Gå til innhold

vedlikeholde styrke under flesketap


mt79

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har trent styrke nå i litt over ett år, og starta rolig som nybegynner med 10kgs manualer (3x12) og har nettopp rundet 4x4 med 32kgs manualer, begge deler flatbenk ja. trener nå markløft 4x4 på 110, eller 3x10 på 100. tilsvarende 90/80 på knebøy. Jeg er 32år, 178 høy og veier ca 84kg og kunne nå tenkt meg å bruke litt tid på å miste litt flesk, men er ikke interessert i å miste særlig styrke/muskelmasse. går det an? Mesteparten av flesket ligger rundt mage/rygg/bryst.

<EDIT> Jeg sliter med knærne når jeg svømmer/sykler/løper - så typ intervalltrening/svømming og sykling gjør dette litt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du bare har trent ett år, så er det fullt mulig å vedlikeholde, kanskje også å øke i styrke på diett. Det kommer helt an på hvor flink du er i forhold trening og kosthold. I forhold til styrken din, så mener jeg at ting ligger til rette for at du fortsatt kan bli sterkere på en energiredusert diett.

Jeg er i samme situasjon. Hva tror du er det viktigste man bør gjøre for opprettholde styrken, og i tillegg ha mulighet for å økte styrken under energiredusert diett? Jeg satser på et moderat underskudd over fem måneder: 3-500 gram. 2,2 gram protein per kg kroppsvekt. Modart mengde kondisjonstrening, og styrketrening 3-4 ganger i uka. 8-9 timer søvn hver natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Moderat underskudd av energi

2. Et relativt høyt inntak av protein (2-2,6g/kg).

3. Tung styrketrening uten å overdrive volum (4-6 reps på tunge baseøvelser, 6-9 og 9-12 på andre og tredjeøvelser).

4. Lineær eller ikke-lineær periodisering

Hei Robert, kan du forklare hva du mener med lineær periodisering? Skal selv plukke av litt flesk etter jul, og har vel lagt opp det meste av planen allerede, men jeg vet ingenting om punkt 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Moderat underskudd av energi

2. Et relativt høyt inntak av protein (2-2,6g/kg).

3. Tung styrketrening uten å overdrive volum (4-6 reps på tunge baseøvelser, 6-9 og 9-12 på andre og tredjeøvelser).

4. Lineær eller ikke-lineær periodisering

Takk for svar. Når det gjelder punkt 1; anser du 500 som et trygt kcal-underskudd, dersom målet er å bevare mest mulig styrke? Eller bør man legge seg på et enda mer modart underskudd, og heller ta det over lengre tidsrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Moderat underskudd av energi

2. Et relativt høyt inntak av protein (2-2,6g/kg).

3. Tung styrketrening uten å overdrive volum (4-6 reps på tunge baseøvelser, 6-9 og 9-12 på andre og tredjeøvelser).

4. Lineær eller ikke-lineær periodisering

Det må være de 4 beste punktene jeg har lest på lenge!

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

iLike your answers.. :D

Da er jeg på rett vei. Jeg har et kosthold som favoriserer proteiner, og jeg prøver i det lengste å være restriktiv med de såkalte raske karbohydratene - og jeg tar proteinshake ifbm trening. Bruker da PF sin whey protein (ikke særlig mye karbs). Dette betyr ikke at jeg er på en lavkarbo diett. ;) OG jeg krymper rundt magan :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...