Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Om du skulle gjøre en test i et fag på skolen, ville du gjøre det skarpt om du gikk inn på et forum og spurte hva du skulle gjøre for å bli god i nettopp det faget til akkurat den testen, eller ville du score skarpt på testen om du sperret ute alle kilder til støy, internet, tv osv. og begravde deg i pensum i 2 uker? Du leste alt pensumstoffet og gjorde alle oppgavene, slik at du forstod stoffet 100%.

Man kan skrive så mye som helst i en tråd som dette, men det finnes et utall av fantastiske ressurser, Rippetoe, Elitefts m.m. hvor markløft er diskutert opp, ned og i mente, nyttiggjør man seg disse ressursene og studerer de intenst, vil man få en mye større forståelse av hva markløft er, og hva som trengs for å få fremgang i denne øvelsen, kontra å bare lese noen få svar i denne tråden og gå på trening og gjøre så godt man kan.

Ennå bedre ville det nok vært å oppsøkt noen som er langt sterkere enn en selv og fått hjelp på den måten. Å få hjelp av noen med 10år+ med erfaring er aldri feil.

10 år + erfaring jo du. Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt faen i og svare vis det er så

Vanskelig og komme med noe konstruktivt.

Dette er en korrekt observasjon angående de fleste ordinære gymrotter. De trener som regel for hardt, og har ofte ryggskader. Er ofte ryggen som ryker når man trener for hardt. Om du hadde snakket med en styrkeløfter eller vektløfter, kunne du derimot fått litt mer matnyttig input.

problemmet er ikke at det er ordinære gymrotter, heller at dem ikke har gidde og brukt tid på

Og få riktig teknikk. Skulle gjerne sett en styrkeløfter som ikke trener tungt

Hadde tråd starter trent der jeg gjør skulle jeg gladelig ha lært deg markløft, eller nei har jo ikke

10år + erfaring

Fortsetter under...

Ta deg god tid til å lære teknikk, og øk vektene saktere enn du tror er nødvendig. Film gjerne og legg ut i teknikkdelen av forumet også.

Har selv lært på den harde måten at det ikke er lurt å kjøre på med de tyngste vektene man klarer og ignorere at teknikken glipper på hver eneste trening. Når jeg først begynte med mark makset jeg allerede på trening nr. 2, og trente deretter til failure hver eneste trening (var ikke så smart som 17-åring). Økte veldig fort og kunne legge på vekt støtt og stadig, men etter en stund var jeg ikke lenger like heldig. Jeg fikk en skade i hofta, og kunne med det ikke trene mark eller bøy på 5-6 måneder.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...