Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Kjempe flott forum dette her! Jeg har snoket her inne lenge, men dette er mitt første innlegg!

Har fått mye hjelp ved å lese her(mange kloke mennesker) så takk for det!

Men over til spm mitt(håper jeg har plassert det riktig plass) : er usikker på hvordan jeg skal formulere meg.. Men det jeg egentlig lurer på er hvor mye det har å si å slutte med trening? Hverdagsaktivitet og gåturer å sånn går greit, men hva gjør det med kroppen og vekten vist man kutter ut en god del trening? Jeg har et Sundt kosthold, og har gått ned masse i vekt det siste året, men jeg er så umotivert til trening at jeg kan ikke få sagt det! Jeg synst ingenting er gøy og jeg har verken lyst eller overskudd til å trene... Vil det gjøre at jeg legger på meg igjen ? Vet det ikke er lurt (men jeg er absolutt ikke inaktiv av den grunn)

Håper noen kan svare meg på et "tåpelig" spm :-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16514-lite-overskudd-til-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som skjer er jo at du du taper jo muskelmassen din, og om du legger på deg eller ikke, avhenger jo av om du spiser mer enn du trenger eller ikke. Nøkkelen er å finne noe DU syns er gøy, ikke hva alle andre sier du bør, skal eller må gjøre. Hva passer for DEG, liksom? ;)

For å si det kort og godt:

For helsa har det mye å si, men ingen ting for vektnedgangen. Om du ligger i vedlikehold/underskudd i forhold til aktivitetsnivå, har det ingen ting å si for vekta di.

Helsa blir derimot dårligere over tid. Da tenker jeg på kondis, hvor sterk kroppen din er, og en god del andre faktorer. Du kan også tenke på dette at du f.eks får bedre søvn med trening, lengre levetid, mindre risiko for en rekke sykdommer (eks. hjerte og kar), osv. En god link er her. Det vil si seg selv at trening gir mange fordeler. Det er selvfølgelig bra at du holder deg i aktivitet! :) Men å droppe trening helt vil jeg si at kanskje ikke er så lurt for helsa di uansett, men om du trives sånn; for all del!

Det er vel snakk om kondisjonstrening... Det jeg alltid har likt! Men nå er jeg dritt lei både av å trene og ikke trene, når jeg ikke trener har jeg dårlig samvittighet for det også.. :-(

Men : vist jeg trener en time styrke i uken, og sykler en halvtime hver dag tillegg til hverdagsaktivet, er det bra nok helsemessig og vektmessig ?:-)

Hvis du mangler motivasjon så vil jeg anbefale deg å skrive ned hvor mye du løfter osv, ta før/etter bilder, sett deg mål, følg progresjonen din, ikke tenk "skal jeg på trening i dag eller ikke". Gjør som Nike sier, Just do it.

Også tar du med en ipod med favorittmusikken din.

Kan det hende at du spiser for lite mat, og ikke føler at du har energi av den grunn?

Annonse

Så lenge du tenker tanker som jeg MÅ, SKAL eller BURDE, kan du bare drite i det.. Sorry, men det funker ikke over lenger tid :p Det har jeg maaaaaaaaaaaaaaasse erfaring med. Men likevel, har jeg begynt å tenke at hey, det er jo akkurat som å pusse tenner, det en en vane jeg gjør. Og etterhvert har jeg syns det har blitt moro fordi jeg har en treningspartner, jeg ser progresjon på styrken min, jeg får tilbakemeldinger om at jeg gjør noe riktig, at andre ser progresjon på meg, og at jeg får motivasjon av alt dette ;)

Gjør som Aleksander93 sier, skriv opp løtene dine, og hva du ønsker å oppnå. Det kan funke, men da må du fullføre det også. Jeg var også en av de, som ikke fullførte noe. Men vil du ikke heller være en som sier I DID IT, istedetfor I GAVE UP? ;)

Hva som er bra nok helsemessig for deg er vanskelig å svare på. Det kan være så mangt. Selv syns jeg ikke det er bra helsemessig for meg hvis jeg har liggi på sofaen en dag :p Så, veldig forskjellig :)

Kan også ha mye med typen mat du spiser og hvor mye du spiser. Har myyye å si det også på humøret, viljen og motivasjonen.

