttwink er ikke heldig for ryggen. Men om du sitter helt uten vekt og bare prøver litt er det nok ikke noe farlig, men om du knebøyer over tid med tung belastning og dette forekommer er det ikke heldig. Men om du nå bruker 10-15 min hver trening og kanskje litt på stuegulvet med å sitte slik så tror jeg det vil bedre seg fort. Husk også på at du aktivt må jobbe i mot krummingen med å spenne opp midtpartiet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på disse også :)

Har sett på de og er veldig til hjelp, tusen takk :) Får bare drite i hva de på treningen sier og heller stole på dere. Fikk beskjed om at det ikke var noen vits å gå så dypt som jeg gjorde før, for det gjorde ingen forskjell. Så mye forskjellig info ute å går at en blir litt tussete i hue..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den svaien, eller buttwink er ikke heldig for ryggen. Men om du sitter helt uten vekt og bare prøver litt er det nok ikke noe farlig, men om du knebøyer over tid med tung belastning og dette forekommer er det ikke heldig. Men om du nå bruker 10-15 min hver trening og kanskje litt på stuegulvet med å sitte slik så tror jeg det vil bedre seg fort. Husk også på at du aktivt må jobbe i mot krummingen med å spenne opp midtpartiet

Takk for råd, skal jobbe mot å bli kvitt den, håper det går tilslutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på de og er veldig til hjelp, tusen takk :) Får bare drite i hva de på treningen sier og heller stole på dere. Fikk beskjed om at det ikke var noen vits å gå så dypt som jeg gjorde før, for det gjorde ingen forskjell. Så mye forskjellig info ute å går at en blir litt tussete i hue..

Vell, angående dybde så er det noe som er "dypt nok" og alt annet er ikke knebøy. På samme måte som at det ikke er markløft og dra stanga til knærne så slippe den. Så lenge du klarer å gjøre det riktig så er dypest mulig best mulig. Det er ikke noe forskjell på knebøy og andre øvelser mht korrekt utførelse / Full bevegelsesbane (med forbehold om at det gjøres riktig)

Husker ikke i farta men ble vell linket en link til "hvor dypt skal en gå" en artikkel her tidligere i tråden?

Ps. Videoene er av André Midtby som er på landslaget i styrkeløft der en av tre øvelser er knebøy. Jeg håper og tror de fleste stoler mer på han når han viser dybde, en "han på gymmet som mener at..." ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, angående dybde så er det noe som er "dypt nok" og alt annet er ikke knebøy. På samme måte som at det ikke er markløft og dra stanga til knærne så slippe den. Så lenge du klarer å gjøre det riktig så er dypest mulig best mulig. Det er ikke noe forskjell på knebøy og andre øvelser mht korrekt utførelse / Full bevegelsesbane (med forbehold om at det gjøres riktig)

Husker ikke i farta men ble vell linket en link til "hvor dypt skal en gå" en artikkel her tidligere i tråden?

Ja skjønner hva du mener, jo har blitt linket så jeg skal kikke enda engang på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det ser bedre ut, du tipper ikke like mye fremover og nakken er mer (om enn ikke helt) nøytral. Som andre har påpekt buttwinker du (som så mange andre av oss, meg selv inkludert), men eneste botemiddelet mot dette er å tøye tøye tøye og gradvis gå lenger ned :) Det er litt vanskelig å se bredden+vinkel på føttene, men det viktigste er at du ikke står breiere enn at mobiliteten din tillatter knærne å følge samme linje som føttene. Dersom kneet havner på innsiden av tærne i løpet av løftet, setter du evt bena litt nærmere sammen eller reduserer vinkelen på foten din (+ at du tøyer innside lår ;) ). Når det blir tungt er det viktig å virkelig fokusere på at knærne skal utover, og erfaringsmessig syns jeg dette er lettest å glemme i bunnposisjonen (da bekymrer jeg meg oftest mest for hvorvidt jeg kommer meg opp eller ikke :whistle: ). Ikke bra for løftet som følger. Fokuser også på å holde vekten på helen og holde deg "bakpå", tenk at benken fremdeles er der og at du skal sette deg på den. Da stikker man nesten automagisk rumpa ut først, og det kan bli lettere å holde tungdepunktet langt nok bak :)

