Gå til innhold

Melkeallergi - Opptak av melkeprotein?


lunde

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er laktoseintolerant, og har fått beskjed av min MAMMA <3 at jeg ikke tåler melkeprotein.

Jeg spiser en del melkeprodukter, som f.eks Kesam og cottage cheese. Spiser en boks mager kesam, bringebærsyltetøy + knuste linfrø om dagen.

Men lurte på om jeg faktisk klarer å ta opp melkeproteinet, når jeg ikke tåler det? Når jeg sier at jeg ikke tåler det, mener jeg at det går utover magen. Men merker som regel ingenting av en boks kesam.

Hvis noen som har veldig god peil på dette, så feel free to answer :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med Fruktosemalabsorpsjon? Hvordan fungerer kroppen og opptak av næring angående dette? Har nettopp fått det diagnosert og lurer veldig på hvordan jeg skal gjøre det fremover for å øke i vekt og ta til meg næringsstoffer. Har nemlig rast ned 9kg i vekt siden i fjor når jeg fikk problemene, det gikk opp for meg nå først at det er kanskje derfor jeg har gått ned i vekt, istede for opp i vekt.. med tanke på opp i vekt tenker jeg på treningen, hovedsaklig mat og gainershakes på siden for å hjelpe til.

Er det sånn at mye av næringen går til ingenting, når man har inntatt fruktose/sukker på samme dag/samme uke eller hvordan fungerer dette? Vet så si ingenting ennå om dette, vært kjekt å fått info rundt dette!

Setter VELDIG pris på et fyldig svar, da jeg føler meg skikkelig uviten om denne 'sykdommen'.

Her er en utfyllende artikkel om tilstanden. Det beste er vel at legen din gir deg noen retningslinjer for hvordan du skal takle dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som laktoseintolerant tåler du fortsatt små doser laktose, jeg har lest 6g av gangen. Det tilsvarer ca 1dl melk. Produkter som Kesam og Cottage Cheese går også fint, da de inneholder like mye eller mindre laktose.

Websidene til Tine har en del info, ta en titt der. Her er også en oversikt over laktoseinnhold i Tines produkter:

http://www.tine.no/ernaring/allergi-og-intoleranse/16001.cms?laktoseinnhold-i-melkeprodukter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har melkeproteinintoleranse, og merker det på veldig mange måter når jeg spiser melkeprodukter:

Psyken: Sterkere ADHD-symptomer, depresjon, ustabilt humør og blir tiltaksløs

Kroppen: Magetrøbbel, eksem, kviser, samler masse vann.

Om jeg tar det opp eller ikke spiller liksom ingen rolle når jeg blir så dårlig. Finnes 1000 andre gode kilder til protein som jeg tåler! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...