Takk for svar dere! Je tror jeg har møtt veggen litt! Drevet mye med kondisjonstrening (fordi det er det eneste jeg liker/likte) men nå har jeg bare fått nok! Kondisjonstrening blir ikke bedre, heller tvert imot.. Og jeg synst at det er kjedelig fordi det er så sinnsykt tungt og demotiverende at jeg ikke får noe utbytte av treningen.. Eneste fordelen er vel at jeg brenner kalorier. Mer energi i hverdagen og bedre søvn og mer livstgnist får jeg heller ikke.. Det hadde jeg mye mer av før! Så er litt fortvilet... Vil jo holde meg i form! Jeg ligger aldri på sofaen en hel dag, jeg er i aktivitet på jobb og ellers.. Men ja, ikke mye motivasjon og energi til trening etter en arbeidsdag. Eneste grunnen til at jeg går på trening er fordi jeg MÅ eller BURDE... Jeg har fått en gratis PT time neste uke, så kanskje det kan hjelpe på.... ? Egentlig så gruer jeg meg, har ikke lyst til å gå på senteret i det hele tatt.. Den eneste form for trening som frister meg er å gå på langrenn ski, men det går ikke her.. (Beklager mye sutring, men er frustrerende å trene såpass uten å få noen fordeler bortsett fra fettbrenning)

Nei, du får ikke mer enegi av å bare løpe og løpe og løpe og ikke spise nok ;) Forbrenne kalorier kan man gjøre på hundrevis av måter, du må bare finne ut hva du liker å gjøre. Nytter ikke annerledes. Ikke tenk på at du sutrer, det er mye bedre å snakke med noen og få hjelp og forhåpentligvis litt motivasjon og inspirasjon på veien :) Hjelper mer enn gjerne ;)

Nei, du får ikke mer enegi av å bare løpe og løpe og løpe og ikke spise nok ;) Forbrenne kalorier kan man gjøre på hundrevis av måter, du må bare finne ut hva du liker å gjøre. Nytter ikke annerledes. Ikke tenk på at du sutrer, det er mye bedre å snakke med noen og få hjelp og forhåpentligvis litt motivasjon og inspirasjon på veien :) Hjelper mer enn gjerne ;)

Snill du er :-)

Nei. Faktisk ikke. Har ikke vært lei enda. Fordi jeg spiser bra og har progresjon på nesten hver eneste trening. Det er motivasjonen min. Og jeg bruker fitnessbloggen for alt den er verdt, og kommentarer og bilder fra andre her inne makes my day noen ganger. veldig ofte faktisk. og jeg elsker det :D Har forresten lagt ut noen porgress bilder, hvis noen gidder å ta en kikk :D Det er dagens motivasjon for meg hvertfall :D

Annonse

Nei. Faktisk ikke. Har ikke vært lei enda. Fordi jeg spiser bra og har progresjon på nesten hver eneste trening. Det er motivasjonen min. Og jeg bruker fitnessbloggen for alt den er verdt, og kommentarer og bilder fra andre her inne makes my day noen ganger. veldig ofte faktisk. og jeg elsker det :D Har forresten lagt ut noen porgress bilder, hvis noen gidder å ta en kikk :D Det er dagens motivasjon for meg hvertfall :D

Så flott! Flink du er! Bildene må jeg ta en kikk på! Det er skikkelig motiverende å se på bilder og lese her inne, men uansett så motiverende det er i det øyeblikket jeg leser så har jeg ikke overskudd til å gå på trening selv.. Jeg gjør det selvom, men det er bare fordi jeg MÅ.. Jeg synst jeg spiser hele tiden.. Men det må jo være her problemet ligger...

Det hender jeg er treningslei. Spesielt i perioder hvor jeg kanskje forsøker å komme i kaloriunderskudd. Merker at kroppen er litt tyngre å dra ned på treningssenteret da;)

For min del hjelper det veldig å ha noen dager med treningsfri. Utrolig hvor kjapt motivasjonen kommer tilbake, særlig hvis man er vant til å trene mye. Etter en uke på ferie kan jeg for eksempel ikke vente med å komme i gang med treningen igjen.

Dersom du er lei, kan du jo forøke med en liten pause. Burde ikke være noe problem dersom du holder det aktivitetsnivået du beskriver ved like. Kan jo se om det hjelper for deg. Dersom du trener fordi du føler du MÅ, så vil nok dette tære på psyken og motivasjonen over tid...

