Gå til innhold

Blodutredelser ved egenmassasje.


Babo

Anbefalte innlegg

Er dette vanleg? Er det bra eller dårleg?

Eg får blodutredelser og blåflekker av egenmassasje av lats og deltoid (overgangen mellom armhule og skulder). Bruker tennisball og ruller rundt på golvet. Blåflekkene er ca på størrelse med lillefingernegler og litt bloduttredelser i huden kjem i tilegg. Får ikkje spesielt lett blåflekker, har nok normal smerteterskel kombinert med ein "sunn dose stahet". Eg har mindre smerter i skuldrene/skulderryggen etter at eg starta med egenmassasjen og har intrykk av at det funger. Samme gjelder forsåvidt ved massasje av gracilis/innside lår, men der føler eg at fettvevet mitt er såpass "råttent" at eg ikkje har noko sympati for blåflekkene..

Fikk rumble roller i posten i dag :) Gleder meg til å bruke den i ein heil episode av weeds :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

når det kjem til egenmassasjeteknikk så ruller eg først generelt rundt også klemmer/legger trykk på der det er vondt til det blir mindre vondt. Ikkje så avansert.. Men har inntrykk av at det fungerer :)

Skal til kriopraktor på fredag, så eg skal spørre ho litt. Har brukt ho mykje tidlegare så no vil eg ta ein sjekk sidan eg bruker kroppen på ein anna måte med tynge løft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rimelig normalt med blodutredelser ja.

Får jeg spesielt da jeg er hos naprapaten og får juling.

Fikk det også i starten med rumblern men har gått seg til.

Vondt skal det være, så man griner!. Men så er det sånn at noen får lettere blåmerker enn andre også da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok litt å hente på teknikk. Men løfter ikkje så tungt at eg gjer ting eg veit er feil. Kva eg ikkje veit er ein anna ting. Trener på arbeid, der er ein fysioterapaut på ca 45kg ansvarleg for instruksjon, så eg skal sjå meg "ut på byen" etter teknikkveiledning..

God smerte = bra smerte, vi har desverre ikkje naprapat her og min usa utdannede kiropraktor er litt for kiropraktor til massere..

Her er siste trening. Det er tungt for meg iallefall. Lite som belaster skuldrene på denne dagen pga at ein gammel skulderskade våkna til liv av skulderpress og for rask (for skuldra) økning i markløft.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Knebøy 10x40 kg 5x55kg 5x57.5kg 5x57.5kg

Facepulls 8x12kg 8x13kg 8x13kg

Markløft 5x60kg 5x75kg 1x80kg 5x80kg 5x80kg

Tåhev 8x 50kg 8x50 kg 8x50kg

Brystpress i maskin.

5xp7

6xp7

10x30kg i ekte brysspress, gjekk bra med mongoloid skuldra.

Nedtrekk foran 7xp11 7xp11 7xp11

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket det at hvis jeg gjør noe feil, så merker jeg det omtrent med en gang. Hvis jeg løfter feil på knebøy, merker jeg det på ryggen med en gang, og da er det nokså enkelt å kjenne etter hva jeg gjør feil. Jeg syns da knebøy er drepen på skuldrene :p haha, eller hvertfall på nakken. Hvertfall når det begynner å bli tung... Men er du mye plaget med det? Skjer det etter hver trening? Eller er det bare av og til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje plaget med skuldrene i knebøy. Tidlegare så har eg ikkje fått armene langt nok bak for å kunne utføre knebøy med meire enn stang. Men etter dynamisk oppvarming og tøying av bryst så kom mobiliteten plutseleg uten forvarsel etter mange(!) treningsøkter.. Var godt fornøyd da :) Gjer mobilitetsøvelser, tøying og dynamisk oppvarming på bein også, ellers så hadde eg nok ikkje hatt noko teknikk og eg ville vært ein gærning (med skader) på trening. :p

Det var skulderpress m ca 30kg som gjennoplivet skulderskaden. Kjenner heldigvis ikkje noko i knebøy. Kjenner vekta litt i nakken, med det går over når eg får stanga litt lengre ned så den kviler på muskler i stadet for ryggvirvler/nakke. Men markløftene kan mine kan nok være dårlig for skuldra mi så eg fokuserer mykje på å stramme muskulaturen der før mark og ikkje "henge" med skuldrene framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du blåmerker så tar du i for hardt. Istedenfor å bruke det på gulvet kan du bruke veggen istedenfor.

Leser forresten en bok om trigger punkter så kan jo gi deg "Massage guidelines" :p

1. Use a tool if possible and save your hands.

2. Use deep stroking massage, not static pressure.

3. Massage with short, repeated strokes.

4. Do the massage stroke in one direction only.

5. Do the massage stroke slowly.

6. Aim at a pain level of seven on a scale of one to ten.

7. Limit massage to six to twelve strokes per day.

8. Work a trigger point three to six times per day.

9. If you get no relief, you may be working the wrong spot.

Har selv hatt god erfaring med dette. Håper du får bruk for det :)

Fra boka "The Trigger Point Therapy Workbook" av Clair Davies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser logikken i punktene, det skal være passe mykje og passe ubehageleg.. Trur at rumble rolleren kan bidra til å dempe min indre sadist :p

Menne, eg trudde at statisk press på triggerpunkter var bra. Statisk press i begrenset tid for å gi knuten nok tid/press til å løse seg opp. Går Davies noko inn på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke noe om at statisk press er direkte dårlig. Kansje at det ikke er helt optimalt. Men det med å stryke skal visst gi et godt miljø i muskelen ved at du "dytter" blodet i den retningen slik at all driten(melkesyre og annet) som har samlet seg i muskelen blir skiftet ut med nytt blod.

Det er jo greia med trigger punkter, at ved disse punktene har små deler av muskelen låst seg slik at det ikke kommer god nok gjennomstrømming av blod. Som følge av dette vil det bli dannet melkesyre og man vil få vondt.

Selv følger jeg ikke alle punktene selv ved at jeg ikke har så mye tid til å behandle meg seks ganger daglig.

Er ikke ekspert på dette så kan hende ikke alt er helt korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...