Gå til innhold

Dumme meg - 16år


Imortallllll

Anbefalte innlegg

Hei!

På fredag hadde jeg beinøkt. Jeg kjørte hard knebøy opp til 110Kg, dum som jeg er.. Teknikken var ikke helt perfekt heller.

Nå dagen etter sliter jeg med ryggen. Det erikke vondt, men ubehagelig. Jeg kjenner det også litt videre ned i beinet. Ubehageligheten i ryggen er ved venstre rumpeballe. Smerten er også på venstre ben.

Jeg veit virkelig ikke hva jeg skal gjøre, vil helst ikke fortelle forledre fordi da kommer de med kommentaren: Se hva du gjør med deg selv, aldri mer om du skal på styrke senter etc etc..

Så hva er grunnen til denne smerten, og hva burde jeg gjøre?

takk for svar, hilsen fortvilt 16åring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heilt sikkert ein person som kan gi deg ein bedre forklaring. Mest sannsynlig har du overbelasta ryggen din. Dårlig teknikk i bøy med tunge vekte kan vera farlig, visst det pågår over lang tid. Mulig at stangplasseringa var skeiv i tillegg, og at du kom altfor langt frampå. Detta har skjedd med meg eit par ganga, og heilt sikkert mange andre. Kan beroliga deg med at smerten vil gå over. Mitt beste råd er å terpa teknikk. Sjå filma på youtube, film deg sjøl, og legg gjerne ut for tilbakemeldinga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt sikkert ein person som kan gi deg ein bedre forklaring. Mest sannsynlig har du overbelasta ryggen din. Dårlig teknikk i bøy med tunge vekte kan vera farlig, visst det pågår over lang tid. Mulig at stangplasseringa var skeiv i tillegg, og at du kom altfor langt frampå. Detta har skjedd med meg eit par ganga, og heilt sikkert mange andre. Kan beroliga deg med at smerten vil gå over. Mitt beste råd er å terpa teknikk. Sjå filma på youtube, film deg sjøl, og legg gjerne ut for tilbakemeldinga:)

ooh, gjett om jeg ble lettet. Altså noe lignende det jeg har beskrevet har skjedd med deg?

Skal drite i hard knebøy før jeg har lært teknikken nå altså, har driti meg kraftig ut :p

Men, hva mener du med langt frampå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ooh, gjett om jeg ble lettet. Altså noe lignende det jeg har beskrevet har skjedd med deg?

Skal drite i hard knebøy før jeg har lært teknikken nå altså, har driti meg kraftig ut :p

Men, hva mener du med langt frampå?

Ja, eg har nok fått eit kraftig slag i korsryggen som følge av altfor tunge vekte med dårlig teknikk. Kom meg ikkje ned i godkjent djubde heller. Når formen er fin igjen, så prøver du deg fram med lettare vekte:) Å komma "frampå" vil sei at kroppen detter litt framover. Det kan ha med måten du helder stanga på, generell teknikk eller rett og slett at du er svak i torso (overkropp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, eg har nok fått eit kraftig slag i korsryggen som følge av altfor tunge vekte med dårlig teknikk. Kom meg ikkje ned i godkjent djubde heller. Når formen er fin igjen, så prøver du deg fram med lettare vekte:) Å komma "frampå" vil sei at kroppen detter litt framover. Det kan ha med måten du helder stanga på, generell teknikk eller rett og slett at du er svak i torso (overkropp)

tnx natalie. Ja tror jeg faktsk kom litt frampå et par ganger..

Hvor lang tid tok det før smerten gikk over for deg? Klarer ikke vente til neste beinøkt ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan også tilføye at jeg kjenner det litt i låret også, som sagt det er ikke veldig vondt mere ubehagelig. Jeg er redd for at jeg har driti meg ut og fått prolaps eller noe lignende. Hvor dum går det ann og bli...

er det stråling fra ryggen nedi låret? kan være en liten strekk i korsryggen. du er ikke dum for at du får en skade. mange latt egoet styre. Har vært der selv :) bare ro ned på bøy litt, tren rumpe med hip thrust. ta deg to pirifirmis strekker dagi. så skal det muligens gå litt vekk. er normalt å skade seg i løpet av livet. sånn vi lærte ting når vi var unger, samme er det o0m du er 16 eller 30=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro med trening av rygg/ben til det går over. Går det ikke over bør du heller snakke med foreldrene dine om det. Det er bedre å komme seg i behandling enn å beholde stoltheten. DERSOM det skulle være noe som krever den slags. Dessuten kan du si til dem senere at "fysioterapeuten har gitt meg noen råd, så jeg har lært mer om det nå.", e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...