Gå til innhold

Er det nødvendig med proteintilskudd?


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Jeg funderer litt over dette temaet. Jeg spiser selv såpass mye kylling, egg, kjøtt og fisk hver dag, at jeg havner på ca 150 - 200 gram protein av høy kvalitet. Likevel tar jeg 30 - 50 gram tilskudd rett etter trening, dette er whey for hurtig innlagring, for å beskytte musklene. Jeg starter faktisk med dette ca 20 minutter før jeg er ferdig med treningen og avslutter inntaket ca 10 minutter etter trening. Foreløpig har jeg fått veldig gode resultater av dette, musklene vokser veldig mye - jeg er fersk og startet i August, derfor kan jo dette i seg selv være grunnen til gode resultater - ikke tilskuddet i seg selv.

Derfor - er det nødvendig å ta tilskudd? Jeg veier 85 kg og spiser som sagt 150 - 200 gram hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er stor gevinst av å innta proteiner rett etter trening. Om de proteinene kommer fra en proteinshake, litago, eller kyllingfilet spiller mindre rolle. Men lettfordøyelig mat kan nok være en fordel her da aminosyrene raskere vil nå ut til musklene. Synes forøvrig ikke 150-200 gram er veldig mye for en på 85 kg. Ganske så passelig, men absolutt ikke for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg synes 200 gram er mye, men det kan jo komme av at jeg før prøvde å ligge på rundt 80 - 100 gram. Prøver forøvrig å spise både kasein i form av cottage cheese og 4-5 egg (med alle de næringstoffen det gir) noen timer før trening, slik at jeg hele tiden har aminosyrer i blodet, men tenker som du sier at lettfordøylig rett etter trening kan gi ekstra gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 200-300g protein om dagen, bruker ikke tilskudd annet enn i baking, grøt, blander i cottage cheese og kesam for smakens skyld - eller en sjelden gang etter trening om jeg ikke skal rett hjem/absolutt ikke er sulten.

Spiser kesam, cottage cheese(oooh, kasein!) eller frokost/middag etter trening og har ikke tatt skade av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm. Bør jeg øke mengden?

Det er viktigere å ha høyt inntak på en diett enn på et overskudd. Når du er på overskudd og bygger muskler så er inntaket ditt tilstrekkelig i dag. Det er imidlertid litt forskjellig på hva folk fungerer best på så det er ikke noe i veien for å eksperimentere med et høyere inntak, men sannsynligvis vil du ikke merke veldig stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er både pulver og annen mat mat (proteinpulver klassifiseres under mat og ikke kosttilskudd om vi skal være pirkete) da men pulver er i de fleste tilfeller billigere, men biff og laks er etter min mening mer fristende enn 1,5dl kakao som er borte i en slurk.

Hadde jeg hatt råd til å ha en kokk som leverte meg stekt laks med pesto eller kobebiff et par ganger om dagen resten av livet så hadde jeg drukket min siste proteinshake, men inntil jeg får råd til denne kokken og fortsetter å være en latmakk så blir det det rimelige og raske noen ganger enda en stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...