Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666
Ja, overskriften sier vel sitt. Men jeg lurer på om proteinpulver er en investering som er betydelig for best resultater? Hvor stor forskjell utgjør det hvis man ikke bruker det?:huh:

Har egentlig INGEN forskjell.. Såfremt du faktisk klarer å spise nok/nok proteiner..

Det er et KOSTTILSKUDD ... Og da må du ta det for hva det er, nemlig tilskudd:) Dvs: hvis du ikke klarer å få i deg nok..

Men må også sies at proteinpulver kan være billigere enn mange andre kilder med protein, men det anbefales å få kontroll/ha et bra/stabilt kosthold først;)

Gjest Ukjent666
Hvordan vet jeg at får i meg nok proteiner da? Hva om man spiser nok uten tilskudd, men begynner på proteinpulver? hehe protein-overdose?

Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold Anbefaler på det sterkeste at du vet hva du putter i deg :) Både når det gjelder vektnedgang/øke i styrke;)

Vel. De fleste mener at hvis du får i deg 2g eller 2,5g per kg kroppsvekt, så er det tilstrekkelig. Mange mener også at hvis man går veldig mye høyere, så kan det skade levere, MEN her mener også folk at det er bare hvis du har dårlig lever fra før. Men det er en helt annen diskusjon:)

1. Få kontroll på kostholdet ditt(sjekk ut kcal kalkulator på fitnessbloggen på facebook)

2. Se om makroene(protein,fett,karbs) er ok for deg(sats på 2-2,5g proteiner)

3. Finn ut dine mål!

4. Start loggbok

5. Trene og logg!

6. Få hjelp på forumet hvis det er noe du vil justere/forandre/spørsmål!

Nå regnet jeg ut gårdagens måltider, og kom fra til at jeg ligger omtrent 30 g under hva jeg bør få i meg. Og i går var det et relativt høyt inntak av proteiner i forhold til vanlig. Kan jeg konkludere med at jeg bør skaffe meg proteinpulver? Hvor mye mer proteiner vil dette gi meg?

Annonse

30g tislvarer 6g pr måltid om du har 5 måltider pr dag. Det er ikke noe problem å få til.

Jeg tar en proteinshake til forkost. Dette utelukkende fordi jeg ikke har matlyst så tidlig, og da er noe flytende mye lettere å få ned. Andre har gjerne problem med fast føde etter trening.

Om du absolutt ikke får i det nok i løpet en dag, så kan du jo lette dine "bekymringer" med noe proteinpulver. Men kosthold bør være 1. prioritet.

Proteinpulver er praktisk, men ingen nødvendighet. Spesielt om du vil ned i vekt er en proteinshake kalorier du heller kunne fått i deg på en mer mettende måte (les: mat). Sliter du derimot med å få i deg nok mat, eller nok proteiner, av en eller annen grunn, så kan proteinpulver være en god løsning.

Ja, overskriften sier vel sitt. Men jeg lurer på om proteinpulver er en investering som er betydelig for best resultater? Hvor stor forskjell utgjør det hvis man ikke bruker det?:huh:

Gjenta etter meg: Proteinpulver er konsentrert mat.

Ingen magi i dette overhodet.

Nå regnet jeg ut gårdagens måltider, og kom fra til at jeg ligger omtrent 30 g under hva jeg bør få i meg. Og i går var det et relativt høyt inntak av proteiner i forhold til vanlig. Kan jeg konkludere med at jeg bør skaffe meg proteinpulver? Hvor mye mer proteiner vil dette gi meg?

Det er ikke en life or death situation om man spiser feil en dag. Det er heller ikke en life or death situation om du spiser 2 ganger kroppsvekta di i proteiner på daglig basis. Faktisk kan du gå helt ned til 1,5 ganger kroppsvekta di, og det fremdeles ikke er så spesielt lite. 2,5ganger sier de bare fordi proteiner har ganske høy termisk effekt (dvs at det koster litt å forbrenne dem, så omtrent 25% av kaloriene i proteinene "forsvinner" istede for å brukes som resten av proteinene )+ at det gir metthetsfølelse + at de med mindre fett på kroppen også tærer lettere av musklene om proteinmengden blir for liten (men som sagt er det mulig å gå ned til 1,5 ganger uten at det tærer)

Får du i deg 30-35 gram proteiner i hvert måltid har du det faktisk ganske optimalt, men istede for å fokusere på mye grammene bør du heller fokusere mer på kvalitet. Egg, kjøtt, fisk og melkeprodukter.

Kosthold er viktig å få på plass først :) Jeg brukte selv protein før jeg fikk ordnet kostholdet, og resultatene kom ikke raskere av den grunn. Men når kostholdet kom på plass, har proteinpulver fungert som et greit tilskudd(legg merke til ordet tilskudd, det er noe som kommer i tillegg til vanlig mat. Ikke en erstatning). Jeg tar som regel en shake rett etter trening pga at det tar ca 20 min å komme meg hjem, og til frokost hvis jeg ikke har mye proteinrikt pålegg i hus.

Annonse

Kosthold er viktig å få på plass først :) Jeg brukte selv protein før jeg fikk ordnet kostholdet, og resultatene kom ikke raskere av den grunn. Men når kostholdet kom på plass, har proteinpulver fungert som et greit tilskudd(legg merke til ordet tilskudd, det er noe som kommer i tillegg til vanlig mat. Ikke en erstatning). Jeg tar som regel en shake rett etter trening pga at det tar ca 20 min å komme meg hjem, og til frokost hvis jeg ikke har mye proteinrikt pålegg i hus.

Det er ikke akkurat noen krise om det går en halvtime eller en time etter trening før du får i deg mat da :p Har du spist riktig hele veien trenger du faktisk ikke stresse med den næringa i det hele tatt.

Det er ikke akkurat noen krise om det går en halvtime eller en time etter trening før du får i deg mat da :p Har du spist riktig hele veien trenger du faktisk ikke stresse med den næringa i det hele tatt.

Prøv litt raske karbs + en shake etter trening, det merkes på kroppen :) Men du har forsåvidt et godt poeng! For min del er det beste at jeg slipper å lage mat på helt tom mage når jeg kommer hjem, det er forferdelig! Er elendig på å forberede maten på forhånd :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...