Gå til innhold

Kutte ut korn i kosthold?


Chiringla

Anbefalte innlegg

Lever med en kranglete mage som resulterer i nedsatt livskvalitet... Etter å ha lest denne artikkelen Veien til god helse - Gjør kroppen en tjeneste og styr unna korn - Fitnessbloggen tenker jeg å prøve å kutte ut korn fra kostholdet og se om det skjer noen endringer!

Men har noen spørsmål:

Kan man spise havregryn?

Kan man spise korn?

Hvor lenge burde man spise slikt for å teste det ut?

Håper på svar og evt erfaringer på dette temaet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gjort det samme.

Kuttet alt korn i 14 dager og merket total forvandling. Det tok en drøy uke før fordøyelsen ble bedre for meg.

La etter disse 14 dagene til havregryn (fordi jeg elsker det) og ble ikke dårlig igjen (heldigvis). Havre inneholder ikke gluten, men produksjonsteknikk kan gi spor av gluten i havregryn også.

Ris er vel også egentlig korn, men heldigvis tåler magen min det også. Spiser moderat av det da, type mindre enn 75g daglig.

Magen din vil nok bli en god del tregere enn vanlig. Det kan løses ved å enten ta fibertilskudd eller spise andre matvarer med fiber i. For meg hjelper det faktisk å spise 2-3 epler om dagen og drikke nok, men ikke for mye vann. For mye vann gjør magen løs i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det samme.

Kuttet alt korn i 14 dager og merket total forvandling. Det tok en drøy uke før fordøyelsen ble bedre for meg.

La etter disse 14 dagene til havregryn (fordi jeg elsker det) og ble ikke dårlig igjen (heldigvis). Havre inneholder ikke gluten, men produksjonsteknikk kan gi spor av gluten i havregryn også.

Ris er vel også egentlig korn, men heldigvis tåler magen min det også. Spiser moderat av det da, type mindre enn 75g daglig.

Magen din vil nok bli en god del tregere enn vanlig. Det kan løses ved å enten ta fibertilskudd eller spise andre matvarer med fiber i. For meg hjelper det faktisk å spise 2-3 epler om dagen og drikke nok, men ikke for mye vann. For mye vann gjør magen løs i mitt tilfelle.

Det hørtes bra ut! Håper også å kunne spise havregryn og ris, men kanskje lurt å prøve uten først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...