Hei! Jeg kjenner meg igjen i det du skriver og hadde i 2012 nesten et helt år pause :eek: fra styrketrening, løping og pilates (som jeg tidligere elsket). Det var mye stress på skolen, samt at jeg rett og slett spiste skikkelig dårlig. lite variert kost og ensidig hverdag gjorde at treningen ble et ork - en slags liten ond sirkel med dårlig kost, dårlig aktivitetsnivå og ikke så veldig spennende hverdagsliv. Men, etter en stund så merket jeg at kroppen ikke trivdes så godt uten den jevne treningen. Jeg fikk noen spenninger i kroppen og slikt som bare fylte på motivasjonslageret slik at det jeg opplevde som ubehag i kroppen rett og slett fikk meg tilbake i treningspositur:) så... kan hende du ser verdien i treningen ved å tenke på alt det gode helsemessige aktivitet bærer med seg! for meg ble det hvertfall en super motivasjon å merke at spenningene løsnet og humøret ble bedre igjen bare jeg fikk kommet tilbake i gamle rutiner:)

jeg håper du har det bra og ikke føler deg sutrete og lei, vi har alle våre "jeg-hater-mølla-og-joggeskoa-mine"- dager. stå på :D

motivasjonsklem:joyful:

Her inne på fitnessbloggen skal jo alle komme med positive sider av trening og mat osv sant...det er jo mye av grunnen til at veldig mange orker å stå opp ,spise maten sin og trene. For min del er d mye motivasjon og ikke minst å se forandringer...men alle har som andre sier her,dager der man bare ikke gidder,orker mhar energi til noe som helst...det kommer jo ikke like ofte frem her inne:P Men du skal vite at stort sett har alle vært der du er også...om ikke lenge så i små perioder...enten de måtte jobbe mer for å så få mindre tid eller ingen tid til trening(da selvsagt de som jobber hele dagenog kvelden:/) eller at man bare ikke har energien,enten at d ligger i hue eller at man rett og slett spiser for lite,spiser feil osv. Ja jeg kan fortsette,MEN poenget er (dette er mitt syn på saken) :

Hvis man ikke har lyst,ork,i det hele tatt til å trene,vil gå ned (mer) i vekt eller ikke gå opp i vekt og man ikke orker eller gidder eller vil ofre masse for å få det som man egentlig vil..så vil man det egentlig ikke. Ikke nok ivertfall.Jeg tror at når du sier at du ikke synes d er moro,ikke orker/har energi,er lei osv...så er treninga di for kjedelig og med for lite utfordringer og resultater til å være nok motivasjon for deg til å fortsette! Sett bortifra hvilke helegunster du får ut av det. Jeg sier ikke at det er slik ,jeg sier at det er slik jeg tror det er,når man sier ting som du sier da ang dette:) Når det er sagt så kan det godt hende du trenger en pause for så å fortsette,da med noe nytt kanskje,for tydeligvis gjør du noe som ikke er så tilfredstillende i lengden.

Håper ivertfall at du finner ut noe fornuftig av de svarene du har fått her og håper du fortsetter å trene ,på en eller annen måte med masse fremgang ,for å bli den beste utgaven av deg selv:D Du fortjener å være lykkelig og ha det bra med deg selv,hvorfor nekte deg selv det ?;)

Så flott! Flink du er! Bildene må jeg ta en kikk på! Det er skikkelig motiverende å se på bilder og lese her inne, men uansett så motiverende det er i det øyeblikket jeg leser så har jeg ikke overskudd til å gå på trening selv.. Jeg gjør det selvom, men det er bare fordi jeg MÅ.. Jeg synst jeg spiser hele tiden.. Men det må jo være her problemet ligger...

Du må tenke på det som at du gjør noe for deg selv. Man har en kropp og hvordan man tar vare på den avhenger av hvor lenge man er i denne verden. Litt filosofisk kanskje, men det er jo sånn det er. Tenk på hvordan du kommer til å føle deg når du faktisk KOMMER deg på trening, hvor utrolig stolt du er av deg selv da :D Du MÅ ingenting, men hvis du setter deg ned og tenker over hva du vil med livet ditt, hvordan du vil ha det om 1 år., 5 år og ikke minst når du blir gammel, da dukker det hvertfall opp endel i mitt hode ;) Jeg vil være minst mulig syk, dårlig og svak i livet, og det gjør at man også føler at man klarer mer. Mestringsfølelse er veldig viktig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...