Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå slanket meg i tre mnd og gått ned fattige 3 kilo. Jeg er 170 høy og veier hele 80 kilo, så jeg skal ha nok å ta av. Jeg trener 4 ganger i uka, styrke og kardio, og ligger på 1550 kcal per dag. Jeg har prøvd meg på høyere og lavere kaloriinntak, men til ingen nytte. Jeg har prøvd å øke og minske fett og karbohydrater, men kroppen responderer ikke på noe av det.

På en vanlig hverdag ser matplanen min gjerne slik ut;

Frokost - havregryn med kulturmelk eller styrk med en dæsj sukkerfritt syltetøy

Mellommåltid - skyr eller banan

Lunch - to rugsprø med brunost/gulost (den snille typen)

Middag - kjøtt/fisk med maks 100 g ris/potet og masse grønt

Kvelds - skyr/cottage cheese med litt bær

Jeg har vært supermotivert hele veien, men kjenner nå at det begynner å butte imot. Frustrasjonen begynner å ta overhånd og jeg føler meg helt rådvill.

Det som kanskje frustrerer meg mest er at når jeg endelig har en dag hvor det virker som om vekta slipper litt taket, så er den oppe igjen dagen etter. Så går det en uke før den er nede igjen. Så sånn går no dagan.

Bør kanskje også nevne at jeg gikk ned 17 kilo for rundt 9 mnd siden. Og så utrolig som det kanskje kan høres ut så gjorde jeg ingenting for det. Vekta bare forsvant helt av seg selv. Mistenker at det er fordi jeg tok ut en p-stav som de 17 kiloene kom av.

Nå håper og ber jeg om at det er noen som kan være så snille å gi meg noen råd? Eller fortelle meg at de har hatt det på akkurat samme måte, men at alt ordnet seg til slutt :-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15456-hvorfor-g%C3%A5r-jeg-ikke-ned-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du målt fettprosent ? Er selv 174 høy og 69 kg, det var jeg før jeg begynte og trene også så har mista null kilo, men mista mange % i fett. En PT sa til meg når jeg begynte med styrke at vi legger jo ofte på oss første tiden med styrketrening pga tung styrketrening fører til væskeansamling i de hardt arbeidende musklene (glykogen lagres og det binder vann).

Har du målt fettprosent ? Er selv 174 høy og 69 kg, det var jeg før jeg begynte og trene også så har mista null kilo, men mista mange % i fett. En PT sa til meg når jeg begynte med styrke at vi legger jo ofte på oss første tiden med styrketrening pga tung styrketrening fører til væskeansamling i de hardt arbeidende musklene (glykogen lagres og det binder vann).

I wish jeg veide 69 kg også, er målet mitt faktisk :-P Ja, tok en kroppscanning i forrige uke og den var høy. Hele 35 % faktisk. Men nå vet jeg jo ikke hva den var for tre mnd siden da. Jeg tenker som så at hvis grunnen er fordi jeg har fått litt mer muskler så ville det vist seg i cm. Men er ikke mye å skryte av der heller. På gode dager kan jeg innrømme at jeg ser litt strammere ut, men jeg vil liksom ikke tro på det før jeg ser det svart på hvitt foran meg :-P

men syns det hørtes veldig mye ut det du spiser av ris, kansje du kan bytte risen ut i grønnsaker som brokkoli, blomkål og wok grønnsaker istedet ? Ellers ville jeg bare ha fortsatt jeg me det du holder på med, tung styrke (husk baseøvelsene) så kansje avslutte økta med 20-30 min kardio, e ikke så "inni" dette selv enda, men det er jaffal råd jeg fikk når jeg begynte :) Spør de som arbeider som PT der du trener eller andre du ser er seriøse som trener, spør om absolutt alt jeg både der jeg trener og handler kosttilskudd osv :)

men syns det hørtes veldig mye ut det du spiser av ris, kansje du kan bytte risen ut i grønnsaker som brokkoli, blomkål og wok grønnsaker istedet ? Ellers ville jeg bare ha fortsatt jeg me det du holder på med, tung styrke (husk baseøvelsene) så kansje avslutte økta med 20-30 min kardio, e ikke så "inni" dette selv enda, men det er jaffal råd jeg fikk når jeg begynte :) Spør de som arbeider som PT der du trener eller andre du ser er seriøse som trener, spør om absolutt alt jeg både der jeg trener og handler kosttilskudd osv :)

Det er egentlig sjeldent jeg spiser middag med potet og ris, maks to ganger i uka kanskje. Men tror jeg skal begynne å kutte det helt ut. Er oppfostra på ekte norsk kost, så det er noe inni meg som sier at man ikke blir ordentlig mett uten poteter :-P litt sånn at en middag uten poteter ikke er en ordentlig middag :-P den største grunnen til at jeg spiser det er fordi jeg synes det er vanskelig å komme opp i kalorier uten. Som når vi skal ha wok f eks, føler jeg må spise meg halvt ihjel uten risen for å nå 1550 kcal om dagen.

