Gå til innhold

Reps på markløft


tf

Anbefalte innlegg

Hva mener dere om å kjøre markløft for reps >8. ?

Det er en kjent sak, og en ting jeg stadig hører at du ikke bør kjøre mange reps på markløft? Hvorfor ikke? Strak mark kjører man jo en haug med reps på. Knebøy kan jeg finne på og kjøre 20 reps hvis alt klaffer. Hvorfor mener da så mange at mark, der bør man holde seg unna mange reps.

Noen tanker? Mitt sinn er åpent:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen mener at mange reps markløft er heavy shit for SNS og at man burde kjøre maks 3 reps. Noen mener man slurver med teknikken på mange reps.

For min del har jeg mye bedre teknikk på litt lettere vekter (dog ikke altfor lette, da kan det fort bli vanskelig, spes i bøy). Under 5 reps på mark så klarer ikke ryggen å holde spennet selv om styrken i beina/glutes klarer å løfte stanga på de siste repsene, men på lettere vektere er dette null stress.

Jeg har også brukt TRAC-måling (fra RTS) i perioder jeg har kjørt 12 reps mark, og SNS har vært stabil. Nå skal det sies at jeg aldri trener mark mer enn en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en god ide å avslutte settet dersom man blir så sliten at man må sprette stanga. Da er det jo ikke lenger "Dead lift". Jeg har ingen problemer med å kjøre høyreps mark for styrken og teknikken sin del, men er verre med kondisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så rart, siden sentralnervesystemet ikke har noe som helst med viljestyrte muskelkontraksjoner å gjøre. Det somatiske nervesystemet, som er en komponent i det perifere nervesystemet er det. Hvis noen snakker om sentralnervesystem og trening i samme setning mangler det litt fysiologikunskaper. No offence Oaz, men det ordet blir misforstått grovt for tiden.

Dette må du diskutere med Mike Tuscherer da CNS er en avgjørende faktor for hvordan man legger opp treninga når man bruker TRAC :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er noen fare å sprette stanga dersom man har full kontroll på ryggen, men for en nybegynner så er det lurt å spenne seg opp på nytt for hver rep for å ha korrekt teknikk. Jeg liker også å trekke inn pusten før løftet og holde trykk i buken helt til stanga er i gulvet igjen - noe som kan bli vanskelig dersom man skal sprette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å google, hva er sentralnervesystemet og hvilken funksjon har det i forhold til styrketrening?

Ikke google? Trodde google var min venn ;) Jeg sa du måtte diskutere det med MT, he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på bøy og strakemark e vell ofte at(korrekt) utførelse av markløft går ut på å starte me et dødløft. Ingen strekkrefleks og samtidig e markløft den øvelsen de fleste løfte mest vekter i. Lettere å skade seg me 200kg x20reps markløft enn 20kg x20reps sittende skulderpress. Syns dt kan ver greit å trena markløft me flere reps om du bruke dabb i bunn, men syns ikkje så mye om å dabba stangen(selv om mange topp-markløftere gjør det). Så då bler det iallefall for min del optimalt me 1-5reps på markløft.

Føle risk/benefit ratioen med å trena høgreps i markløft utgår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener markøft med stopp i bunn på 10-12 reps x 3 sett og har hatt meget bra fremgang. Ble anbefalt dette av en av foreleserne på AFPT (Akademiet for personlig trening). Har kjørt bl.a mark i et helkroppsprogram 3 x per uke i 6 uker nå. Fremgang fra økt til økt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tradisjonell markløft er en øvelse som er såpass lite effektiv biomekanisk at de fleste bruker tiden og energien sin bedre på høyrepetisjons-trening på andre øvelser.

Begge deler vil jeg si:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen på bøy og strakemark e vell ofte at(korrekt) utførelse av markløft går ut på å starte me et dødløft. Ingen strekkrefleks og samtidig e markløft den øvelsen de fleste løfte mest vekter i. Lettere å skade seg me 200kg x20reps markløft enn 20kg x20reps sittende skulderpress. Syns dt kan ver greit å trena markløft me flere reps om du bruke dabb i bunn, men syns ikkje så mye om å dabba stangen(selv om mange topp-markløftere gjør det). Så då bler det iallefall for min del optimalt me 1-5reps på markløft.

Føle risk/benefit ratioen med å trena høgreps i markløft utgår

bertstare.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...