Gå til innhold

Trenger litt hjelp/ tips


ole petter

Anbefalte innlegg

Syns dette med kosthold er litt vanskelig, selv om jeg føler jeg har ett bra kosthold.

Jeg trenger ca 4 ganger pr uke, programmet SL 5x5, Dietmar. Er selv 1,83, 84kg.

En typisk dag ser slik ut:

07.00 - korn, rosiner + melk

09.00 - litt frukt, nøtter

11.00 - ca 3 egg, 2 brødsiver

14.00 - 2 frukter + go morgen yogurt

16.30 - middag, Spiser bra middag, med kylling, fisk eller kjøtt, inkl masse grønnsaker.

trening

20.00etter trening - proteinshake + creatin.

22.00 - 2 brødskiver med salami.

Noen synspunkter på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor bytte ut frukten? Jeg ville heller byttet ut god morgen-youghurten, for å si det sånn!

Til trådstarter, liker du cottage cheese? Kanskje det er et alternativ å spise cc med f.eks noen bær/frukt i stedet for god morgen?

Bytte det ut med noe mer kaloririkt og proteinrik mat. :)

Han kan jo selvfølgelig spise frukt i tillegg, men det burde ikke være hovedfokuset i det måltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytte det ut med noe mer kaloririkt og proteinrik mat. :)

Han kan jo selvfølgelig spise frukt i tillegg, men det burde ikke være hovedfokuset i det måltidet.

Proteinrikt er jeg absolutt enig i, men jeg ville likevel sparket ut god morgen-youghurten før jeg kuttet frukten! Det trenger jo ikke være enten frukt som hovedfokus eller ikke frukt i det hele tatt?

ole petter, Jeg skal ikke påstå at jeg er noen kostholdsekspert, og jeg synes i alle fall ikke det er lett å gi råd på nett til noen jeg aldri har møtt, men jeg kan jo komme med er par kommenarer? Siden du ikke liker cc, kanskje mager kesam og frukt kan være noe i stedet for youghurten? Eller skyr (men det er drøyt dyrt i Norge..). Ellers så synes jeg du spiser litt lite av gangen og veldig ofte (i alle fall tidlig på dagen). Noen grunn til det? Tror i alle fall jeg hadde blitt stresset av å skulle spise såå ofte. Er ingen periodisk faster (spesielt siden jeg trener om morgenen og ikke funker på trening uten mat og spesielt karber), men spiser heller ikke såå ofte, det har jeg heller ikke tid til i en såpass hektisk hverdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, spiser jeg så lite? Syns jo egentlig jeg burde få i meg nok proteiner. God lunsj, god middag og shake ettert trening..

Til frokost spiser jeg en stor bolle med havregryn, melk og rosiner.

Kan jo evt spise brødskiver som mellommåltid.

Må man springe rundt med kyllingfile i lomma hver 3 time høres litt havy ut.

Gidder ikke bli SÅ manisk at jeg driver og veier alt osv osv

Bare greit med en liten pekepinn på hva ca som er nok / ok pr dag. Tenker da ikke i tall, men eksempler på hvordan deres diet ser ut.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, spiser jeg så lite? Syns jo egentlig jeg burde få i meg nok proteiner. God lunsj, god middag og shake ettert trening..

Til frokost spiser jeg en stor bolle med havregryn, melk og rosiner.

Kan jo evt spise brødskiver som mellommåltid.

Må man springe rundt med kyllingfile i lomma hver 3 time høres litt havy ut.

Gidder ikke bli SÅ manisk at jeg driver og veier alt osv osv

Bare greit med en liten pekepinn på hva ca som er nok / ok pr dag. Tenker da ikke i tall, men eksempler på hvordan deres diet ser ut.?

Hvis du må spise igjen to timer etter frokost, vil jeg påstå at frokosten er liten ;) Men jeg mener ikke at du skal spise en kyllingfilet hver tredje time, er du gal! Det skal jo ikke være nødvendig.