Ja, jeg var så smart at jeg endelig fikk rota meg til å ha min første PTtime i forrige uke, så jeg håper hun kan hjelpe meg en del :-)

Annonse

Hei :)

Du skriver du har prøvd å øke kcal inntaket ditt :)? Hvor lenge prøvde du det, og hvor mye økte du det :)?

Du har gått ned mye i vekt, så de siste kiloene er nok litt seigere enn resten.

Utifra det jeg kan se, tror jeg du får i deg litt for lite proteiner, uten at jeg kan si det sikkert, da jeg ikke vet hvor mye kjøtt du spiser til måltidene dine?

Du bør hvertfall ikke senke kcal inntaket ditt, det er HELT sikkert.

Du er sikker på du teller riktig ? 3 ss olje er nesten 300 kcal bare, så det er mye man kan glemme å ta med når man teller.

Du spiser ikke for mye ris eller potet. Men du kunne jo kanskje vurdert å bytte ut lunsjen din med et måltid som er mer proteinrikt, og som metter mer. F.eks kyllingomelett osv.

Hva spiser du i helgene? Et underskudd forsvinner fort med litt helgefråtsing!

:)

Sikkert litt teit å si noe du allerede vet, men for å gå ned i vekt må man bruke mer kcal enn man spiser :p Men det er vanskelig, det skal være sikkert og visst, hvis ikke hadde alle gått rundt og sett ut som supermodeller! ;) Enig med det som skrives over om proteininntaket, og siden protein metter mer er det kanskje lurt å vurdere det? :) Husk også at det ikke er smart å spise for lite over tid og trene mye også, da vil kroppen til slutt jobbe imot deg, og du vil få endel bivirkinger av det, om jeg kan si det sånn.

Ser du også skriver at du har gått ned endel kilo for en stund siden. Kroppen er ikke alltid med på laget med tanke på å gå ned i vekt, og ettersom du mister flere og flere kilo, blir det vanskeligere og vanskeligere. Kroppen trenger litt pause den også, så kanskje du ikke bør være så streng med den? :p Nå sier jeg ikke at du skal slappe av og bare drite i det, men ikke tenk på kiloene, selv om det kanskje er veldig vanskelig, men heller på fremgang på trening, hvordan du føler deg, og hvordan du gradvis kan se på bildene av deg selv at du forandrer deg.

Jeg skjønner det er frustrerende å skulle gå å føle at man ikke får til noe, men husk at 1 kg er bedre enn ikkeno !! (y) Tenk på hva du har klart over det siste året, det er ikke alle som klarer det! :DSelv om det kanskje bare var en p stav, men still! Du har gjort det over god tid også, noe som gjør at du helt sikkert har gjort en livsstilsendring som er mye mer likely at kommer til å vare. Gi deg selv litt credit for du har vært FLINK :D

Men til spm ditt, slik at jeg ikke blir en av de som bare pjatter om at man skal være fornøyd med seg selv og bla bla bla (og det er ikke noe galt i det, men jeg vet selv hvor irriterende det kan være når jeg ikke får svar på det spm jeg faktisk hadde :p ) :

Som med alt må du gi kroppen tid, tid til å klare under/overskuddet du legger den på, jeg er selv veldig utålmodig sånnsett og skulle helst sett resultatene i går :p Men sånn er det nok ikke dessverre...For meg ser det ut som du gjør veldig mye riktig, men som det også er skrevet over, kan det hende at det er så enkelt som at man spiser mer i helga bare fordi det er helg. Det gjorde jeg før. Men tenk over at helga er faktisk fra fredag til søndag, noe som er HALVE UKA! Da blir det plutselig litt mer logisk i mitt hode hvertfall ;) Så gå igjennom ting du vet du kan bli bedre på, for eks, eller spør PT neste gang du treffer henne:) Der er det nok mye god hjelp å hente vil jeg tro ;)

Masse lykke til :D

Det har jeg faktisk aldri prøvd! Men jeg skal jammen dra å kjøpe det imorgen. Takk for tips :)

Prøv å lag pommes frites av søtpotet! :) Det er NAM :D Stekes i ovnen, bare å dyppe de i egg først, så de får den sprø overflaten. Er mye bedre enn de på McDonalds :p

Hei :)

Du skriver du har prøvd å øke kcal inntaket ditt :)? Hvor lenge prøvde du det, og hvor mye økte du det :)?