Ang. spenn tror jeg du kan tenke på å bruke pusten/lungene mer. Fyll lungene med luft på toppen/på vei ned (alt ettersom hva du liker best), og press den fulle "magen" ut slik at overkroppen i større grad holdes spent mens du presser opp. Hold pusten mer eller mindre hele veien opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det ser bedre ut, du tipper ikke like mye fremover og nakken er mer (om enn ikke helt) nøytral. Som andre har påpekt buttwinker du (som så mange andre av oss, meg selv inkludert), men eneste botemiddelet mot dette er å tøye tøye tøye og gradvis gå lenger ned :) Det er litt vanskelig å se bredden+vinkel på føttene, men det viktigste er at du ikke står breiere enn at mobiliteten din tillatter knærne å følge samme linje som føttene. Dersom kneet havner på innsiden av tærne i løpet av løftet, setter du evt bena litt nærmere sammen eller reduserer vinkelen på foten din (+ at du tøyer innside lår ;) ). Når det blir tungt er det viktig å virkelig fokusere på at knærne skal utover, og erfaringsmessig syns jeg dette er lettest å glemme i bunnposisjonen (da bekymrer jeg meg oftest mest for hvorvidt jeg kommer meg opp eller ikke :whistle: ). Ikke bra for løftet som følger. Fokuser også på å holde vekten på helen og holde deg "bakpå", tenk at benken fremdeles er der og at du skal sette deg på den. Da stikker man nesten automagisk rumpa ut først, og det kan bli lettere å holde tungdepunktet langt nok bak :)

Ang. spenn tror jeg du kan tenke på å bruke pusten/lungene mer. Fyll lungene med luft på toppen/på vei ned (alt ettersom hva du liker best), og press den fulle "magen" ut slik at overkroppen i større grad holdes spent mens du presser opp. Hold pusten mer eller mindre hele veien opp.

Tusen tusen takk for veldig gode råd! Føler at jeg skal klare dette snart nå :)

For å nøytralisere nakken skal jeg kikke mer framover på gulvet da? Prøvde å huske på det, men glemte meg litt.

Men siden jeg buttwinker skal jeg da vente med å gå ned, eller skal jeg gå ned til ditt jeg er nå også bare prøve så godt jeg kan å stramme og sånt? Tror kanskje det kan bli litt bedre nå som jeg har fått så mange gode pekepinner. Og viss jeg fortsetter å få filmet så vil det vel gå tilslutt, hjelper jo mye å få se hva en gjør.

Tror knærne mine er i grei posisjon, men jeg skal sjekke det også. (sjekka nå på stuegulvet og da så det greit ut, men blir gjerne litt forskjell)

Hehe, ja kan jo være en fordel å komme opp ja :p men helst riktig. Er så usikker på om jeg skal ta på mer vekt når jeg er usikker på om jeg gjør rett, føler at jeg kanskje burde øve mer og ha sånn passe tungt, men ikke for tungt at jeg mister litt fokus. Også får jeg heller ta i mer seinere. Tror kanskje jeg må det.

Ja prøvde å puste godt, men skal prøve enda bedre :) Og skal holde vekten bakover neste gang, er så mye å huske på føler jeg noen ganger, men hjelper mye med sånne pekepiner fra andre, så nok en gang takk :) :) For det jeg har slitt litt med er å vite hvor langt ut jeg skal med rumpa, og dermed har jeg havna så langt fram også har jeg vel tippa frampå mens jeg har glemt å holde fokus andre steder da. Hehe. Huff. Men det kommer seg får jeg håpe, krysser fingrene. Nesten syn jeg ikke har knebøy stativ her hjemme så jeg kan øve :p Hehe. Får ta noen runder med gardinstanga i stedet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da prøvde jeg igjen på fredag, var jo ikke så lurt å løpe 11km først så var litt sliten, følte det gikk utover teknikk og utholdenhet, så det skal jeg ikke neste gang.. Prøvde først å gå enda dypere ned, men da sleit jeg veldig med ryggen, så derfor valgte jeg å heller prøve å få rett teknikk i denne dybden så får jeg heller prøve å komme meg lengre ned seinere.

Prøvde å stramme rygg, opp med bryst og holde fokus på hælene, men litt vanskelig. Ser ihvertfall at jeg må passe nakken min litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare sett kjapt over, men skal se nøyere senere, men:

1) om du filmer med telefonen liggende så slipper du at 2/3 av filmen er svart, samt vi ser mye mer ;)

2) Ser bra ut, pass på nøytral nakke som du selv påpeker

3) Bittelitt på dybden, men dette kommenterer du jo også selv

Ellers ser det ut som du kommer litt frampå tåballene, så prøv å ha tyngden mer på hælen, dette gjør deg mindre vinglete. Og ta gjerne en video bakfra å så man kan se på bredden samt om knærne vandrer mye sidelengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...