Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle bedrevitere!

Jeg har søkt litt rundt her på formuet etter tråder som diskuterer faste - 24 timer eller 36 timer. Jeg vet veldig lite om området, men har ved flere anledninger lest om gode resultater mtp fettprosent ved å faste så lenge. Er det noen her inne som har peiling?

Hadde vært flotters! (y)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15004-faste-hvorfor-og-hvordan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner. Problemet er at egne erfaringer er ikke så godt likt blant the scientists her inne.

Bruker selv å skippe en-to dager uten å spise. Det er ikke optimalt hvis du har lite fett på kroppen.

Her er forklaringen - Tissue-specific regulation of lipoprotein ... [Eur J Clin Invest. 2005] - PubMed - NCBI

"Past this time point, fat burning increases further. That goes without saying. But it's not necessarily the type of fat you're after that you'll be burning. Somewhere in between the 10- and 30-hour time point, the oxidation of intramuscular fat increases greatly, but no increase is seen in subcutaneous fat. Subcutaneous fat simply can't keep up with demand, so you're playing a game of diminishing returns if you push the fast too long. Coupled with the escalating rate of de novo gluconeogenesis, and subsequent risk of muscle catabolism, fasting for too long may not be very conducive for a lean individual seeking optimal lean mass retention while targeting stubborn body fat."

Antar du snakker om LAV fettprosent.

Jeg skjønner. Problemet er at egne erfaringer er ikke så godt likt blant the scientists her inne.

Bruker selv å skippe en-to dager uten å spise. Det er ikke optimalt hvis du har lite fett på kroppen.

Her er forklaringen - Tissue-specific regulation of lipoprotein ... [Eur J Clin Invest. 2005] - PubMed - NCBI

"Past this time point, fat burning increases further. That goes without saying. But it's not necessarily the type of fat you're after that you'll be burning. Somewhere in between the 10- and 30-hour time point, the oxidation of intramuscular fat increases greatly, but no increase is seen in subcutaneous fat. Subcutaneous fat simply can't keep up with demand, so you're playing a game of diminishing returns if you push the fast too long. Coupled with the escalating rate of de novo gluconeogenesis, and subsequent risk of muscle catabolism, fasting for too long may not be very conducive for a lean individual seeking optimal lean mass retention while targeting stubborn body fat."

Antar du snakker om LAV fettprosent.

Takk for link og svar! Jeg siktet til reduksjon av fettprosent :)

Annonse

Dette er en typisk ramadan dag: Det anbefales å spise og drikke før daggry, og å bryte fasten ved solnedgang med dadler og vann før man spiser et kveldsmåltid

kanskje litt utenfor faste tema men tok det med i.o.m ramadan betyr faste

Hvor fysologisk riktig det er har jeg ikke peiling på...hirr hirr

Ja, det kommer ann på aktivitetesnivået og ikke minst HVOR du vil forbrenne fett.

Men ja FETTFORBRENNINGEN øker mer og mer og mer.

Grunnen til at Berkhan mener du ikke bør faste så lenge er at du klarer ikke å mobilisere nok fett rundt magen, lårene etc. Såkalt stubborn bodyfat, pusher du fasten enda lengre må kroppen ta av litt muskelvev o.l.

Ja, det kommer ann på aktivitetesnivået og ikke minst HVOR du vil forbrenne fett.

Men ja FETTFORBRENNINGEN øker mer og mer og mer.

Grunnen til at Berkhan mener du ikke bør faste så lenge er at du klarer ikke å mobilisere nok fett rundt magen, lårene etc. Såkalt stubborn bodyfat, pusher du fasten enda lengre må kroppen ta av litt muskelvev o.l.

Dette er jeg helt noobie på, kan du være så snill å utdype / forklare mer?

Jeg har hatt best erfaring med å faste lenge. Pleier å perse etter 36 timers faste.

Jo mindre aktiv jeg er på en dag, jo lengre faster jeg. ( 24 timer feks )

Trener jeg, kortere faste. ( 12 kanskje )

Men dette med fasting, vitenskapen er jo veldig klar på akkurat det.

Men når det skal sies HVOR mye muskelvev som brytes ned etterhvert som du faster er uklart.

Annonse

Hei alle bedrevitere!

Jeg har søkt litt rundt her på formuet etter tråder som diskuterer faste - 24 timer eller 36 timer. Jeg vet veldig lite om området, men har ved flere anledninger lest om gode resultater mtp fettprosent ved å faste så lenge. Er det noen her inne som har peiling?

Hadde vært flotters! (y)

Det rent matematiske med faste blir jo at man inntar færre kalorier.

F.eks man spiser 1800 kalorier 6 dager i uken og faster 1 dag.

1800 x 6 = 10800 kalorier. Og deler man det på 1 uke så blir det; 10800 / 7 = 1542 kalorier i snitt daglig.

