Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente med litt for mye fett på kroppen. Begynte å trene for ca 1 år siden, men har ikke trent noe særlig målrettet før nå. Nå er jeg lei av de eksta kiloene og vil gjerne bli kvitt dem/bli fastere. Problemet(?) er at jeg elsker styrketrening og har et litt mindre bra forhold til utholdenhetstrening. Jeg prøver å ha en intervalløkt i uka, og ellers jogger jeg som oppvarming før styrketrening.Styrke trener jeg 3-4 ganger i uka, dette programmet:

Beinpress 3 sett, 6-10 reps

Benkpress 3 sett, 6-10 reps

Sittende roing 3 sett, 6-10 reps

Arnoldpress 3 sett, 6-10 reps

Nedtrekk foran 3 sett, 6-10 reps

Ez-bar curl 3 sett, 6-10 reps

Kostholdet er helt normalt (tror jeg). Har litt problem med å få i meg nok proteiner, spiser somregel fisk/kylling/kalkun/karbonadedeig og mest mulig grønnsaker til middag, til de andre måltidene prøver jeg å enten spise frukt, grønnsaker, bær, mager kesam, cottage cheese, egg, knekkebrød eller kornblanding. Skeier nok litt ut i helgene.

Spørsmålet mitt blir da; kan jeg forvente å gå ned i vekt/fettprosent med å fortsette sånn eller må jeg bare innse at jeg må trene mer kardio?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14335-vektnedgang-styrke-eller-kardio/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Styrketrening 3-4 ganger i uken og intervall 1 gang i uken er helt ideelt for å forbrenne fett og beholde muskler på diett.

Bare pass på at kostholdet ditt gir deg et passelig kaloriunderskudd så kommer resultatene. Bruk evt diett.no en periode om du trenger å få mer kontroll på hva du spiser og hvor mye du får i deg.

Foreslår at du legger inn en øvelse for bakside lår i programmet ditt. Lårcurl kan brukes her. Strake markløft er også en fin øvelse som også trener flere deler av kroppen (rygg, kjernemuskulatur, rumpe og hamstrings)

Oddis: Takk for svar. Godt å høre at det ikke er nødvendig å øke utholdenhetstreningen siden det er den jeg sliter mest med å motivere meg til. Kostholdet er nok det jeg må jobbe litt med fremover.

Frk. Sondre: Ja, jeg trener på treningsstudio. Jeg har veldig lyst å trene både knebøy og markløft, men føler jeg ikke mestrer teknikken helt enda og er redd for skader.

Annonse

I forhold til det treningsprogrammet jeg har kjørt til nå, hvor ville dere plassert markløft og knebøy? I dag tok jeg de til slutt, men vet ikke om det er optimalt

Knebøy Beinpress

Benkpress

Markløft Sittende roing

Arnoldpress

Nedtrekk foran

Ez-bar curl

^^ Sånn for eksempel.

Annonse

Vel, jau, men stående roing etter markløft kan bli litt tungt for korsryggen i et fullkroppsprogram. Da er det isåfall bedre å ha markløft kun en av dagene. Uansett blir det flisespikking, og er nok stimulans for latsen til å vokse i forslaget til Kostantinovs. På diett er det også fornuftig å være litt restriktiv med volumet.

Vel, jau, men stående roing etter markløft kan bli litt tungt for korsryggen i et fullkroppsprogram. Da er det isåfall bedre å ha markløft kun en av dagene. Uansett blir det flisespikking, og er nok stimulans for latsen til å vokse i forslaget til Kostantinovs. På diett er det også fornuftig å være litt restriktiv med volumet.

Meh, jeg trener stående roing etter knebøy og markløft etter bjj treninger. Det går helt fint, men jeg bruker jentevekter, så det er sikkert derfor...

"stående roing etter markløft kan bli litt tungt for korsryggen i et fullkroppsprogram"

men sittende roing er bedre? der du sitter med 90 graders vinkel i hoften og har kabelen vinkelrett fra armer inn til apparatet, og ved god teknikk sitte fastlåst slik i ryggen (vi skal vell trene trapz, lats og ikke gluts, no?) ved foroverbøyd trener folk flest med maks 45 grader vinkel i hoften...minner mer om shrugs enn roing veldig ofte. Legg på et suppinert grep også og gli langs lårene...dette skal være mer belastende for korsrygg hvordan?

Meh, jeg trener stående roing etter knebøy og markløft etter bjj treninger. Det går helt fint, men jeg bruker jentevekter, så det er sikkert derfor...

Så har du vel også trent målrettet i litt mer enn et år også og har blitt vant til høyere volum over tid.

"stående roing etter markløft kan bli litt tungt for korsryggen i et fullkroppsprogram"

men sittende roing er bedre? der du sitter med 90 graders vinkel i hoften og har kabelen vinkelrett fra armer inn til apparatet, og ved god teknikk sitte fastlåst slik i ryggen (vi skal vell trene trapz, lats og ikke gluts, no?) ved foroverbøyd trener folk flest med maks 45 grader vinkel i hoften...minner mer om shrugs enn roing veldig ofte. Legg på et suppinert grep også og gli langs lårene...dette skal være mer belastende for korsrygg hvordan?

Siden du sitter nede vil ikke samme vekta forplante seg gjennom korsryggen og ned i beina på sittende roing som på stående roing. Men enig om at dersom du kjører stående roing med yates metoden så er det ganske snill for korsryggen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...