Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i lengre tid slitt med kløe i huden, hovedsaklig på armer, ben, mage og bryst.

Ble satt på antihistaminer en måned uten at det hjalp.

Gikk på antibiotika en uke uten at det hjalp.

Har fått behandling for "bed bugs" uten at det hjalp.

Nå mener legen at det kan være cøliaki jeg har.

Jeg synes det høres veldig rart ut, i og med at jeg ikke har noen symptomer på fordøyelsen. Jeg spiser veldig lite gluten - max en brødskive om dagen.

Er det noen her med erfaring fra kløe/cøliaki? Kan man ha cøliaki uten symptomer på fordøyelsessystemet? Kløen har vedvart siden slutten av August, og den er relativt konstant. Noen idé om hva dette kan være?

Fortsetter under...

Allergitest også da eller?

Snakker vi sånn titals forskjellige prikker på ryggen som ska virke over flere dager..type pirkè.

Tenkt godt over hva slaks endrigner du har gjort i livet siden du fikk det. Alt fra bytte av vaskemiddel til planter.

Hehe, det vil folk her også gjøre, men med langt mindre kunnskap ;) Ville ventet på blodprøvene. Å gjøre egen research er flott, men å gjøre den her på medisinske tilstander kan fort skli ut.

Ser den! Tenkte bare det var verdt et forsøk i tilfelle noen andre har erfart liknende. Google har vært overraskende lite hjelpsomt dessverre :/

Allergitest også da eller?

Snakker vi sånn titals forskjellige prikker på ryggen som ska virke over flere dager..type pirkè.

Tenkt godt over hva slaks endrigner du har gjort i livet siden du fikk det. Alt fra bytte av vaskemiddel til planter.

Har ikke tatt allergitest, men hadde det vært en allergi burde det vel blitt bedre med antihistaminer? Jeg bodde i Norge hele september, og har bodd i Skottland siden begynnelsen av oktober. Siden symptomene ikke har endret seg vil jeg tro det ikke har med miljøet mitt å gjøre. (utover det som har vært relativt konstant, som f.eks det jeg spiser. Vaskemidler og planter har vært byttet ut flere ganger.)

Sliter selv litt med kløe i tillegg til at jeg sliter mye med halsbetennelse. Har fått tips av homeopat og noen andre med erfaringer på at veldig mye sånt kan komme av allergi mot melk. Har forstått det slik at mange ikke har det man trenger for å kunne spalte melke- og glutenproteiner, og derfor får utslag på en rekke forskjellige måter.

Har lett en god del rundt på nettet og kommet over flere sider og folk som mener at mye mer enn man tror kan skyldes dette problemet, og at det ikke nødvendigvis vil vises på en test. Ikke vet jeg, men verdt et forsøk! :)

UTENGLUTENOGMELK

Annonse

For det første så vil jeg råde deg til å la legen stå for diagnostiseringen. Om du kommer over noen forslag til hva det kan være, så kan du gjerne foreslå det for legen, men ikke diagnostiser deg selv :)

Det høres veldig rart ut at det skal være cøliaki med de symptomene du beskriver, mer sannsynlig at du reagerer på f.eks. vaskemiddel, parfyme eller lignende.

Har fått tips av homeopat og noen andre med erfaringer på at veldig mye sånt kan komme av allergi mot melk. Har forstått det slik at mange ikke har det man trenger for å kunne spalte melke- og glutenproteiner, og derfor får utslag på en rekke forskjellige måter.

NEI, bare nei. At mange tror dette derimot, det er riktig.

Det og cøliaki kan ikke sammenlignes. Autoimmun lidelse mot enzymmangel. Hjeeelp.

Kan ikke sammenlignes, men det kan ha en sammenheng. Men det er en digresjon.

Og cøliaki gir hovedsakelig symptomer i tarmen/fordøyelsen, ikke på huden.

Glutenintoleranse uten påvist cøliaki er såpass nytt at de faktisk ikke vet hva som er mekanismen bak det. Det kan like gjerne være enzymmangel. Så jeg ser ikke helt at jeg har vært uklar, eller blandet sammen noe i den setningen der.

Enzymmangel er det nok ikke, heller irritant-effekt.

Annonse

Laktoseintoleranse er for det aller fleste noe som utvikles over tid (fra 3-5 års alder), ikke noe man har fra liten av. Det er flere varianter av dette.

Grunnen til at vi poengterte at hun nå høre på legen fremfor forumet er ikke for å moralisere. Det er fordi det faktisk er veldig mange som søker hjelp på internett fremfor å holde seg til kvalifisert personell.

Hei!

Jeg har i lengre tid slitt med kløe i huden, hovedsaklig på armer, ben, mage og bryst.

Ble satt på antihistaminer en måned uten at det hjalp.

Gikk på antibiotika en uke uten at det hjalp.

Har fått behandling for "bed bugs" uten at det hjalp.

Nå mener legen at det kan være cøliaki jeg har.

