Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter noen dager med litt for lite mat, litt for høye krav til meg selv og lite søvn greide jeg å sprekke ganske heavy på mitt prosjekt juleform (les: massemasse carbs <3<3). Shit au, kan takke meg sjæl. Men spørsmålet mitt er: hvorfor blir jeg sinnssykt søvnig etter overspising? Og forresten, finnes det noe måte å kontrollere syke cravings på i handlingsøyeblikket (jaja, vet det å spise sunt, jevnt og variert hjelper i lengden)? Ikke sånn "nå fikk jeg lyst på en bit sjokolade", men mer som "nå fikk jeg lyst på et helt brød med masse nugatti, brunost og en plate sjokolade, og så spise det samtidig som jeg leter etter mer i kjøleskapet". Spurte meg selv minst tusen ganger om det var dette jeg hadde lyst til, kan garantere at det ikke hjelper.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15764-s%C3%B8vnig-etter-mye-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er naturlig "programmert" av evolusjon til å bli avslappet/søvnig etter et stort måltid, dette er fordi kroppen behøver å bruke mer energi på prosesser i fordøyelsen for å få fortere utbytte av næringen. Så er ikke så rart du blir søvnig, man skal bli det ;)

Serotonin kan som Fredrik Gyllensten nevner spille en rolle, men dette trenger forsåvidt ikke bare ha med karbohydrater å gjøre. Dersom utskeielsen skjedde med en haug med carbs er det nok mer sannsynlig at trøttheten har mer med det gode gamle blodsukkeret ditt å gjøre :)

Ja, 'postprandial dip', et lite fall i blodsukker i en kort tid etter et stort måltid, kan gjøre deg slapp...

Men det er nok flere faktorer på spill, og jeg tror OhMickey også har et godt poeng. Har forøvrig testet blodsukkeret mitt selv når jeg har følt med 'slapp' etter et måltid, og det kunne ikke forklare slappheten. Faktisk, har jeg ikke vært i stand til å få blodsukkeret til nivåer som er vist å ha noen negativ innvirkning hverken på mental eller fysisk funksjon. Jeg har kjørt 3 døgns faste + trening, faste + BCAA's + trening, og over 500 g glukose+stivelse (hovedsaklig flytende, og glukosepulver) på en time, uten høye nivåer etterpå (5,6 mmol/L.). Off-topic, men anyway...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...