Gå til innhold

Ellipse vs løping


gammelkaffe

Anbefalte innlegg

På grunn av en overivrig intervalløkt kan jeg ikke løpe på minst en uke (strekk i leggen). Det gjør meg rastløs. Fikk et tips om ellipsemaskin som substitutt. Er det et godt substitutt eller bare jalla?

Jeg har i åresvis fnist av de på ellipsemaskinen, må jeg svelge en kamel og bli en av dem?

Billettmerket: går snart på veggen (ikke bokstavelig altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo det alternativet som er likest løping i forhold til bevegelse, så vil ikke tro at du må trene deg opp igjen etterpå. Kanskje den største forskjellen er at du går glipp av den eksentriske fasen for strekkapparatet ved isett på løping. Du vil jo ikke ha noen dempefunksjon på ellipse. Men uansett så er jo det viktigste at du klarer å holde kondisjonen i sjakk, noe du fint kan gjøre på en ellipse maskin(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste spørsmål: gir den type trening noe overføringsverdi til løpingen i etterkant eller har jeg nå tatt to steg tilbake og må trene meg opp igjen når foten er bra?

Den gir en overføringsverdi i form av utholdenhetstreningen, ut over det not so much. Det ser ganske likt ut som løping, men voldsomt like er de egentlig ikke.

jeg kommer til å se teit ut

Definitivt :) Men helt grei alternativ trening altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje det alternativet til løping som gir mest overføringsverdi, i tillegg til langrenn, men som nevnt over så går du jo glipp av den eksentriske fasen ved isettet. Belastningen på ledd og muskulatur er jo betydelig mindre enn ved løping, men med bare en ukes opphold fra løping så tror jeg nok ikke du trenger å trene deg så veldig mye opp igjen.

Selv har jeg brukt mye ellipse i forbindelse med skader som har holdt meg fra løping, og jeg kan si det helt enkelt at når jeg da startet opp med løping igjen var jeg riiiiiiimelig "jesen" i beina etter bare en kort løpetur, mens jeg på ellipse fint kunne stå en times tid uten å være særlig sliten (på samme hjertefrekvens selvsagt). Men her snakker vi opphold på type 4 - 6 måneder, så tror ikke du trenger å være så redd for at dette skal skje deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve roing i romaskin og/eller spinning?!

og - om du er som meg og syntes slikt er ganske kjedelig .... det hjelper å ha en plan: bestem f.eks for å kjøre 20 sec spurt (hiv på mye tung belastning og trø/sving med armene som bare pokker) en gang annethvert minutt. Eller å øke motstanden for hvert minutt.. slike ting hjelper for å få tiden til å gå.

Alternativt deler du opp økten. La oss si 60 min kondisjon = 15 min sykkel, 15 min roing, 15 min epllipse, 15 min sykkel..! Variasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN UKE. Du kunne sitti på rumpa i en uke, og likevel vært i like god form etter noen få treningsøkter. Kanskje bedre pga restitusjon. Altså formen blir ikke dårligere på en uke. Men tips mot rastløshet som tråden egentlig var:

Svømming er god kondistrening, klatring gir mye styrke, og som nevnt: ellipse, spinning, roing.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...