Gå til innhold

Hook grip og grepsstyrke

Anbefalte innlegg

Gjest johnmf94

Noen som vet om hook grip øker grepsstyrken mye i forhold til mixed grip?

Ser jo folk slik som Koklyaev som bruker hook grip og løfter like mye som enkelte gjør med et mixed grip, bare at du slipper risikoen med biceptear, og hvis dette går like mye på grepsstyrken så ser jeg ikke noe negativt med det

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16272-hook-grip-og-grepsstyrke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer lettere ned i riktig posisjon med hookgrip en mixedgrip. Mulig det bare er følelsen om at jeg står sjevt med mixedgrip som jeg ikke liker, men jeg føler hookgrip er mer naturlig, selv om det gjør balle vondt de første gangene man gjør det.

Det blir mindre sjanse for 'skjevheter' enn ved mixed grip, og du kan trene det opp til å bli omtrentlig like sterkt som mixed vil jeg tro. Hva folk blir best på varierer, men jeg har ikke noe spesielt sterkt grep - og kan likevel fint dra vertfall en 240 i rack pulls uten reimer, med hook grepet. Det skal nevnes at hook grep på maks mark og mer en rimelig smertefullt, selv for en som løfter med hook greper i timesvis daglig..

Annonse

ja jeg vet det gjør vondt, har brukt det en del før, men det jeg lurte på er om man trener grepet lite hardt som ved vanlig overhåndsgrep og mixed grep, siden mesteparten av vekten blir på tommelen

Nei, du får ikke den samme totale grepstreningen. Grepsstyrken min uten hook grep har falt betraktelig etter jeg kuttet vanlig grep og spesifikk grepstrening. Jeg har nå lagt inn spesifikk grepstrening 2x/uka igjen :)

Jeg har for småe fingre til å kunne utføre hook grip ordentlig.

kom ikke forbi 100 kilo før fingrene glapp :(

Føler at jeg får mye bedre startposisjon i markløft med overhåndsgrep/hook grip enn med mixed grip.

Skeptisk. Jeg har små hender selv, og sett mange andre med meget små hender som lett drar massive vekter med hook grepet. VIKTIG: Med hook grep må stanga mer inn mot midten av hånda, og ikke ut i fingrene slik man kan med et tradisjonelt grep. Det er mulig man får problemer med avrivninger av hud i begynnelsen, om stanga 'sklir' inni hånden under løftet.

Prøvde en del hookgrip i dag, tror jeg har korte fingre for føler kun jeg får grep om tommelen med langfinger, så var vanskelig å holde fast.

Akkurat det samme problemet har jeg.

Fredrik Gyllensten gjør jeg/vi noe feil?

Prøvde en del hookgrip i dag, tror jeg har korte fingre for føler kun jeg får grep om tommelen med langfinger, så var vanskelig å holde fast.

Dytt den jævla stanga langt inn i håndflaten. Den skal ligge inne ved starten av tommelen - IKKE i fingrene. Så griper du godt rundt.

Annonse

Du bruker ikke tommelen aktivt, men låser den. Du vil da få mindre grep trening. Vektløftere bruker det jo for å unngå aktiv bruk av armene og fordi vekten ikke begrenses av grepet

Hook grip tar lang tid å vende seg til , og vektløftere må bruke denne teknikken under alle løft og når de trener 6ganger i uka, så blir man vant til smerten. Har likevel sett koklaev riste litt på fingra av smerte etter et tungt løft. :)

Noen har store hender (felix, cyplekov) og har jo voldsom grep styrke av den grunn og det vil jo være lettere å holde fast i stanga med gorilla hender. Det er mange vektløftere som helt sikkert har korte fingere, men er det en ny teknikk så føles det ubehagelig og feil i starten. Med trening så vil det føles mer naturlig etter hvert

når det gjelder håndstørrelse så har det nok mer med teknikk å gjøre siden tilogmed små nordkoreanske kvinnevektløftere kan bruke det:)

Kvinneløfterne bruker riktignok kvinnestenger, som er mindre. Men det er mange små menn i de lavere klassene som sanns. har betydelig mindre hender enn dere her..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...