Gå til innhold

Forskjell på low bar og high bar


Strølle

Anbefalte innlegg

Er vel mest logisk å stille dette spørsmålet her inne, lurer egentlig bare på hva forskjellen på high bar og low bar :) Hva er mest effektivt for å løfte mer etc etc

Har skjønt så mye at high bar ligger høyere på skuldrene/ryggen mens low bar ligger lavere. Men utover det er jeg ikke godt kjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg husker min SS vil lowbar tillate at du lener deg lengre tilbake med underkroppen og kan kjøre en mer horisontal overkropp,da vektarmen mellom ræva di og hvor stanga ligger vil være kortere. Dette tillater mer bruk av hip-drive, som tillater mer styrkeøkning raskere.

Highbar gjør det enklere å komme seg dypere,og den har fler likheter ovenfor O-løft som rykk og støt,så håpet er jo at man da klarer å skape mer overførbar styrke den veien.

Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du løfter mer med stanga lavere. Derav den klassisk lave stangposisjonen i styrkeløft. Det vil derimot ikke være særlig hensiktsmessig å gå ATG med denne stangposisjonen siden ryggen din er mer horisontal og fordi du har hofteledd. Hvis en derimot legger stanga høyere på ryggen er det lettere å holde ryggen mer vertikal og derfor også komme seg veldig dypt (dersom bevegeligheten strekker til), en slik type bøy er mer vanlig i de miljøene som driver olympisk vektløfting (derav "olympic squat"), fordi dette gir større overføringsverdi til vendinga. En kan derimot argumentere at dyp frontbøy vil gi mest overføringsverdi, og det finnes løftere som ikke bruker vanlig knebøy i det hele tatt. Det sagt, de fleste gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...