Jeg synes det høres veldig rart ut, i og med at jeg ikke har noen symptomer på fordøyelsen. Jeg spiser veldig lite gluten - max en brødskive om dagen.

Er det noen her med erfaring fra kløe/cøliaki? Kan man ha cøliaki uten symptomer på fordøyelsessystemet? Kløen har vedvart siden slutten av August, og den er relativt konstant. Noen idé om hva dette kan være?

Artig å komme over dette innlegget! Ikke artig i den forstanden, men nå har det seg slik at jeg har cøliaki og fikk diagnosen for 3 år siden. Det siste halve året har jeg hatt sykelig med kløe på legger, lår, armer og til tider bryst og mage, uten å vite hva i all verden det kan være. Jeg har ingen form for utslett, eksem eller rødhet heller. Jeg har byttet ut alt av vaskemiddel/skyllemiddel og såpe, men klør som en besatt enda. Smører også huden med Decubal, en feit fuktighetskrem med naturlige ingredienser, men det hjelper minimalt. Har gått til legen med det, men hun aner ikke hva det kan være heller, men at vi skulle prøve en stund med annet vaskemiddel og såpe. Må vel ta meg en ny tur til henne siden kløen ikke forsvinner.

Jeg har fått en annen forklaring. Nemlig at laktoseintoleranse er noe man er født med. Man er født helt uten enzymene som trengs, eller man er født med altfor lite av dem. Man kan vokse seg verre, men ikke bedre. Min sønn fikk sine første symptomer da han var nyfødt og jeg drakk masse melk fordi jeg ammet. Jeg leste i et blad (var ikke så mange internettfora på den tia) at slike symptomer kunne komme av at mor drakk melk mens hun ammet. Jeg kuttet ut melk, og symptomene opphørte. Likevel ringte ingen bjelle hos verken meg eller helsesøster og legen. Ikke før det gikk et par år og de startet utredning.

Hun skrev jo at hun var under utredning hos lege. Spørsmålet hennes var jo bare om andre hadde lignende erfaringer, og jeg skrev om min erfaring.

Medfødt laktasemangel er svært sjeldent, men forekommer. De som har dette må spise laktosefritt.

Hypolaktasi er den medisinske betegnelsen på avtagende laktaseaktivitet, som er den vanligste primære formen for laktoseintoleranse. Her er det laktoseredusert kost som er tingen, utifra individuell tålegrense.

Sekundær laktasemangel er mangel på enzymaktivitet som følge av andre årsaker, eksempelvis cøliaki. Her er det også laktoseredusert som gjelder.

Hva er den tredje måten? Jeg har en datter som reagerer på melk. Men hun har aldri hatt de symptomene som broren har. Hun bare nektet å drikke melk, uten noen forklaring. Og siden veldig mange i min familie ikke tåler melk så lot jeg det bli med det. Jeg orket ikke en runde til med testing. Jeg hadde jo også erfart at det ikke er livsviktig med melk i kosten. Etter at hun ble voksen har hun fortalt at hun husker en evindelig kvalme da hun var liten, og at denne var knyttet til melkedrikking.

Laktoseintoleranse, melkeproteinallergi og melkeproteinintoleranse. Det siste er ikke en allergisk reaksjon, men en irritanteffekt i tarmen.

Skal litt mer til enn som så for å få sammenheng i det du skriver. Hjelper sikkert å lese noen blader. Påpek gjerne hersketeknikkene jeg bruker, alltid ute etter å lære noe.

Jeg vet du mener jeg bruker hersketeknikker når jeg lurer på hva bakgrunnen for påstandene dine er og stiller spørsmål ved dem etterpå. Det er vanlig å gjøre i en diskusjon, ikke så vanlig i normal, hverdagslig samtale, og oppleves da gjerne som en hersketeknikk istedenfor at den som ikke har ryggdekning for påstander klarer å ta det inn over seg. Det kan du også se på som en hersketeknikk, eller som et godt bilde på hva som har vært tilfelle her.

Jeg er enig med Asle på denne her. Har til gode å se han bruke hersketeknikk i saklige diskusjoner, og har faktisk ikke sett det en eneste gang. Folk blir som regel provosert fordi han er så forbanna god med retorikk, men dette er en helt annen sak og bør virkelig ikke blandes med noe slags form for hersketeknikk.

Når det er sagt så er forumet som du sier åpent for diskusjon for alle uansett kunnskapsnivå, så kom gjerne alltid med innspill, men når noen kommer med innspill som er basert på forskning/fakta som utfordrer dine synspunkter er det ikke særlig lønnsomt verken for din del eller diskusjonen og bli sint på vedkommende.

Jeg hadde cøliaki da jeg var yngre. Har heldigvis vokst det fra meg, men prøver å være forsiktig med gluten. Har aldri hørt om at det gir kløe. For å påvise cøliaki i dag må man ta colonskopi. Det holder ikke lenger med blodprøve. Håper for din del at det ikke er cøliaki. Det er noe droøott.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...