Sånn sett så vil fasting bidra til større underskudd. Og så kommer spm. om fasting fører til økt forbrenning av fett, som det kan virke som det gjør. Jeg er ikke helt stø på hva offisiell forskning sier om dette, men i følge hva jeg har lest om folk som tester ut former for faste så har de oppnådd gode resultat i forhold til spise lite og ofte.

Det er mye broscience involvert i dette her (som med det meste av trening/kosthold), men ikke alt av broscience er nødvendigvis bullshit. Det beste som jeg alltid ser det er å eksperimentere selv og se hva resultatet blir.

Les opp om temaet du er interessert i og kjør på og se hvordan det går.

Fasting over lengre periode har eg prøvd ved noen anledninger.

Lengste er vel i overkant av 48timer.

Følte meg opplagt, og ekstremt klar i hodet på slutten, og likte igrunn å ha "tømt" systemet helt.. Ikkje siste gang eg gjør det.

Om det har noe hensiktsmessig formål mtp. fettforbrenning er eg usikker på, men det var uansett ikkje noe mål for meg.

Hvorfor? Pushe meg sjøl, og se hva som skjedde.

Hvordan? Som Nike sier så fint i sine reklamer, "Just do it" .

(Edit: Skal sies at eg er vant til periodisk faste, og av og til bomme litt med måltidfrekvensen der, og at det da har skjedd noen ganger at eg har gått oppimot 24 timer uten føde.

Så om det er å anbefale å hoppe på 48timers faste om du er vant med å spise annenhver time, hmm.. Ville kanskje prøvd litt kortere først).

Fasting over lengre periode har eg prøvd ved noen anledninger.

Lengste er vel i overkant av 48timer.

Følte meg opplagt, og ekstremt klar i hodet på slutten, og likte igrunn å ha "tømt" systemet helt.. Ikkje siste gang eg gjør det.

Om det har noe hensiktsmessig formål mtp. fettforbrenning er eg usikker på, men det var uansett ikkje noe mål for meg.

Hvorfor? Pushe meg sjøl, og se hva som skjedde.

Hvordan? Som Nike sier så fint i sine reklamer, "Just do it" .

(Edit: Skal sies at eg er vant til periodisk faste, og av og til bomme litt med måltidfrekvensen der, og at det da har skjedd noen ganger at eg har gått oppimot 24 timer uten føde.

Så om det er å anbefale å hoppe på 48timers faste om du er vant med å spise annenhver time, hmm.. Ville kanskje prøvd litt kortere først).

Tusen takk for svar! Hvordan var ditt siste måltid før 48 timers fasten? Altså fordelingen mellom prot, karbs og fett? Og ikke minst, hvordan brøt du fasten? Er det bare å kjøre med på med spisegilde liksom? :)

Tusen takk for svar! Hvordan var ditt siste måltid før 48 timers fasten? Altså fordelingen mellom prot, karbs og fett? Og ikke minst, hvordan brøt du fasten? Er det bare å kjøre med på med spisegilde liksom? :)

Hmm, det husker eg faktisk ikkje. Trur det bare var et standard måltid med kjøtt/ris elelr noe :p Ikkje noe spesielt. Samme når eg brøt fasten. Ikkje noe fancy :p

Men hva er egentlig målet ditt med dette? Som sagt, det har null å si på forbrenning osv trur eg...

Hmm, det husker eg faktisk ikkje. Trur det bare var et standard måltid med kjøtt/ris elelr noe :p Ikkje noe spesielt. Samme når eg brøt fasten. Ikkje noe fancy :p

Men hva er egentlig målet ditt med dette? Som sagt, det har null å si på forbrenning osv trur eg...

Jeg har kommet over flere artikler hvor det hevdes å være gunstig for både forbrenning og helse generelt. Også har jeg litt lyst til å teste meg selv å se om jeg greier det!

Du har kommet over flere artikler, nevn de her. Fasting øker ikke forbrenningen nevneverdig, den går bittelitt opp det første døgnet.

Les de linkene jeg har vedlagt over eller les på pubmed, så slipper du å bli mer forvirra eller tilegne deg gal kunnskap!

Jeg kjørte på en måte en fasting, og den trivdes jeg ganske så godt på. Kan godt hende det ikke er det du tenker på nå, men kan forklare det enkle konseptet for det :)

Du spiser i et tidsrom på 6 timer, i mitt tilfelle 12 - 18, og fastet i 18 timer etter det, fra 18 - 12 NESTE dag. OM jeg hadde trening på morningen tok jeg pre-workout for å få energi. Funket veldig bra på meg, og skal starte opp dette etter nyttår igjen! :)

Skal som regel alltid være 6 timers spiserom, men har man annerledes dager og treningen kommer for sent så gjør ikke det noe. Jeg hadde veiing på mandager, så lørdag og søndag droppet jeg karben veldig og vannet slapp ganske greit :)

Har du noen spørsmål så gjerne spør :) !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...