Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Regner med det er flere enn meg der ute som har eksamener nå. Jeg er ihvertfall inni en steinhard eksamensperiode, og utenom treningssenteret 3-5 ganger i uka (1 time ca.) og jobb 8 timer i uka, sitter jeg stort sett på ræva hele dagen.

Dvs. Jeg sitter med hode i boka, i ro mellom 10-15 timer hver eneste dag.

Kan vi tipse hverandre om gode matvaner i denne tiden? Både kalorifattigere mat, med tanke på lite bevegelse, rask mat, som er lett å tilberede siden tiden er viktig, også med tanke på at vi gjerne sitter med hode i boka, og kanskje utsetter maten, og plutselig er desperat etter mat? Mat som kanskje hjelper på konsentrasjonen, utholdenheten, og trøtthet?

Jeg kan begynne med hva jeg kommer på i farta:

- Ovnstekt mat. F.eks. laks i folie med grønnsaker. Jeg hiver en frossen laksefilet, masse frosne grønnsaker, i ovnen i nesten en time. Det krever 5 minutter med tilberedelse, ingen tid til oppvask, trenger ikke å planlegge, da alt tilberedes i frossen tilstand. Kjempe godt, og sunt.

- Litt nøtter, cherrytomater, og mandariner i skåler ved siden av meg. Slik spiser jeg litt innimellom, og blir ikke desperat sulten, helt plutselig.

- Still klokken. Jeg prøver å stille mobilklokken til å ringe ca. hver 3. time, for å minne meg på å spise.

- Planlegger. Jeg bruker ca. 1,5 time hver Mandag, med å planlegge. Jeg lager lister. Jeg lager lister, og planlegger neste uke. Med tanke på mat, lager jeg en komplett handleliste, hvor jeg skriver inn hva jeg skal spise hver enkelt dag (lunsj og middag). Også handler jeg. Slik slipper jeg unødvendige turer til butikken resten av uken, jeg vet hva jeg skal ha til hvilke måltider, og slipper å tenke noe på det.

- Tur (hører kanskje ikke til under kosthold). Men jeg prøver å legge inn ca. 30 min tur hver eneste dag. Dvs. Jeg tar to avbrekk ila. dagen med en 15 min tur. Dersom jeg er på treningssenteret, kan det telles som en av turene. Dette for å få frisk luft. Jeg pleier å ta første tur, etter frokost og morgen stell, og tur nr. 2 på ettermiddagen etter middag.

- Kaffe. Starter hver morgen med en svart kaffe. Til lunsj, og etter middag har jeg også en kopp svart kaffe, eller latte.

- Lag ekstra. Når jeg lager middag, lager jeg litt ekstra, slik at det kan brukes dagen etter på. Det er helt OK med restemat.

Andre tips? Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14957-gode-matvaner-i-eksamenstid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg for min del spiste ganske lite da jeg bare satt på ræven før jeg begynte å trene. Det ble bare to-tre måltider om dagen, for jeg hadde ikke behov for mer energi likevel. Satt jo bare foran dataen og jobbet med bachelorprosjektet mitt. Gikk forøvrig ned 15 kg i denne perioden.

Er det noen grunn for at du råder å spise så ofte? Jeg tror det hadde vært enklere å spise få store måltider, bli god og mett, og slippe å bli sulten eller å måtte plutselig tenke på å lage mat igjen mens man leser. = mer tid til å lese.

Grønnsaker og kesam-dip :)

Og til de som sliter med å fokusere: Pomodoro! . Tre runder intensiv jobbing (25 min) med kort (5 min) pause imellom, deretter en lang (15 min) pause. Gjenta (og begynn hver arbeidsperiode på nytt dersom du sjekker FB, går på to, lager te eller finner på andre lure ting for å ikke jobbe). Voila, din mest effektive dag evver.

jeg blir mindre sulten når jeg sitter mye i ro så har egentlig ikke problemer med å begrense inntaket - jeg glemmer heller ut å spise!

MEN - vet at veldig mange andre studenter småspiser veldig mye, og mange går opp i vekt i denne perioden. Det skyldes stillesitting, men også matvanene. Ofte blir det småspising ved pulten - dermed får en i seg en god del mat uten at en "fokuserer" på maten. Så - å ha faste tidspunkter for måltid, og å spise uten å lese samtidig tror jeg er noe de fleste vil ha god utnytte av.

