Gå til innhold

Vondt midt på kragebein ved dips


Johanne22

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig begynt å kjøre dips - men det har oppstått et problem!

Ved første senkning gjør det vondt midt på kragebeienet venstre side, kan godt hende det gjør vondt under og ikke i selve beienet, men det gjør hvertfall vondt. Det kjennes ut som et stikk hvis jeg kan si det slik. Det gjør ikke like vondt på andre og tredje osv senking, men ved siste siste sett og de siste senkingene kjenner jeg det bedre igjen. Jeg kjører 8x3. Det går over ganske raskt etter hvert sett, men det henger litt igjen etter helt siste.

Noen som har en ide om hva dette kan være/skyldes? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet at det ligger et ligament mellom skulderbladet og kragebeinet som utsettes for en del krefter under øvelser som dips og benkpress (coracoclavicular ligamentet). Mulig at du får vondt der pga. Manglende oppvarming eller feil teknikk. Vil anbefale deg å ta en pause fra øvelser som fremprovoserer smerten i en uke og pass på at du har rikelig med dynamisk oppvarming før du gjør øvelsen i fremtiden.

Dersom det fortsatt gjør vondt bør du oppsøke lege/fysioterapaut for å finne ut hva som er feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det ligger et ligament mellom skulderbladet og kragebeinet som utsettes for en del krefter under øvelser som dips og benkpress (coracoclavicular ligamentet). Mulig at du får vondt der pga. Manglende oppvarming eller feil teknikk. Vil anbefale deg å ta en pause fra øvelser som fremprovoserer smerten i en uke og pass på at du har rikelig med dynamisk oppvarming før du gjør øvelsen i fremtiden.

Dersom det fortsatt gjør vondt bør du oppsøke lege/fysioterapaut for å finne ut hva som er feil

Takk for svar!

Merker forresten at det i dag har gjort vondt etter trening og, ikke like vondt men kjenner at det er litt sårt.

Har du noen gode forslag til dynamisk oppvarming før dips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Merker forresten at det i dag har gjort vondt etter trening og, ikke like vondt men kjenner at det er litt sårt.

Har du noen gode forslag til dynamisk oppvarming før dips? :)

Jeg er selv litt dårlig til å varme opp før jeg kjører overkropp, så jeg er ikke helt sikker.

Et søk på youtube ga meg denne filmen, tror den skal være grei :)

Søk litt rundt på forumet så finner du sikkert noen bedre tips også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det kun i midten av kragebeinet du får smerter? Hvis det er tilfellet så er det veldig sannsynlig for at det er festet på brystmuskulaturen som har fått litt bank og er blitt sårt. Hvordan utfører dips? Mange utfører dips med kroppen lent forover fordi de vil stimulere brystmuskulaturen. Dette går desverre for mange hardt utover sener og ledd og man risikerer belastningsskader i lengden. Anbefaler at du gjør en god oppvarming i form av lette tøyninger og øvelser for aktivering av stabiliserende muskulatur i skulderleddene. Vær nazi på teknikken, hold albuene inntil, ikke senk deg lenger ned etter at du har fått 90 graders vinkel i albueleddene. Og for all del ikke len deg fremover når du utfører dips. Blir bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun i midten av kragebeinet du får smerter? Hvis det er tilfellet så er det veldig sannsynlig for at det er festet på brystmuskulaturen som har fått litt bank og er blitt sårt. Hvordan utfører dips? Mange utfører dips med kroppen lent forover fordi de vil stimulere brystmuskulaturen. Dette går desverre for mange hardt utover sener og ledd og man risikerer belastningsskader i lengden. Anbefaler at du gjør en god oppvarming i form av lette tøyninger og øvelser for aktivering av stabiliserende muskulatur i skulderleddene. Vær nazi på teknikken, hold albuene inntil, ikke senk deg lenger ned etter at du har fått 90 graders vinkel i albueleddene. Og for all del ikke len deg fremover når du utfører dips. Blir bare tull.

Ja på midten. Jeg prøver å ikke lene meg forover men rett ned og ikke lenger ned enn 90 graders vinkel, men skal skjerpe meg og terpe på teknikken;) Og som nevnt oppvarming. Vil det eventuelt gå over av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på midten. Jeg prøver å ikke lene meg forover men rett ned og ikke lenger ned enn 90 graders vinkel, men skal skjerpe meg og terpe på teknikken;) Og som nevnt oppvarming. Vil det eventuelt gå over av seg selv?

Kan ikke svare akkurat det om det vil gå over av seg selv men det er gode muligheter for at det gjør det hvis du skjerpe teknikken og kjører en god oppvarming. Jeg synes mange ganger at dipsapparater på treningssenter har litt for breie håndtak i forhold til min kropp (smale skuldre :p ) og da føler jeg mest på bryst enn triceps. Kanskje ikke ditt tilfelle da men du kan eventuelt prøve med chair dips å se om det er noe forskjell? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare akkurat det om det vil gå over av seg selv men det er gode muligheter for at det gjør det hvis du skjerpe teknikken og kjører en god oppvarming. Jeg synes mange ganger at dipsapparater på treningssenter har litt for breie håndtak i forhold til min kropp (smale skuldre :p ) og da føler jeg mest på bryst enn triceps. Kanskje ikke ditt tilfelle da men du kan eventuelt prøve med chair dips å se om det er noe forskjell? :)

Da blir det skjerpings! Nekter å gi meg enda, kan jo hende det er forbigående.

Ja jeg er enig med deg - er ganske smal selv. På chair dips kjenner jeg ingen ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker

Har fungert veldig bra, og jeg merker at musklene liker denne type oppvarming. Du kan også begynne første sett med å ta halvveis dips. Du kan også begynne roligere, ta dips som er langt fra "godkjent" på første sett, slik at du får varmet opp. Ta 1/4 dype dips, så 2/4 dype osv. på første settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker

Har fungert veldig bra, og jeg merker at musklene liker denne type oppvarming. Du kan også begynne første sett med å ta halvveis dips. Du kan også begynne roligere, ta dips som er langt fra "godkjent" på første sett, slik at du får varmet opp. Ta 1/4 dype dips, så 2/4 dype osv. på første settet.

Takk :)

Det skal jeg teste ut som oppvarming. Jeg har merket i dag at det ble vondere utover dagen, men godt ut i andre treningsøkt gikk det over når jeg ble varm og er ikke like vondt nå. Og jeg tror også det er lurt å starte litt roligere, veldig smart tips takk og takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...