Gå til innhold

Push-ups forskning: Volum av 300 reps?


Buildingforce

Anbefalte innlegg

Da jeg leste en artikkel på iform.no om push-ups (Kilde: ARMHEVINGER - Mer effektivt enn du tror!), kom jeg til å tenke over noe...

Mot slutten av artikkelen hevdes det at om man tar 300 push-ups gir dette større brystkasse enn om man skulle ta 20-30 push-ups. Noe som ved første øyekast virker naturlig.

Av en bestemt grunn, begynte jeg plutselig å lure på om dette ikke er noe som strider imot allmennkunnskapen: 3-6 reps for styrke, 8-12 reps for volum, 15+ reps for utholdenhet.

Om det er sånn at man kun trener utholdende styrke ved over 15reps, burde musklene da vokse? Burde de ikke bare beholde samme størrelse, eller ev. gå ned i volum ettersom det krever mer kondisjonering å trene så mange reps? Akkurat som når man jogger i over 1t., så tærer dette på muskelmassen.

Med andre ord:

Er det noen som har svar på hvorfor brystkasse fortsetter å vokse ved over 15 reps push-ups (utholdende styrketrening), når jeg har lært at man kun trener muskelens evne til kondisjonering, og ikke volum ved denne formen for trening?

Tror selv at brystkassa vokser (som det står i artikkelen), men forstår ikke hvordan...

Lurer veldig på dette!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se på shaolin monker, de tar jo 3-400 pushups. Så da må det jo være utholdenhet.

Har tenkt på det selv. Jeg som er så stolt når jeg klarer 50 liksom... Tenker jo at det vokser noe i volum, men da er det kanskje ikke tilfellet? Det blir jo på samme måte som med situps. Tar du mer enn 20-30 situps, trener du jo ikke annet enn utholdenheten i magen. Så skjønner hva du mener, tenker akkurat det samme selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reps må ses ut i fra intensiteten. Det hjelper ikke å bare kjøre få reps hvis intensiteten er liten (Liten belasting) og tro at en da bygger "styrke". Da må en øke intensiteten for at styrke skal bygges. Kjører en flere reps, senker en gjerne intensiteten og derfor beygger en "mer" volum, utholdenhet. Det som er forskjell på pushups i forhold til øvelser hvor du kan øke belastingen er and ved pushups er intensiteten altid den samme. For da å bli sterkere når en holder intensiteten den samme er det kun en ting en kan gjøre. Det er å øke rep og kutte ned pausene mellom settene. Derfor vil en som kan 300 pushups være sterkere i pushups enn en som kan ta 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det så mener han vel heller at den fysikken som skal til for å klare 300 pushups er vesentlig bedre enn den som skal til for å klare 30. Dette gir jo mening, men tror ikke han dermed mener at man skal kjøre pushups for max-reps utelukkende liksom. Dette blir jo samme som med benk (eller chins og dips for den saks skyld) - skal du øke max-reps mest effektivt må du også øke 1RM. Er ikke 100% stødig på dette, men tror de fleste AF-folka trener både tunge og mange dips/chins. På samme måte vil det da være gunstig å trene skikkelig tunge pushups for å klare høyere volum (prøv med 20kg på ryggen for eksempel, klarer du 20 til vanlig har du ikke så mange reps med denne ekstra vekten!), og denne treningen vil naturligvis øke fysikken din :)

Hva situps angår så er det vel ingen som trener situps for å utvikle volum i magen, så vidt jeg vet. Volum i kjernemuskulatur kommer av tunge baseøvelser, supplert med aktiveringsøvelser o.l. for kjerne. Å gunne på med høyreps i situps er så vidt jeg vet svært lite effektivt for det aller, aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at et sett med 100 repetisjoner (ikke 300) har mange fordeler. Det gjør at kroppen kvitter seg med avfallsstoffer og det fremskynder restitusjonstiden. Det er også veldig mange andre fordeler. Sett med hundre repetisjoner passer for de muskelgruppene man sliter mer med eller som er svakere. Hundre repetisjoner gjør at man får bedre blodtilførsel til den aktuelle muskelen og etter flere uker vil muskelen/muskelområdet reagere bedre på vanlig trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste en artikkel på iform.no om push-ups (Kilde: ARMHEVINGER - Mer effektivt enn du tror!), kom jeg til å tenke over noe...

Mot slutten av artikkelen hevdes det at om man tar 300 push-ups gir dette større brystkasse enn om man skulle ta 20-30 push-ups. Noe som ved første øyekast virker naturlig.

Av en bestemt grunn, begynte jeg plutselig å lure på om dette ikke er noe som strider imot allmennkunnskapen: 3-6 reps for styrke, 8-12 reps for volum, 15+ reps for utholdenhet.

Om det er sånn at man kun trener utholdende styrke ved over 15reps, burde musklene da vokse? Burde de ikke bare beholde samme størrelse, eller ev. gå ned i volum ettersom det krever mer kondisjonering å trene så mange reps? Akkurat som når man jogger i over 1t., så tærer dette på muskelmassen.

Med andre ord:

Er det noen som har svar på hvorfor brystkasse fortsetter å vokse ved over 15 reps push-ups (utholdende styrketrening), når jeg har lært at man kun trener muskelens evne til kondisjonering, og ikke volum ved denne formen for trening?

Tror selv at brystkassa vokser (som det står i artikkelen), men forstår ikke hvordan...

Lurer veldig på dette!:)

Ved å kjøre høyere volum vil total belastning (total løftet vekt) være høyere enn ved å kjøre færre sett. Det er nok det som er baktanken. Er enig i ressonementet ditt med treningsintervaller for ulike mål. Dermed foreslår jeg at du heller øker vanskelighetsgraden/belastning for å komme ned i ønsket intervall istedenfor å bare kjøre på. For jo du har helt rett det krever mer utholdenhet å ta 300 reps enn 10. musklenes tilpassning vil i så forstand være et resultat av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...