Gå til innhold

Kjenner chins/pullups mest i armer - what to do?

Anbefalte innlegg

..og jeg gjør åpenbart noe feil. Hva er den vanligste feilen her? Skal sies at jeg bruker en maskin hvor jeg får hjelp med en plate under knærne.. Prøver å trene litt negative chins, men klarer knapt å holde 10-15 sekunder..

Trene mere nedtrekk og roing?

Fortsetter under...

Det er strengt tatt umulig å gjøre chins feil - men når du gjør dem assistert i apparat, så vil du totalt fjernet behovet for å støtte deg selv med kjernemuskulatur i mage og rygg, og belastningen vil sågar flyttes :) Derfor er det mye bedre å kjøre chins med en strikk som du setter knærne oppi, enn på et assistert apparat. Bevegelsen blir da mye mer lik en ekte, uassistert chinup. Negative chins bør du også fortsette å trene, og etterhvert som du kjenner at grepet blir sterkere bør du trene halve/små reps i toppen av bevegelsen - gå bare litt ned fra topposisjon, og trekk deg opp igjen før det blir for tungt. Gradvis kan du senke deg lengre ned :) Dette fungerte ypperlig for meg i fjor, jeg klarte min første rep i løpet av et par måneder med trening et par ganger i uka.

Tusen takk for råd! Meg og chins altså, vi blir aldri venner - og jeg har så og si ingen fremgang heller, men jeg vil så gjerne klare de! :)

Hm, jeg kan få trent med strikk på den baren jeg setter øverst i dørkarmen her hjemme - men da vil jeg bare få trent med håndflatene mot hverandre, og med underhåndsgrep.. Men det vil vel allikevel ha noe å si for chins med bredt overhåndsgrep, eller..? :)

Annonse

Uansett grep trener det rygg :) For å venne seg til overhåndsgrep vil jeg anbefale å begynne å trene det også, så fort du klarer noen reps uten strikk med underhåndsgrep. Overhåndsgrep vil føles en god del tungere i ryggen til å begynne med, men du burde kunne klare en rep ganske greit om du klarer flere sett med 2-4 reps på underhåndsgrep, det meste handler om tilvenning :)

Se denne :)

Øyh, bra video!! Tusen takk :) Jeg prøvde den blyanttesten, og skuldrene mine er visst helt "fremoverskrudd", for begge blyantene pekte 45 grader innover. Det er jo ikke helt bra. Så med andre ord trenger jeg å trene baksida på skuldre mere? Og lats? Har en jobb å gjøre.. for ettersom han mente så bør man fikse skuldrene og "rotasjonen" først, for om man legger på mere vekter uten å fikse skulderproblemet først vil man ende opp med å fucke de opp..?

Den øvelsen han gjorde med strikk var forøvrig kjempefin for meg! Gjorde bevegelsen nå uten strikk, og jeg tror aldri jeg har kjent ryggmusklene på den måten før!

Øyh, bra video!! Tusen takk :) Jeg prøvde den blyanttesten, og skuldrene mine er visst helt "fremoverskrudd", for begge blyantene pekte 45 grader innover. Det er jo ikke helt bra. Så med andre ord trenger jeg å trene baksida på skuldre mere? Og lats? Har en jobb å gjøre.. for ettersom han mente så bør man fikse skuldrene og "rotasjonen" først, for om man legger på mere vekter uten å fikse skulderproblemet først vil man ende opp med å fucke de opp..?

Den øvelsen han gjorde med strikk var forøvrig kjempefin for meg! Gjorde bevegelsen nå uten strikk, og jeg tror aldri jeg har kjent ryggmusklene på den måten før!

Ja til alt :p:)

Kjempe bra at den var til nytte :)

Annonse

Det er strengt tatt umulig å gjøre chins feil

Joda, det er det.

På chins og pull-ups må du ha fokus på skuldre og rygg. Tenk at du skal trekke skuldrene så langt ned som mogleg i toppen, samt senke deg ned i skuldrene i botn.

Ellers finnes det mange måtar å ta pull-ups/chins på.

..og jeg gjør åpenbart noe feil. Hva er den vanligste feilen her? Skal sies at jeg bruker en maskin hvor jeg får hjelp med en plate under knærne.. Prøver å trene litt negative chins, men klarer knapt å holde 10-15 sekunder..

Trene mere nedtrekk og roing?

Den mest typiske feilen er å ikke oppnå stabilitet i skulderbladene. Et godt kjennetegn på dette er om skuldrene hever seg under utførelse = no good.

Du kan for øvrig fokusere på mye av det samme som gjelder for nedtrekk.

Skal leses :) Er det forøvrig automatikk i at jo sterkere man er i nedtrekk, jo sterkere er man i pullups? La oss si man veier 60 kilo, og klarer 1 rep i 60 kg nedtrekk - vil man klare rundt 1 rep i pullups da?

Skal leses :) Er det forøvrig automatikk i at jo sterkere man er i nedtrekk, jo sterkere er man i pullups? La oss si man veier 60 kilo, og klarer 1 rep i 60 kg nedtrekk - vil man klare rundt 1 rep i pullups da?

Det er absolutt noko som kan overførast ja. Eg trente nedtrekk før eg var sterk nok til å ta 5+ chins. Det er kanskje ikkje 1:1, men tar du 60 kg i nedtrekk så bør du ikkje vere langt unna på chins, gitt at teknikken er riktig. Det kan for øvrig vere greit å prøve seg fram på forskjellige metodar av chins og pull-ups. Å starte med brei pull-ups er kanskje ikkje så lurt.

Eg synest 80 kg på nedtrekk er tyngre enn å løfte meg sjølv, men det har nok litt å gjere med at beina må halde igjen ganske mykje når ein skal dra tyngre vekter i nedtrekk. Det drar litt av fokuset vekk og gjer kan påverke teknikken.

I tillegg er det ikkje sikkert at 60 kg er 60 kg på eit apparat. Trinsesystemet kan spele ei rolle der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...