Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg investerte for ti uker siden i en consept2 romaskin. Jeg synes dette er en grei måte å holde seg bedre i aktivitet på.

Målsetningen min er å kvitte meg mange kg overvekt. Jeg var i august 145 kg. Få bedre kondisjon, sunnere hjerte og helst bli noe sterkere er også ting man håper på.

Så langt har jeg holt et snitt på omlag 17000 m i uken, eller omlag 75 minutter roing i uka. Dette fordeles over økter på 20-45 minutter, noen 4x4 intervall og en og annen test på 2000 m ( i underkant av 8 min).

Jeg opplever helt klart å bli flinkere til å ro. For 10 uker siden holdt jeg en marsjfart på 2:30 - 2:40 pr 500 m på økter rundt en halvtime. I dag presser jeg meg ned mot 2:00 i snittfart på en 20 minuttersøkt. Dette indekerer vel at motoren utvikler seg.

I dag viste vekta 139,7 kg. Denne skal ned på tosifret, men det trenger ikke skje så veldig fort.

Jeg har gjort lite i forhold til kosthold. Prøver å leve normalt, men begrense godteri og brus til fredag og/eller lørdag.

Hva ville ekspertene anbefalt å gjøre videre? Er man på riktig kurs, eller burde man forventet bedre utvikling på såpass mange uker. Om 4 uker vil det være mulig for meg å supplere med noe styrketrening i styrkerom. Dette er kanskje en fornuftig vei å gå videre? Frem til da kan jeg jo kjøre hjemmeøvelser uten apparater.

Hvordan er det da fornuftig å legge opp treningen videre i forhold til antall økter med styrke/roing?

Bør jeg prioritere intervalløktene, eller er det bedre å kjøre langt og lengre enn langt. Jeg kjenner det er lettere å motivere seg for å lide i noen 4 minuttersbolker enn å sitte å ro og ro. 45 minuttersøktene er litt langdryge, men jeg burde kanskje kjøre på enda lengre enn det?

Veldig takknemlug for gode råd med plausible forklaringer.

Takk.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13826-romaskin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med nedgang!!(y)

Uten at jeg vet noe om deg fra før, hadde jeg prioritert å lære meg masse om maten: hvor mye du trenger, hva du liker, hva du kan luke bort etc. Fantastisk mye bra info på forumet; sett deg ned og skroll gjennom forum og artikler! Regn ut hva du trenger iløpet av en dag, google eller spør om hjelp til matplaner, les innholdsfortegnelser på varer.

Knall at du trener, men med 139 kg bør du være klare over hvor bra gevinst du kan få med lite aktivitet så fremt kosten er på stell. Vekt x bevegelse er en grei grunnregel å ha med seg, og nettopp derfor vil vanlig hverdagsaktivitet for din del kunne føre til mange kalorier forbrent sammenlignet med en på 70 kg. Denne fordelen bør du utnyttte!!:) Jeg er selvfølgelig for kombinasjonen trening OG et sunt kosthold, men som du selv sier;

Jeg har gjort lite i forhold til kosthold. Prøver å leve normalt, men begrense godteri og brus til fredag og/eller lørdag.

Her vil du mest sannsynlig kunne har UTROLIG mye å hente. Uten å virke flåsete/sårende her; 139 kg er et solid tall som må ha kommet fra et sted. Det å ikke trene i seg selv, gjør en ikke tyngre hvis ikke man putter i seg mer enn det nye energibehovet tilsier. Men for all del; KJEMPEbra at du vil gjøre endringer, KJEMPEbra at du trener; nå er det på tide å ta tak i kjernen.

Du spør om tips til veien videre, og det kan du få; men da må du definere målene dine klart. Ønsker du å bli bedre på å ro? Ønsker du å gå ned i vekt? Ønsker du å forbedre utholdenheten? Disse tingene kan absolutt gå hånd i hånd, men husk: Rome wasn't built in a day, og ulike mål vil kunne dra i motsatt retninger innimellom. På samme tid må du tenke på hva du liker best, og har mest trua på: Liker du å ro? Vil du trives på treningssenter? Vil å telle kalorier gjøre deg demotivert? Når nye rutiner skal inn er det viktig å ha med både kroppen og hodet- og hva som er rett for din del er det kun du som kan svare på! Jeg har selv vært i flere ender av skalaen; for tynn, for stor, normalvektig men med ødelagt tankesett etc; det tok meg mange år å finne ut at det eksperter og veiledere sier må matche den hverdagen man vil ha og det livet man vil leve selv. Dette er du jo inne på med intervalltreningen; dette finner du lettere å motivere seg for enn lange økter. Da kjører du nettopp intervalløkter på passende nivå/hyppighet, og glemmer langøktende. Hvem vet- når du havner på tosifret vekt har du kanskje kjempelyst på lengre økter. Et steg av gangen, og plutselig har du gått hele veien...

Anbefaler at du rett og slett oppretter en treningsdagbok/logg her med en gang; så kan du skrive inn ulike mål, tanker og spørsmål som de kommer, og samtidig gi nyttig info om evt. problemer, forutsetninger etc. Da blir det kanskje lettere å definere egne mål, og lettere for andre å gi innspill på veien!

Masse masse lykke te! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13826-romaskin/#findComment-533954
Del på andre sider

Takk for flott tilbakemelding.

Du er nok inne på et viktig område når det gjelder kosthold. Det er nesten synd å si det, men jeg kan ikke skylde på manglende kunnskap om kosthold. Vi tilbereder i stor grad tradisjonell mat her i huset. Det blir for lite sjømat i forhold til kjøtt, og vi kunne nok helt klart redusert forbruket av pølser og kjøttdeig. Vi bruker lite ferdigmat og junkfood. Problemet mitt i forhold til mat er nok overspising av middagsmat.

Jeg tror ikke jeg vil være i stand til en beinhard lavkarbovariant f.eks. Og jeg ønsker egentlig ikke utsette barna for det. Vi spiser det samme, sammen.

Det jeg ser for meg at jeg kan jobbe med er mengden jeg spiser. Antall ganger man tillater seg å forsyne seg og slikt. Jeg kan også redusere inntaket av ris/potet/pasta, men det vil ikke være aktuelt å kutte det ut.

Jeg skrev litt om målsetninger i åpningsinnlegget. Det handler om vektnedgang og sunnere helse. Jeg ønsker gjerne å ta av 2 kg i måneden. Nå vet jeg at det gjerne går fortere i starten, så derfor er jeg litt bekymret for at opplegget for øyeblikket ikke vil holde.

Når jeg har mistet 5-6 kg på 10 uker, hvor mye er det sannsynlig å anta at er fett? Hvor mye er vann? Er det mulig at man har byttet ut noe fettmasse med muskler, eller er det ren utopi å tro når man ikke har løftet jern?

Ellers bekymrer det meg litt at jeg blir gnagende sulten av treninga, så jeg spiser kanskje mer enn før jeg satte i gang.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13826-romaskin/#findComment-534662
Del på andre sider

Som du selv sier, så trenger du ikke å starte på en "lavkarbodiett" eller noe annet. Men som du har skjønt, så må det gjøres noen endringer.

Ville absolutt lest artikkelen til Asle, om fleskedynamikk. Den er skrevet på en genial måte!

Fleskedynamikkens læresetninger - Fitnessbloggen <---- Les.

Så ville jeg iløpet av en uke, skrevet ned hva du spiste og regne ut ca kalori-inntak per dag.

Mange tror de spiser mindre enn hva de faktisk gjør. Og noen drikker en halv liter juice + en halv liter melk.

Men det de glemmer er at det er masse kalorier i drikken også.

Eller som en kollega av meg som skulle slanke seg. I løpet av arbeidsdagen hadde han spist fire bananer utenom lunsjen.

Da jeg fortalte han at det var 4-500kcal tilsammen fikk han sjokk. "For bananer er jo sunt? "

Som jeg nevnte i sted, så skrev du at "Jeg tror ikke jeg vil være i stand til en beinhard lavkarbovariant f.eks. Og jeg ønsker egentlig ikke utsette barna for det. Vi spiser det samme, sammen. !"

Utsette barna for det? Du kan ikke bruke dem som unnskyldning. Du er far og rollemodell for ungene dine.

Å gi dem pølser hver dag er faktisk ikke det snilleste du gjør.

1. Forsett å tren slik du gjør. Bland intervaller og lengre roøkter. Husk at du kan ro rolig også.
  2. Logg kostholdet ditt i en uke. Ikke bli helt fanatisk, men du må nok frem med kjøkkenvekten.
  3. Ikke overspis ved middagsbordet. Prøv å spis litt mindre, så skal du se det går greit.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13826-romaskin/#findComment-534711
Del på andre sider

Utrolig flott start på denne tråden. Vil si meg enig med tidligere svar. Kjempefint at hele familien skal være med. Det å gjøre disse endringene i livet uten at det gjøres som en "kur" tror jeg er veldig bra. Også flott at du ikke har dårlig tid :-)

Hva om du legger endringene inn litt gradvis. Siden dere lager maten selv, så kan du påvirke makrobalansen bevist. Her er noen tips.

Begynn med å servere salat til middagene. Forskyn deg godt av salten. Det er ok med litt dressing, men husk at det er kaloritett. Fyller du magen salat så reduserer du mulighetene for overspisising.

Endel tilbehør har mye volum og nesten ingen kalorier. Det gir solide måltider uten overspising. Less på med sopp, broccoli, blomkål, rosenkål osv. Bruk diett.no, og næringsinnhold.no for å sjekke hva som gir deg mest mat for minst kalorier.

Øk mengden protein i middagene.

Spis ett eple 1/2 - 1 time før middag. Da er ikke magen helt tom når du begynner, og det er lettere å begrense seg.

Frukt er ikke så verst når du skal ned i vekt. Selv om det er karbo, så er det også mye væske og fiber. Men ikke all frukt er like bra, menn all frukt er bedre snack enn nøtter og sjokolade. Hva med en fruktsalat med yogurt eller kesam til lørdagskosen ?

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13826-romaskin/#findComment-539390
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Er det noen som kan si noe fornuftig om kaloriforbruket når man ror?

Jeg har appen my fitnesspal på mobilen. Den forteller meg at jeg forbrenner 489 kcal pr halvtime rodd med moderat innsats. Jeg undrer meg litt over denne måten å beregne dette på. Jeg tenker at distansen er mer relevant enn tiden man ror? Tar jeg feil?

Nå er det ikke slik at jeg finregner på dette til daglig, så sånn sett er det ikke så nøye, men jeg var litt interessert i sammenhengen mellom roingen og vektnedgangen. Mobilappen min kan gi meg et estimat basert på tiden jeg har rodd. 14:17 timer som visstnok tilsvarer nesten 14000 kcal. Dette skal vel tilsi 2 kg fett ca?

Vet noen om en beregning i forhold til distanse rodd? Hadde vært gøy å sett.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13826-romaskin/#findComment-558412
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...