Gå til innhold

Tips/erfaring angående trening for maks styrke?

Anbefalte innlegg

God dag alle sammen!

Noen som har erfaring og kunnskap om maksimal styrketrening?

Jeg har lagt dette inn i treningsprogrammet mitt for en periode nå, og har da pauser på ca 2 -3 minutter mellom settene. Ca 3 - 5 repetisjoner.

Med så lange pauser blir det ikke mange settene før treningstiden begynner å passere én time. Grunnet øvrig trening og mål kjører jeg stort sett fullkroppsprogram. Noen som har anbefaling for fullkroppsprogram med lengde under halvannen time?

Så lurer jeg også på om det er noe poeng å justere matinntak noe ned fra perioder hvor man trener hypertrofi?

Litt difuse spørsmål, men hvis dere har noen erfaringer eller tips rundt temaet, så del det gjerne med meg!

Fortsetter under...

hvis du har økt i vekt under trening for hypertrofi, så er det greit å justere ned matmengden såpass at du bare vedlikeholder vekta mens du trener for maks styrke (1-5 reps). men det er godt å ha litt trøkk mens man trener for maks styrke, så det kan være hensiktsmessig å legge seg på et lite kalorioverskudd likevel.

Hei.Jeg er bare ei pinglete jente - men jeg hadde meget god erfaring med 5 x 5 trening av maksimal styrken i fjor vinter. Dreiv med sykling så det var viktig for meg å utvikle styrken uten å legge på meg særlig mye vekt. 3 - 4 hovedøvelser per økt - knebøy, markløft, roing og beinpress var gjengangere.. Kjørte 1 - 5 reps, pause, og 5 serier.

Slet meg det samme med laaange pauser...kjedelig... Men jeg kjørte planken o.l stab-trening-øvelser mellom settene =)

Du kan jo også vurdere en push-pull-splitt.

=)

Annonse

Hei.Jeg er bare ei pinglete jente - men jeg hadde meget god erfaring med 5 x 5 trening av maksimal styrken i fjor vinter. Dreiv med sykling så det var viktig for meg å utvikle styrken uten å legge på meg særlig mye vekt. 3 - 4 hovedøvelser per økt - knebøy, markløft, roing og beinpress var gjengangere.. Kjørte 1 - 5 reps, pause, og 5 serier.

Slet meg det samme med laaange pauser...kjedelig... Men jeg kjørte planken o.l stab-trening-øvelser mellom settene =)

Du kan jo også vurdere en push-pull-splitt.

=)

Ja, det er ca dette jeg kjører selv nå. Følte bare det ble så lite trening, og så mye venting;)

Men takk for svar, får vurdere noen plankeøvelser eller lignende i mellom jeg også!

Har nå trent ca 4 år hvor maks styrke har vært hovedfokus hele veien. Har prøvd mye forskjellig, og de programmene jeg har økt best på er nok Dietmar oppkjøring som man kan finne på "styrkeloft.no" og autoreguleringsprogrammer hvor man bygger seg opp til et toppsett etterfulgt av droppsett med litt lettere vekter (lese om denne måten her Auto-regulering for optimale økninger i styrke og muskelmasse - MyRevolution).

Nå som jeg har lært meg å kjenne hvordan kroppen min fungerer bedre, så har jeg starta å modifisere programmer som dette til å passe meg bedre. Som nå i grunnstyrkeperioden kjører jeg dietmar i bøy og mark, RTS i press + litt mer høyrep i endel støtteøvelser + pressøvelser :) Når det er sagt så varer de fleste øktene mine opp til 2 timer eller mer. Jeg har ingen fast pause på settene, bare løfter igjen når jeg er klar. Blir nok ofte fra 1-7min eller noe i den duren.

Beinpress kan du evt kjøre med ETT ben.. dermed bytter du bare ben etterpå så blir pausen litt kortere ;)

Mot slutten av treningsperioden gikk jeg over til å kjøre 1-6 reps x 5 serier i knebøy og mark. Resten av økten bestod av andre øvelser som varierte litt fra gang til gang. Ofte dobbelsett og flere reps/færre serier.

F.eks

Knebøy (5x5) + planke.

Markløft (5x5) + russian twist

1a) militærpress med stang

1b) pistolsquats/ettbensbøy

2a) pushups - 3 serier

2b) nordic hamstrings

3) Enarms hantelroing.

Vet ikke hvor "riktig" et slikt program er - men for meg fungerte det hvertfall veldig bra =) Dro 85 kg i mark på slutten og begynte med såvidt 50.. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...