Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hey folks!

Holder på med et treningsopplegg som består av 8-10 øvelser, som går gjennom hele kroppen.

Er relativt tynn, og har funnet meg et program jeg håper funker, etter lang leting.

Det eneste jeg lurer på er - Er det meningen at jeg skal bli utslitt?

Jeg pleide å jogge veldig mye før, og har smakt mye på det å være totalt utslitt - og finner ikke dette igjen i ikke-utholdende styrkeøkter.

Hvis jeg gjør, si benkpress med manualer, 28kg i hver hånd, vil det første settet gå ganske lett (8), neste vil jeg slite rundt 6-8 og siste vil jeg med et skrik klare å gjøre den åttende, og hadde overhodet ikke klart en repetisjon til. Men en halvtime senere, føler jeg at jeg kunne ha begynt på nytt, eventuelt med en litt mindre vekt. Burde jeg da gjøre dette? - Eller er det en veldig god grunn til at det er 3x8 som fungerer? Jeg er ikke spesielt støl i brystet eller armene i etterkant heller. .. Ikke som jeg var i starten i alle fall.

Så spørsmålet mitt er da rett og slett; Er det sånn det skal være, igrunn?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13870-3-x-8-program-blir-jo-ikke-utslitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ikke trene til alle sett til failure ( at man ikke klarer den siste løften og man trenger hjelp med å få den gjennomført), men du skal merke det etter en økt ja. Personlig har jeg aldri avtaler på kvelden etter jeg har trent knebøy,siden jeg bare vil ligge stille etterpå.

Annonse

Har du fremgang da?

Men merker også at jeg har veldig forskjellige dager, noenganger vil det som for to dager siden virket lett, virke umulig - og omvendt. Men regner med at det er mange som har det sånn. Har i alle fall en visjon om kontinuerlig fremgang

Kjør noen sett med 20 reps i bulgarske utfall just for the feeling :D

Men, ja som kloke folk sier over her, å bli utslitt har ikke noe med hvor bra effekt styrkeøkta gav. Du har en god kondisjon, og da tåler du gjerne litt mer før du begynner å bli sliten av styrketrening også i forhold til de som nesten aldri trener kardio.

Sånn for min del, så kan jeg gjerne ta knebøy hele dagen... Som du sier så er jeg fit for fight etter en kort pause. Mens andre jeg trener med er aldeles kake etter økta så føler jeg stort sett at jeg kunne holdt på noen timer til.

anyway.. har kjørt RYP programmet endel ganger nå, og begynner perioden med noe som føles som usannsynlig lette vekter. Erfaringen sålangt er at så lenge jeg holder meg til programmet så har jeg progress... men programmet må følges ... i lag med et skikkelig kosthold.

Sikkert mange forskjellige meninger rundt dette, men jeg kommer med et forslag. Ta 70% av vekten du trener med til vanlig på baseøvelsene med 8x3, og kjør en periode (6 uker) med 8x8. Da vil total vekten du løfter pr. økt øke betraktelig og stølheten vil hjemsøke deg (y)

Eks:

Det du tar idag (hypotetisk) med 8x3

Knebøy: 100 kg

Benk: 80 kg

Mark: 120 kg

Totalt: 2400 + 1920 + 2880 = 7200 kg

Eks:

Med et 8x8 prg med 70% (eller det nærmeste du kommer med vektene tilgjendelig)f

Knebøy: 70 kg

Benk: 56 kg

Mark:84 kg

Totalt: 4480 + 3584 + 5376 = 13440 kg

Med 8x8 prg øker du 2,5 kg pr økt.

Med riktig diett i tillegg til dette programmet så kan du få god vektøkning. Jeg gikk opp 5 kg på kort tid :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...