Gå til innhold

Antall øvelser per muskelgruppe i fullkroppsprogram


Jannicke

Anbefalte innlegg

Utgangspunktet mitt er at jeg skal trene hele kroppen tre ganger i uken, med fokus på baseøvelser.

Vanskelig å si hvor trent man selv er, men jeg har trent styrke i noen år, de siste par årene med frivekter. Så jeg er ingen nybegynner, men heller ikke topptrent. :rolleyes:

Jeg innbiller meg at jeg bør ha en press- og en trekkøvelse per muskelgruppe per økt. Hvis jeg skal gjennomføre det, tar økta veldig lang tid, med tanke på at jeg ønsker å trene knebøy, mark og utfall hver økt. Da tenker jeg det er to alternativer. Enten å trene en øvelse per muskelgruppe på resten av kroppen, f.eks. benkpress, nedtrekk, skulderpress etc, eller å fordele resten av kroppen på de tre dagene sånn at jeg kan kjøre flere øvelser per muskelgruppe. Noen innspill? Hvilket alternativ er det beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs jo litt hvordan du ser for deg at en muskelgruppe allerede er dekket og. Ser du for deg at draøvelsen roing, som involverer biceps, også dekker biceps, eller vil du ha en isolasjonsøvelse der? Vil pressøvelse som benkpress ta nok på triceps osv?

Nå er jo f.eks stronglifts 5x5 en slags splitt, men der er det bare 3 øvelser per dag, totalt 5 øvelser i hele programmet. RYP er et fullkroppsprogram som har noe fokus på flere muskelgrupper gjennom knebøy, skråbenk og roing, men har også isolasjon i tillegg.

Var jeg deg ville jeg tatt en titt på RYP sitt øvelsesutvalg, og sett om den måten er noe for deg. Der er det maksimalt 2 øvelser per muskel/muskelgruppe. Tror ikke du skal satse på noe mer enn det om du ønsker å kjøre hele kroppen i en sitting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider