Gå til innhold

Kranglete rygg


wingeer

Anbefalte innlegg

Hei,

Har egentlig bare et kjapt spørsmål om hva dette kan være. Har gått lenge uten løfting grunnet ryggen/hofta, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg i går. Kjørte noen forsiktige sett med knebøy med stopp i bunn. Det jeg merket var at når jeg slapp kjernemuskulaturen etter settene var det en følelse på venstre siden av ryggen (typ quadratus lumborum-ish). Det var ikke direkte vondt, men jeg kjente at det utmerket seg mer enn resten av muskulaturen i området. Etter trening var det ingen til lite smerte, men når jeg i dag er det altså stivt og vondt nederst i korsryggen. Noen innspill om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres vel forsåvidt ut som hoftene dine er litt stive så du får litt mye stress i QL. Dette er gjetning altså, men det jeg ser ofte er at hoftene til mange er ekstremt stive/inmobile og de må derfor hente litt av bevegelsen fra korsryggen (QL området). Dette kan føre til små strekker og overbelastning i vevene her og dette vil man ikke nødvendigvis ikke merke så godt når blodgjennomstrømingen er høy. Dagen etterpå så vil man merke dette godt da blodgjennomstrømningen er mindre og vevene stivnet.

Prøv å:

- Få mobilisert hoftene skikkelig før du skal trene og legg inn spesifikk bevegelsestrening

- Tøy fremside lår før trening for å skru av bremsene

- Aktiver rumpa skikkelig og legg inn masse rumpe øvelser: glute b, hip t, reverese hypers, pull through osv

- Kjør knebøyen til boks i en periode og sett deg bak, bak, bak, bak:)

Håper det bedrer seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt egne økter med bare mobilisering og tøying i det siste, faktisk. I går hadde jeg en 50 minutters oppvarming med sykling, mobiliseringsøvelser med strikk, hamstringtøying, men mulig jeg kan bli bedre på hoftene. Noen spesifikke øvelser du tenker på? :)

Har litt trøbbel med stiv høyre iliopsoas, er det forenelig med teorien? I mitt hode virker det rimelig siden en da vil få større strekk på venstre side bak?

Skal legge inn flere øvelser for rumpa, ja. Har hatt litt problemer med at jeg ikke kjenner så mye aktivering av den under knebøy tidligere, men da tenkte jeg ikke så mye over det. Prøvde utfall en periode og kjente det rev godt da, så det skal jeg også prøve. Det hjalp også å kjøre kun til parallell, da jeg prøvde det. Det som er litt rart at jeg kjenner noe hvis jeg strammer kjernemuskulaturen.

Pleier også å gi bindevevet på hver side av ryggen litt juling, men det er som regel etter trening. Tenker mer på slikt som noe man gjør etter trening? Verdt å gjøre det før også?

Det skal også nevnes at hele denne problematikken kom etter en akutt skade i juni hvor jeg kjente det stakk til på venstre side av ryggen (muligens QL), så det er ikke så altfor ueffent å anta at det har vært en strekk eller overbelastning inne i bildet.

Takk for svar! :)

Andre meninger? Ole-Mats Moskvil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre meninger? Ole-Mats Moskvil ?

Veldig vanskelig å skulle resonnere seg presist frem til hva det er her. Erfaringsmessig blir QL nesten alltid veldig stram og øm når det er ryggproblemer inne i bildet. Smertene der kan altså være enten pga at det er QL som er årsaken til problemene, eller at den spenner seg sekundært til en annen skade.

Du er sikker på at teknikken er solid? Hvordan er det å ta ut fullt bevegelsesutslag i alle retninger i ryggen (lene frem, bak, til siden)? Om det gjør vondt, i hvilken bevegelse og hvor sitter smerten? Er du plaget med ryggen ellers i hverdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gode resultater da jeg var inne til triggerpunktbehandling i QL med nåler. Dessverre var jeg for dum og trente for hardt for tidlig, så det kom fort tilbake igjen ... Har også hatt litt skjevheter i bekkenet.

Teknikken skal være god. Tidligere svaiet jeg litt for mye, men det rettet jeg opp i før jeg fikk vondt i ryggen. Trener olympisk vektløfting, så teknikk er hovedfokuset i alle øvelser. Har også vært litt svak i stabiliseringsmuskulaturen.

Det er verst ved fleksjon, og mest ved lumbal fleksjon. Har hatt litt manglende leddutslag der tidligere, men tror det har bedret seg litt de siste mnd. Ingen smerter ved ekstensjon. Noe strammenden og litt stikkende litt under hoftekammen og ved IS-leddet ved sidebøy til høyre, bedre til venstre. Er ikke stort fysisk plaget i hverdagen av dette, jeg får bare ikke trent som jeg vil. Det er litt stivt og vondt nå, men det er kanskje 3/10 på smerteskalaen på sitt verste.

Takk for svar! :)

Edit: Ganske hissig skrivefeil rettet med tjukk skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.

Det er verst ved fleksjon, og mest ved lumbal fleksjon. Har hatt litt manglende leddutslag der tidligere, men tror det har bedret seg litt de siste mnd. Ingen smerter ved ekstensjon. Noe strammenden og litt stikkende litt under hoftekammen og ved IS-leddet ved sidebøy til høyre, bedre til venstre.

Smerter på samme side som du bøyer til, eller på motsatt side?

Ville ihvertfall forsøkt å jobbe med bindevev og triggerpunkter før treningen, om du er litt heldig er det nok til at ting beveger seg som det skal. Kjør gjerne over iliopsoas, QL og hele setemuskulaturen. Om du har hatt lang pause fra bøy er det sikkert en god idé å kjøre litt lett de første øktene, knebøy er tross alt ikke bare-bare for kroppen å henge med på. ;)

Om problemene vedvarer ville jeg fått noen til å undersøke ryggen din litt grundigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På motsatt side, ja. Altså, mest på venstre side ved bøy til høyre. Ikke så mye andre veien.

Noen tips til hvordan jeg kan treffe iliopsoas? Har hatt en lang pause, men jeg begynte veldig lett. Typ 40kg, når jeg pleide å kjøre arbeidssett på 80-90. Virker som det er mer problem ved dype knebøy enn ved parallelle, da jeg fint kan kjøre 60kg til parallell uten at det blir like stivt. Tusen takk for råd, ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har egentlig bare et kjapt spørsmål om hva dette kan være. Har gått lenge uten løfting grunnet ryggen/hofta, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg i går. Kjørte noen forsiktige sett med knebøy med stopp i bunn. Det jeg merket var at når jeg slapp kjernemuskulaturen etter settene var det en følelse på venstre siden av ryggen (typ quadratus lumborum-ish). Det var ikke direkte vondt, men jeg kjente at det utmerket seg mer enn resten av muskulaturen i området. Etter trening var det ingen til lite smerte, men når jeg i dag er det altså stivt og vondt nederst i korsryggen. Noen innspill om hva det kan være?

Kan du legge ut et klipp av løfteteknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen. Har egentlig ikke prøvd meg på bøy siden jeg skrev her. Ryggen er mye bedre nå, stort sett smertefri. Det eneste er litt "dull pain" i korsryggen ved skikkelig fleksjon. Det løsner seg opp hvis jeg masserer litt i gluteus derimot. Vanlig?

Trener mye redcord for tiden også. Det som derimot ble plukket opp var at jeg har en unnvikelsesmanøver eller så under knebøy uten belastning. Altså, at det går litt i en S (eller opp-ned 7-ish) hvis man ser det bakfra. Dette skjer mest når jeg kjører forbi parallell. Noen tanker? Har også funnet ut at høyre side er noe svakere enn venstre i kjerneområdet (sidestabilisering, samt glut.med.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har egentlig bare et kjapt spørsmål om hva dette kan være. Har gått lenge uten løfting grunnet ryggen/hofta, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg i går. Kjørte noen forsiktige sett med knebøy med stopp i bunn. Det jeg merket var at når jeg slapp kjernemuskulaturen etter settene var det en følelse på venstre siden av ryggen (typ quadratus lumborum-ish). Det var ikke direkte vondt, men jeg kjente at det utmerket seg mer enn resten av muskulaturen i området. Etter trening var det ingen til lite smerte, men når jeg i dag er det altså stivt og vondt nederst i korsryggen. Noen innspill om hva det kan være?

Jeg hadde vondt. i quadratus lumborum-ish etter en trøkk på yoga. Gikk ikke ordentlig over på over halvannet år. Kom meg til slutt til en osteopat som "manipulerte" bekkenet mitt tilbake på plass, fordi det hadde sittet litt skjevt. Jeg kunne få smerte"støt", litt sånn krampeaktige som senere satte seg fast i en liten periode, både ved fleksjon, ekstensjon og vridninger, men det som forårsaket det var vist skjevheten, som dessuten gjorde at den nederste virvelen ikke gikk helt ned i "sporet" sitt ved ekstensjon. Totalt sett førte det vel til at alle støttemusklene jobbet overtid for å rette opp i det...Manuellterapauten jeg var hos før osteopaten hadde kjent det samme med nederste ryggvirvel ved ekstensjon, og gav øvelser for styrking av kjernemuskulatur (selv om det høres merkelig ut at svak kjernemuskulatur kan være årsaken dersom man trener tunge baseløft med riktig teknikk (og dessuten yoga som jeg gjorde)), men det var altså osteopaten som klarte å "nullstille" bekkenet, so to speak, og deretter gikk det seg til!

Dersom det ikke går helt over kan det altså være greit å oppsøke en flink/anbefalt behandler, da det kan være at du har "kakket" til noe som krever en ytre justering... Det kan det kanskje uansett være om du merker du har en ubalanse mellom ene og andre siden; det kan jo skyldes en skjevhet som muligens kan avhjelpes noe? God bedring i alle fall! :)

EDIT: Det skal sies at det man driver med i yoga stort sett er utelukkende fleksjon, ekstensjon og vridninger av mer eller mindre ekstrem karakter, så det kan jo hende at min greie hadde gått over av seg selv og ikke satt seg slik fast tidligere om jeg ikke hadde fortsatt å utfordre det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen.

Takk for svar! Jeg mener jeg leste om det et sted på det forumet her. Har hatt en skjevhet i bekkenet selv, men det virker ikke som om den helt vil gi slipp. Det virker som om det er noe som setter den i feil posisjon hvis jeg belaster det. Har flere ganger gått ut fra behandling med bekkenet i rettere posisjon enn da jeg kom inn (pluss mindre belengdeforskjell).

Det er også litt vanskelig å finne en flink behandler, merker jeg. Har vurdert ART-klinikken i Moss ved et par anledninger, så jeg får se om jeg drar dit etterhvert.

Skal nevnes at det godt er mulig jeg ikke ville hatt noen problemer nå om jeg ikke hadde fortsatt med den tunge treningen på den tiden. Jeg lot det nok ikke hvile når det burde ha hvilt. Samt utfordret det. I bunn og grunn synes jeg ikke det virker sannsynlig at det skal være et prolaps, eller et tretthetsbrudd, e.l. Mest sannsynlig er det nok noen rare aktiveringsmønstre, pluss svak/ubalansert muskulatur kombinert med ytre belastning over tid. Problemet er derimot å gripe tak i hvor det ligger og hvordan jeg kan gjøre det bedre ...

Har uansett fått filmet et par lette sett med frontbøy i dag. Litt spent på å se hvordan ryggen blir i morgen, men i hvertfall:

Eirik Sandvik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...