Gå til innhold

Spørsmål om vannretensjon


Lily

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det før vannet forsvinner ut av kroppen når en opplever vannretensjon?

Hvor mye vann kan en holde på dersom man opplever vannretensjon? Har vekt/høyde stor betydning, eller er det mer eller mindre en "fysiologisk grense" for oss alle?

Grunnen til at jeg spør om dette, er fordi jeg lurer på om det er nettopp dette jeg opplever i nåværende tidspunkt. Jeg er blitt mykere/mer pløsete, og i mitt hode er det fett. Jeg har desverre slitt litt med bulimiske perioder, men som en langtids anorektiker, er jeg ikke så flink til å få ting opp igjen ;) Noe av det er nok selvfølgelig fett, men jeg har gått opp 4 kg, noe som er litt utfordrende for topplokket. Maten har inneholdt mye karbohydrater, og jeg vet at karbohydrater kan holde på vann...

Håper noen kan svare, for når det gjelder min egen kropp og kosthold, da er jeg helt grønn :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1g KH binder ca 2,7g vann, så hvis du har hatt et stort inntak av KH merkes det på kroppen :) (Kjenner det selv etter en helg med masse KH, men satser på at jeg kan gi litt ekstra på treninga i morra ;))

Men er det noen maksgrense for hvor mye vann en kan ha i kroppen - og i så fall hvor mye?

Og viktigst av alt: hvor lang tid tar det før det er ute av kroppen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan "heldigvis" ikke finregne på sånt. Det kan være flere årsaker til at man holder veske. Blant annet:

* Stress

* Høyt inntak av karbohydrater

* Høyt inntak av salt

* Du har spist noe du ikke tåler

* Hormonelle forandringer (eksempelvis menstruasjon)

etc

Om du spiser sunt og moderat uten å hive innpå masse halvfabrikata burde det ikke ta lenge før du er back-on-track, så lenge du vet hva og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan "heldigvis" ikke finregne på sånt. Det kan være flere årsaker til at man holder veske. Blant annet:

* Stress

* Høyt inntak av karbohydrater

* Høyt inntak av salt

* Du har spist noe du ikke tåler kanskje

* Hormonelle forandringer (eksempelvis menstruasjon) kanskje

etc

Om du spiser sunt og moderat uten å hive innpå masse halvfabrikata burde det ikke ta lenge før du er back-on-track, så lenge du vet hva og hvorfor.

Stor sannsylighet at vannretensjon er noe av grunnen. Når jeg har overspist har det gått i både "sunne" og "usunne" karbohydrater,;

grovbrød med sukrin og smør (karbohydrater)

boller (karbohydrater)

iskrem (karbohydrater)

pasta og ketchup (karbohydrater)

salt potetløv (salt)

fleskesvorer (salt)

Noen ganger ble jeg kvitt maten, andre ganger ikke. Men å kaste opp skaper vel kanskje et fysiologisk sress på kroppen. Mellom "slagene" har jeg sultet eller spist lite.

Jeg har vel aldri opplevd så veldig mye vannretensjon før, men er det ingen som vet sånn ca. hvor lang tid det tar; noen timer, en dag, en uke, noen uker, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lest både part one og part two. Jeg kjenner meg definitivt igjen i Berkhan sine utsagn:

"In my experience, the more severe and rigorous the diet, the higher the likelihood of retaining water."

...

"The hypothesis has credibility if we look at the hormonal response to starvation diets. "Starvation diets" in this context simply mean any diet approach that results in a very high weekly caloric deficit created through diet and/or exercise. This is perceived as a significant stress to the body, to which it responds with chronically raised levels of cortisol. Some cortisol is great, but too much of it is very bad; and studies suggest that cortisol increases in a dose-dependent manner related to the calorie deficit. Prolonged elevations of cortisol can lead to massive water retention."

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...