Gå til innhold

Blodutredelser ved egenmassasje.


Babo

Anbefalte innlegg

Eg har hatt forskjellege behandlinger av ymse skader/skavanker oppigjennom dei siste 9åra. Fysioterapi med massasje og opptrening, begge kne, venstre skulder. Fysiterapi med fysikalsk akupunktur og elektrostimuli. Legger og venstre skulder. Kopping og kinesisk akupunktur legger og venstre skulder. Kiropraktor m knekking og triggerpunktmassasje, nakke, venstre skulder, halebein og isijas/låsninger i bekkenet. Japansk Shiatsu massasje, Tai massasje og velvære massasje for generelle smerter. Det er forøvrig tatt røngten og MR av det som har vore aktuellt og ikkje noko er å finne på det viset.

Ei oppsumering av kva eg har lært.

  • Triggerpunkt er muskelfiber som står i konstant arbeid, det dannes slagstoffer, muskelen blir kortere og starter å gjere faneskap, dra i sener og påvirker andre muskler og ryggraden. Smerter vil da komme i andre muskler og forplante seg i kroppen.
  • Er det i ryggraden så må det først knekkes på plass av kiropraktor.
  • Løs opp triggerpunktet. Da må nervene som styrer musklene få eit "av signal" dette kan skje ved (tilstrekkeleg) hardt press, nål inn i muskelfibrene (ikkje gjer dette heime og skyld på meg) eller ved elektrostimuli. (medikamenter kan nok også hjelpe/stoppe symptonene)
  • Få i gang sirkulasjonen så friskt blod kan strømme inn i (og ut av) området. Massasje, rulling, rehabiliterende øvelser. Om muskelen kjennes ut som potetmjøl og er det vi før i tida kalla betent så kan sjølv lett massje være for mykje og virke provoserende. Få tak i fagfolk.. Kulde og varme kan være positivt for sirkulasjonen.
  • Tøye muskelen for at den skal få tilbake normal og funksjonell lengde.
  • Styrke muskelen eller andre muskler slik at du har tilstrekkeleg kraft til å utføre arbeid uten å feilbelaste.
  • Unngå å gjere det som gjorde at du fikk muskelknuter (med samme forutsetninger). Enten det er å gå på tryne på fest, arbeide over skulderhøgde eller å sitte på ræva mesteparten av dagen (kjøretøy, pc, soffa), bruk fantasien.

Eg har ikkje utdanning innen noko som er i det minste relevant, heller ingen kildehennvisninger men dette har eg lært av smerter og at eg stort sett har vorte kvitt dei.

Her er forsåvidt eit bilde av mine siste sjølvpåførte eskapader :D

Venste skulder. Utside lår.

[ATTACH]82945[/ATTACH]

Kne Innside lår.

Blingset litt på kneet, vart litt feil rulling.

post-21441-14440916369995_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Relatert spørsmål:

Jeg rappa et rør med hardplast her om dagen i påvente av rumble rolleren som er på vei i posten. Rulla på utsiden av låret, og plutselig traff jeg et sted som gav fryktelig skarp smerte. Som om noen kjørte en kniv inn i låret. Det ble blåmerke med en gang. Jeg har drevet mye med egenmassasje før, og dette var noe helt annet enn vanlig egenmassasjevondt. Har hatt blåmerker pga dette mange ganger og, så dt er ikke vanlig rulleblåmerke. Nå har det gått et døgn, og det lille avgrensede området med blåmerke er ekstremt følsomt. Gjør veldig vondt bare jeg kommer å vidt borti :(

Vet noen hva slags skade dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]86445[/ATTACH]

Nope, ikke på noe bein. Det ser veldig stusselig ut, men gjør veldig vondt bare å ligge og lene seg mot den siden :(

post-334-14440920392614_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...