Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver å bygge muskler for første gang og har hevet meg på Starting Strength programmet.

Mitt spørsmål er nå for mageøvelsen (planken), vil det være en fordel å bruke 10 sekunders RKC Plank (som vist i videoen under)?

Jeg har et dårlig grunnlag og håper på en slik «Enorm fremgang» som alle sier de "hadde" når de startet. Så hvis du har noen erfaringer, eller hvertfall tips så setter jeg stor pris på det!

Fortsetter under...

Kjør gjerne RKC planke etter hovedøkta ja. Men ikke stopp på 10 sekunder. Stopp når kroppen begynner å riste og du ikke klarer å holde en god posisjon lengre. Det krever faktisk litt trening å klare å stramme mage og rumpe så mye at det blir skikkelig tungt, så sannsynligvis vil du klare en del lengre enn 10 sekund.

Kjør gjerne RKC planke etter hovedøkta ja. Men ikke stopp på 10 sekunder. Stopp når kroppen begynner å riste og du ikke klarer å holde en god posisjon lengre. Det krever faktisk litt trening å klare å stramme mage og rumpe så mye at det blir skikkelig tungt, så sannsynligvis vil du klare en del lengre enn 10 sekund.

Okei! Ja jeg kjenner det at det er litt vanskelig å få denne til, men jeg får øve så går det sikkert etter hvert :)

Ingen problem nei. Men gjør som Oddis sier: ikke gi deg når du er ferdig, gi deg når du ikke klarer mer ;)

Jeg kommenterte 10 sekunder fordi det hørtest lite ut om jeg klarer mer. Bra med tilbakemelding på dette : ) I shall not give in!

Viktigste er å stramme magen og rumpa slik at kroppen er helt rett som en planke. Du skal ikke sette rumpen i været eller bli hengende med ryggen i svai. Når du får til dette så kan du begynne å tenke på å spenne resten av kroppen. Når du også spenner forside lår skikkelig og presser deg bakover med albuene så blir det så tungt at 10 sekund fort kan bli nok.

Annonse

ingen trente planken frem til for syv åtte år siden. de bøya 200-300 kg da også. de hadde også six pack også.planken er ikke essensiell.

sjekk hvor langt du kommer med lineær progresjon i knebøy først. det tar maks 2-3 måneder.

ingen trente planken frem til for syv åtte år siden. de bøya 200-300 kg da også. de hadde også six pack også.planken er ikke essensiell.

sjekk hvor langt du kommer med lineær progresjon i knebøy først. det tar maks 2-3 måneder.

Uenig. Vi blir mer og mer stillesittende, derfor er det gunstig å kjøre rkc-planken for å lære seg å aktivere nedre del av kjernemuskulaturen og setet. Har selv fått svi fordi jeg ikke har klart å bruke disse på riktig måte. Du kan godt velge å fokusere kun på det visuelle (jfr. sixpack), men man VIL trene på seg skader om man kjører tung nok bøy over tid uten å klare og bruke muskulaturen på riktig måte. Du har rett i at planken er ikke essensiell i form av at alle har god nytte av å gjøre den, men det er ikke det samme som at alle kan droppe stabiliseringsøvelser for kjernen og tro at de likevel kan trene trygt og holde seg skadefri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...