Du har gått ned mye i vekt, så de siste kiloene er nok litt seigere enn resten.

Utifra det jeg kan se, tror jeg du får i deg litt for lite proteiner, uten at jeg kan si det sikkert, da jeg ikke vet hvor mye kjøtt du spiser til måltidene dine?

Du bør hvertfall ikke senke kcal inntaket ditt, det er HELT sikkert.

Du er sikker på du teller riktig ? 3 ss olje er nesten 300 kcal bare, så det er mye man kan glemme å ta med når man teller.

Du spiser ikke for mye ris eller potet. Men du kunne jo kanskje vurdert å bytte ut lunsjen din med et måltid som er mer proteinrikt, og som metter mer. F.eks kyllingomelett osv.

Hva spiser du i helgene? Et underskudd forsvinner fort med litt helgefråtsing!

:)

Jeg prøvde det vel i rundt 3 uker, og jeg økte med 300-400 kcal om jeg husker riktig. Jeg får i meg minst 80 g proteiner om dagen, noen dager er jeg oppe i 120 g. Det meste av proteinene får jeg gjennom styrk melken, skyren eller cottage cheese.

Jeg bruker omtrent aldri olje i maten, men jeg hadde ingen aning om at det var så mye kcal i en ss! Så tusen takk for info :-)

Ja, jeg tror det er på tide å bytte ut lunchen, blir omtrent mer sulten enn mett av den.

Jeg hadde lørdag som fråtsedag før, men jeg hadde ikke samvittighet til å spise usunt eller fråtse noe særlig, så det endte med at jeg spiste mye mindre enn på en vanlig hverdag. Så jeg spiser egentlig ikke noe anderledes i helgene, og som så er så veier jeg alt jeg spiser.

Eneste gangen jeg "skeier ut" er om jeg er på middag et sted. Selv da prøver jeg å regne meg frem til hvor mye jeg har spist :-P

Jeg prøvde det vel i rundt 3 uker, og jeg økte med 300-400 kcal om jeg husker riktig. Jeg får i meg minst 80 g proteiner om dagen, noen dager er jeg oppe i 120 g. Det meste av proteinene får jeg gjennom styrk melken, skyren eller cottage cheese.

Jeg bruker omtrent aldri olje i maten, men jeg hadde ingen aning om at det var så mye kcal i en ss! Så tusen takk for info :)

Ja, jeg tror det er på tide å bytte ut lunchen, blir omtrent mer sulten enn mett av den.

Jeg hadde lørdag som fråtsedag før, men jeg hadde ikke samvittighet til å spise usunt eller fråtse noe særlig, så det endte med at jeg spiste mye mindre enn på en vanlig hverdag. Så jeg spiser egentlig ikke noe anderledes i helgene, og som så er så veier jeg alt jeg spiser.

Eneste gangen jeg "skeier ut" er om jeg er på middag et sted. Selv da prøver jeg å regne meg frem til hvor mye jeg har spist :-P

Prøv heller å få i deg mer protein gjennom for eks kylling, kjøttdeig, laks, torsk, tunfisk, det er veldig mettende! Du kan sikkert med fordel øke proteininntaket ditt :) Og for the record, så tror jeg det er ENDA mer kcal i en ss olje.......

Go for extreme, kjør PMFS, tren styrkeprogrammet vedlagt i artikkelen på fitnessbloggen, ta en daglig spasertur kjøp deg teflonpanne slik at du slipper unødvendige kcal der. M1: 300g Kyllingfile og brokkoli (200g), M2 300g kyllingfile og blomkål&broccoli(200g), og ta en shake med whey isolate samt din daglige tran&multivitamin. Skulle du føle for å unne deg noe ekstra i løpet av disse ukene, cottage cheese mager + fun light.

Evt hør på alle som sier dette er uforsvarlig å fortsett å pine deg igjennom en diett på XX måneder ;)

Annonse

Sikkert litt teit å si noe du allerede vet, men for å gå ned i vekt må man bruke mer kcal enn man spiser :p Men det er vanskelig, det skal være sikkert og visst, hvis ikke hadde alle gått rundt og sett ut som supermodeller! ;) Enig med det som skrives over om proteininntaket, og siden protein metter mer er det kanskje lurt å vurdere det? :) Husk også at det ikke er smart å spise for lite over tid og trene mye også, da vil kroppen til slutt jobbe imot deg, og du vil få endel bivirkinger av det, om jeg kan si det sånn.

