Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Av en eller annen merkelig grunn så får jeg vondt i armene/skuldrene når jeg tar knebøy - i den sammenheng at jeg holder armene på stanga(som viler på nakken). Det er først når jeg er ferdig å tar armene ned igjen at jeg kjenner det. Hva kan dette komme av? Skjønner at det er vanskelig å si om jeg gjør noe feil når du ikke kan se... Men er det noe generelt jeg burde vite om akkurat dette? :confused:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15453-ondt-i-skuldre-av-kneb%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt noe som føltes akkurat sånn, dvs at det gjorde vondt når jeg slapp opp. For min del hang det antakelig sammen med at skuldrene mine ikke er så glad i pressøvelser som feks. benkpress. Det ble ihvertfall bra igjen etter at jeg kuttet ned på mengden pressøvler jeg gjorde, og nå går det helt greit å gjøre knebøy ;)

Annonse

Først og fremst så er det jo alltids greit å dra til en profesjonell når man har skader, for eksempel en fysioterapeut! Hvis det derimot kanskje er mer som et ubehag å regne:

Denne artikkelen sier mye bra om forebyggende trening for skuldrene:

T NATION | Push-Ups, Face Pulls, and Shrugs

og mine skuldre har ihvertfall blitt fine igjen etter å følge mange av tipsene her. Jeg gjør også scapular pushups og scapular skulderpress som oppvarming på overkroppsdager. Å roe ned på antallet pressøvelser med vekter på overkroppsdagene er ikke en dum idé om man opplever ubehag i skuldrene. Det skader sikkert heller ikke å gjøre rotatorcufftrekk med lette vekter heller, selvom artikkelen baksnakker den øvelsen litt =)

Det kommer av dårlig brystrygg mobilitet samtidig som fremside skulder/bryst er stramme. Knebøy med vanlig stang uansett om du er nybegynner eller avansert styrkeløfter er ikke dette en god posisjon å holde armene/skuldrene i. Du har kanskje blitt frarådet nedtrekk bak nakken pågrunn av dens skademomenter, hendene på "knebøy-stanga" blir litt samme bevegelse aka dårlig for skuldre og biceps. Derfor vil jeg anbefale om du skal kjøre knebøy å aldri gå over 3 repetisjoner. Ved letter belastning bare ta kortere pauser, ved tyngre belastning ta lengre pauser.

Vil du kjøre knebøy over 3 repetisjoner anbefaler jeg å heller kjøre Belt Squats, hvor du henger vekter i typiske dips/chins beltet å står på en fast/stabil høyde slik at vektene ikke går nedi bakken.

Du kan også kjøre knebøy med safety bar squat som er mye bedre for skuldre/armer.

Lykke til

Jeg spør litt her jeg også. Jeg kan også få vondt/ubehag i skuldermuskelfestet (? - det var det osteopaten mente det var iaf) ved knebøy. Bak, nesten sånn at det føles som vondt der biceps fester:

skulder.png

Noen innspill på hva det kan skyldes? Har litt vanskelig for å tro at dette er dårlig skuldermobilitet/stivhet i brystrygg iom. at jeg kan gjøre alle disse øvelsene disse tingene relativt problemfritt:

MC_206_Kapotasana_248.jpg

intense-side-stretch.jpg

prasarita-padottanasana-c-namasteyoga-flickr.jpg

Eller?

Annonse

Det kommer av dårlig brystrygg mobilitet samtidig som fremside skulder/bryst er stramme.

Det var da voldsomt bastant synes jeg. Hva i hennes beskrivelse gjør at du så sikkert kan utelukke labrumpatologi, tendinopatier, impingementproblematisk, paralabrale cyster, skulderinstabilitet og strekk på ulnarisnerven, for å nevne noen?

Nå blir du litt syndebukk her, og det er ikke deg jeg er sur på. Det er veldig mye fokus på skadeforebyggende trening på nett om dagen, og det er en god ting. Likevel føles det slik at ting blir veldig forenklet (som det også må i en sånn sammenheng). Har man vondt i skuldre har man stramme pecs og hypomobil thoracal, har man vondt i korsryggen har man stramme hoftebøyere og svake glutes, har man vondt knærne har man svak gluteus medius og stram tractus iliotibilis osv osv osv. Alle disse er helt klar vanlige impairments, men det kliniske bildet er litt vanskeligere enn som så.

Når det er sagt, så jeg jeg litt enig med deg. Nedsatt skuldermobilitet setter mye stress på skulderleddet i knebøy, særlig om man holder smalt grep - noe som i utgangspunktet er en god ting. Jeg anbefaler Jossyen å forsøke et bredere grep og se om det letter smertene. Om det gjør det: jobb med tøying av pec major, triggerpunktsbehandling av pec minor og shoulder disclocations. Facepulls/roøvelser/YT og utadrotasjon for å rette opp imbalansene. Om det ikke hjelper eller du har skikkelig vondt bør du oppsøke en terapeut som kan komme med mer enn bare kvalifisert gjetting som jo er det vi driver med her.

Jeg spør litt her jeg også. Jeg kan også få vondt/ubehag i skuldermuskelfestet (? - det var det osteopaten mente det var iaf) ved knebøy. Bak, nesten sånn at det føles som vondt der biceps fester:

skulder.png

Sliter litt med å forstå helt hvor du mener. Du sier bak og der biceps fester. Mener du triceps? Biceps fester jo på fremsiden av skulderen, ene hodet inni skulderleddet og andre like under kragebeinet. Triceps har mange utspring, men slik problematikk her er svært uvanlig. Nøyaktig hvor er smertene? Er det vondt under eller etter knebøy? Andre ting som er vondt?

Shit. Mente selvfølgelig triceps. Men altså, der jeg har forsøkt å markere...gjør ikke særlig forskjell på smalt el bredt grep heller..virker som det er selve støttingen av tung stang som av og til gjør det, og kjenner det mest idet jeg slipper opp grepet.

Holder du mye av vekta med hendene eller klarer du å la den hvile på ryggen?

Mesteparten hviler helt klart på ryggen, men tar sikker litt mer i med hendene når det blir tyngre? Vanseklig å si, er en stund siden jeg har kjent det nå faktisk. Tenkte bare å spørre med det samme det var en skulder/knebøy tråd (iom at jeg synes det virket såppass sært). Når jeg har kjent det, er det ingen andre øvelser enn knebøy som har "irritert" det, benk og skulderpress har f.eks. gått fint, men kunne kjenne det på lettere vekter i skulderpressen og så ble den øvelsen bedre med mer belastning.

Om han mener deltamuskelen når han sier skuldermuskelen, å fester den ganske nøyaktig midt på utsiden av armen. Holder du mye av vekta av stanga, kan det godt hende at den klager litt, men da er vi heller i selve muskelbuken enn i festet. Eventuelt kan det like gjerne være refererte smerter fra en annen struktur. Litt diffus smertelokalisasjon så vanskelig å gi noe entydig svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...