Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer ann på hva som er målet ditt. Generelt, dersom du trener for å bli generelt sterkere og sprekere, så er det viktig å ha energi til trening, og å spise en god norsk middag 1-2 timer før trening kan da være en grei ting. Etter trening bør du sørge for å få i deg næring ganske raskt, slik at du restituerer deg raskere. Mange liker da å ta en proteinshake først, og så gå hjem og spise et måltid mat.

Når det gjelder mat før trening så synes jeg for min del at timingen har mer å si enn nøyaktig hva jeg spiser, i hvert fall med tanke på ytelse. Jeg kan fint trene på tom mage, men skal jeg spise før trening må jeg la maten synke i et par timer før jeg stikker avgårde, ellers føler jeg meg rimelig slapp og dvask.

Noen synes det er greit med karbohydrater før trening, mens andre gjerne holder seg til mer fettrike matvarer, hvor det første kanskje er det vanligste (uten at det er noen nødvendighet eller noen fasit av den grunn). Det er uansett en grei regel å ha en proteinkilde i måltidene dine, og det gjelder like fullt før trening. Selv tar jeg gjerne noen knekkebrød med cottage cheese og en proteinshake før trening, men det har hendt at jeg har trøkket i meg fire svære lakseburgere og hatt en flott trening noen timer senere. Like fullt har jeg hatt strålende økter på tom mage.

Å få i seg mat etter trening er nok en god idé uansett, selv om behovet for å peise ned en proteinshake med riskaker innen fem minutter etter fullført treningsøkt er ekstremt overdrevet. Spis et godt måltid i løpet av de neste timene (med en proteinkilde, selvfølgelig), så er du helt innafor.

Finn noe du trives med!

som de over her sier kommer det annpå hva du vil oppnå med treningen, men også av hvor hardt, lenge og ofte du trener.

For en gladmosjonist som trener en times tid 3 ganger i uka og har målsetning om å ta av noen kilo - er det ikke like "nødvendig" med ekstra mat før og etter økta da "vinninga går opp i spinninga". Etter en spinningtime kan en fint dra hjem å spise middag/kveldsmat. Det gjør jo faktisk ingenting dersom det går en liten time mellom trening og mat.

For noen som trener hyppig/ofte og gjerne også hardt, er restitusjonstiden viktigere og dermed er det også viktigere å spise rett etter trening. Generelt blir måltidene før og etter trening viktigere for prestasjonen.

Annonse

Å få i seg mat etter trening er nok en god idé uansett, selv om behovet for å peise ned en proteinshake med riskaker innen fem minutter etter fullført treningsøkt er ekstremt overdrevet. Spis et godt måltid i løpet av de neste timene (med en proteinkilde, selvfølgelig), så er du helt innafor.

Veldig enig med påstanden her. At man må absolutt få i seg den shaken eller måltidet rett etter trening er en myte. Den nyeste forskning viser faktisk at det anaboliske vinduet kan vare opptil 4 timer etter trening. Det viktigste er at post-workout måltidet inneholder en proteinkilde.

Når det gjelder mat før trening så synes jeg for min del at timingen har mer å si enn nøyaktig hva jeg spiser, i hvert fall med tanke på ytelse. Jeg kan fint trene på tom mage, men skal jeg spise før trening må jeg la maten synke i et par timer før jeg stikker avgårde, ellers føler jeg meg rimelig slapp og dvask.

Noen synes det er greit med karbohydrater før trening, mens andre gjerne holder seg til mer fettrike matvarer, hvor det første kanskje er det vanligste (uten at det er noen nødvendighet eller noen fasit av den grunn). Det er uansett en grei regel å ha en proteinkilde i måltidene dine, og det gjelder like fullt før trening. Selv tar jeg gjerne noen knekkebrød med cottage cheese og en proteinshake før trening, men det har hendt at jeg har trøkket i meg fire svære lakseburgere og hatt en flott trening noen timer senere. Like fullt har jeg hatt strålende økter på tom mage.

Finn noe du trives med!

Alt han karen her sier(y)

Har selv trenet fastet i over 1 og et halvt år, men med et stooort post workout-måltid etter (over 1000 kalorier, 100g proteiner +). Det som funker best for meg. Prøv forskjellig ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...