Ser du også skriver at du har gått ned endel kilo for en stund siden. Kroppen er ikke alltid med på laget med tanke på å gå ned i vekt, og ettersom du mister flere og flere kilo, blir det vanskeligere og vanskeligere. Kroppen trenger litt pause den også, så kanskje du ikke bør være så streng med den? :p Nå sier jeg ikke at du skal slappe av og bare drite i det, men ikke tenk på kiloene, selv om det kanskje er veldig vanskelig, men heller på fremgang på trening, hvordan du føler deg, og hvordan du gradvis kan se på bildene av deg selv at du forandrer deg.

Jeg skjønner det er frustrerende å skulle gå å føle at man ikke får til noe, men husk at 1 kg er bedre enn ikkeno !! (y) Tenk på hva du har klart over det siste året, det er ikke alle som klarer det! :DSelv om det kanskje bare var en p stav, men still! Du har gjort det over god tid også, noe som gjør at du helt sikkert har gjort en livsstilsendring som er mye mer likely at kommer til å vare. Gi deg selv litt credit for du har vært FLINK :D

Men til spm ditt, slik at jeg ikke blir en av de som bare pjatter om at man skal være fornøyd med seg selv og bla bla bla (og det er ikke noe galt i det, men jeg vet selv hvor irriterende det kan være når jeg ikke får svar på det spm jeg faktisk hadde :p ) :

Som med alt må du gi kroppen tid, tid til å klare under/overskuddet du legger den på, jeg er selv veldig utålmodig sånnsett og skulle helst sett resultatene i går :p Men sånn er det nok ikke dessverre...For meg ser det ut som du gjør veldig mye riktig, men som det også er skrevet over, kan det hende at det er så enkelt som at man spiser mer i helga bare fordi det er helg. Det gjorde jeg før. Men tenk over at helga er faktisk fra fredag til søndag, noe som er HALVE UKA! Da blir det plutselig litt mer logisk i mitt hode hvertfall ;) Så gå igjennom ting du vet du kan bli bedre på, for eks, eller spør PT neste gang du treffer henne:) Der er det nok mye god hjelp å hente vil jeg tro ;)

Masse lykke til :D

Åå, så herlig positiv du var! :-) jeg har lest litt her inne om at hvis man skal ned i vekt så skal man ligge i kaloriunderskudd og da er man bare nødt til å gå ned. Så jeg lever i håpet om at det skal være så enkelt, og at kroppen min bare må gi etter til slutt :-P

Jeg må være streng med den, er så sinna på'n :-P også er det så lenge siden jeg gikk ned de 17 kiloene, så jeg føler det er på tide at den begynner å høre på meg :-P

Synes det er veldig gøy å se fremgang med treningen, men det er noe jeg føler jeg kan kontrollere selv på en måte. Noe jeg også trodde om slankingen min. Så det blir liksom ikke på samme måte hvis du skjønner? :-)

Jeg spiser helt vanlig i helgen så det er nok ikke det som er problemet, dessverre.

Tusen takk :-D

Jeg har slitt med det samme, men man må bare prøve å finne maten, livsstilen og treningsstilen som passer en best.

Noen av oss er ikke like heldige med å finne det optimale for oss selv på første forsøk, og må bruke år og mange metoder på å finne ut av det ://

Selv har jeg sluttet å prøve (haha, sier ikke at du skal gjøre det da altså) å finne slankemetoder, men fokusert på hvordan jeg vil leve sunt i laaang tid fremover - og håpe på at kroppen tilpasser seg etter det :)

Kunne ønske jeg hadde noen konkrete tips, men du skal hvertfall finne masse inspirasjon, trening og mat her inne på FB!

Ps: Pass på alkoholen..

Jeg følte meg som ei boble på de forrige p-pillene, gikk over på et merke som heter Quilara, de er kun av naturlige hormoner og det hjalp meg helt enormt, de er dyre, men heller litt ekstra kostnad enn "boble" effekten :p Men du får og kalorier i deg gjennom kosttilskudd, tar du noen form for kosttilskudd forresten ? Legger ut mye retter og oppskrifter på bloggen min, ble hmmm pinnakjøtt igår, men litt julefølelse trenger jeg jo :p

Stresser du mye eller bekymrer deg over f.eks kropp og vektnedgang? Mye stress kan øke hormonproduksjon i kroppen som jobber mot vektnedgangen igjen.. Utfordringen er å prøve å ha en casual tilnærming til en sunn livsstil, som igjen er vanskelig for oss jenter...

er man i kaloriunderskudd skal man gå ned i vekt. det spiller ingen rolle om man mister eller øker i muskelmasse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...