Småspising er jo ikke "farlig" men dersom en inntar f.eks nøtter, tørket frukt o.l så blir kaloriene ganske betydelige. For de som har behov for småspsing kan det være lurt å kutte opp gulrøtter/selleri/kålrot + kesamdipp e.l.

Ellers: Ha kokte egg i kjøleskapet - da har en alltid noe veldig kjapt, sunt og ikke minst mettende =)

Ble stresset over av å lese trådstarters innlegg jeg.... Har selv eksamener, og stresser ikke på samme måte i det hele tatt. Bruke 1,5time på å lage lister over mat?

10-15timer i boken? Går utifra du er garantert A i faget?:p Nå jobber ikke jeg, men DAMN girl! Relax! Ta deg TID til å bruke 1-2timer per dag til å faktisk spise mat/lage maten!

men - fitnessbloggens forum... det har vi visst alle tid til...!! 8-)

Annonse

Ble stresset over av å lese trådstarters innlegg jeg.... Har selv eksamener, og stresser ikke på samme måte i det hele tatt. Bruke 1,5time på å lage lister over mat?

10-15timer i boken? Går utifra du er garantert A i faget?:p Nå jobber ikke jeg, men DAMN girl! Relax! Ta deg TID til å bruke 1-2timer per dag til å faktisk spise mat/lage maten!

Nei, jeg bruker 1,5 time på å planlegge OG handle. :-)

Og jeg må bruke 10-15 timer nå, fordi jeg til nå, har gjort minimum i alle fag, og kanskje litt mindre. Så ja, jeg stresser pga. eksamener. Mye har skjedd i høst, og jeg har derfor nedprioritert skole.. Nå kommer eksamener, og jeg nileser til tusen for å komme i mål.

Er det noen grunn for at du råder å spise så ofte? Jeg tror det hadde vært enklere å spise få store måltider, bli god og mett, og slippe å bli sulten eller å måtte plutselig tenke på å lage mat igjen mens man leser. = mer tid til å lese.

Det har noe med at jeg bør spise såpass ofte. Men hvis jeg venter 4-5 timer med mat, så er jeg såpass sulten at alt går ned på høykant. :p For å unngå det, prøver jeg å spise regelmessig, hjelper også på konsentrasjonen.

Det har noe med at jeg bør spise såpass ofte. Men hvis jeg venter 4-5 timer med mat, så er jeg såpass sulten at alt går ned på høykant. :p For å unngå det, prøver jeg å spise regelmessig, hjelper også på konsentrasjonen.

Ok, det motsatte funket for meg iallefall. Jeg satt kun og tenkte på mat, var konstant sulten og klarte ikke konsentrere meg på jobb. I stedet for å spise 200 kcal hver 3. time, så spiser jeg nå 4 måltider på en dag, 400 - 400 - 500 - 300. Er ikke sulten lenger, og klarer meg lettere i flere timer uten mat. Det er jo bortimot umulig å finne på så små måltider også!

Men så lenge det funker for deg, så er det jo greit, bare ikke alle tror at det er sånn for alle. :)

Jeg koker meg en haug med egg og tar med et brød når jeg skal være lenge på skolen om gangen. Andre dager koker jeg opp masse pasta og litt brokkoli så tar jeg med meg 2-3 bokser tunfisk. Dette er skolematen min hverdag og mengden øker ganske linjert i takt med antall timer som blir brukt i lesesal eller datasal.

dette er riktignok ikke noe mat, men et greit tips for de som fort blir distrahert av pcn (sider som face, FB, vg, db osv...) kan jeg anbefale denne! SelfRestraint | Parker Kuivila siden stenger av de sidene som det er størst fare for at du detter innom i løpet av lesinga, for en stund av gangen, du kan sette den på 45min, så tar du en pause, sjekker FB å alt det der, å kjører på med 45min igjen! :) laste ned, (kanskje du må kjøre som administrator), lage en liste over hvilke sider som skal stenges, så er det bare å gi gass! (: lykke til med eksamen folkens!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...