Men der det sånn du har pleid å spise? I så fall, har du blitt sterkere? Tyngre? Lettere? Hatt overskudd? Det gir jo en pekepinn på om kostholdet funker ;)

Hvis du vil ha et eksempel, kan jeg jo godt legge ut sånn ca hvordan jeg spiser, men jeg er en jente på 22 år, 167 cm, ca 70 kg som trener styrke 4 ganger i uka, svømmer 2-3, trener yoga 1 gang - så det betyr ikke at dette passer deg! Jeg følger dog ingen spesiell matplan nå og veier ikke maten, så det varierer veldig ;)

Typisk hverdag: (helgene ser ofte annerledes ut og inneholder litt mer snop/is/annet godt ;))

Frokost ca 0700: havregrøt med proteinpulver og peanøttsmør / skyr og havregryn / cottage cheese og frukt

Trene styrke (mandag, tirsdag, torsdag, fredag) eller svømme (onsdag)

Etter trening ca 1000: proteinshake + riskaker eller et par frukt

Lunch ca 1200: salat med karbohydratkilde (feks fullkornspasta eller kalde poteter), ofte avokado eller nøtter, og en proteinkilde (feks kylling) / havregrøt som til frokost / omelett, salat og grovbrød

Mellommåltid, ca 1500 eller når jeg begynner å bli sulten: Frukt og en skyr for eksempel, kanskje noen nøtter

Middag, ca 1700: Gjerne basert på fisk (hvit eller rød), karbs (ris, fullkornspasta, poteter, søtpoteter,...), grønnsaker (ofte avokado og hvis jeg spiser hvit fisk, prøver å ikke glemme å få i meg fett)

Kvelds, ca 2100: Sunnifisert bakst (mikrobrownie f.eks.) eller fluff hvis jeg er fysen på noe søtt / omelett / knekkebrød med hardkokt egg og kaviar / havregrøt / cottage cheese og eple / varieres i det uendelige fordi det så forskjellig hva jeg har lyst på!

Men at dette funker for meg, betyr jo ikke at det funker for deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes naturell er veldig god :) akkurat nå bor jeg på Island og er heldig som finner skyr både billigere og i flere smaker, men det finnes jo noen i Norge selv om det er styggdyrt. Men jeg synes skyr er bedre enn youghurt på smak + bedre næringsinnhold, så det er jo topp!

Ellers så er jeg helt enig i at det ikke er så langt unna, sett bort fra at jeg får i meg endel mer melkeproteiner (men det er like mye fordi jeg er så sykt glad i det!). Egentlig kommenterte jeg her først fordi jeg lurte på hva Sondre mente med at du burde bytte ut frukten, men så måtte jeg jo komme med noe mer "vettugt" og.

Havregrøt med proteinpulver er kjempegodt! Sjokoladeprotein + bakekakao (og evt søtning og kanel), og ekstra godt med peanøttsmørøye --> "snickersgrøt" :D og metter lengre enn vanlig havregrøt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes naturell er veldig god :) akkurat nå bor jeg på Island og er heldig som finner skyr både billigere og i flere smaker, men det finnes jo noen i Norge selv om det er styggdyrt. Men jeg synes skyr er bedre enn youghurt på smak + bedre næringsinnhold, så det er jo topp!

Ellers så er jeg helt enig i at det ikke er så langt unna, sett bort fra at jeg får i meg endel mer melkeproteiner (men det er like mye fordi jeg er så sykt glad i det!). Egentlig kommenterte jeg her først fordi jeg lurte på hva Sondre mente med at du burde bytte ut frukten, men så måtte jeg jo komme med noe mer "vettugt" og.

Havregrøt med proteinpulver er kjempegodt! Sjokoladeprotein + bakekakao (og evt søtning og kanel), og ekstra godt med peanøttsmørøye --> "snickersgrøt" :D og metter lengre enn vanlig havregrøt ;)

Prøvde Skyr med havregryn igår! Fysj a Fysj det var ikke mye spiselig.. Tørrere og surere gugge skal man lete lenge etter:) Blir nok havregryn med melk, eller brødskiver fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder ikke en proteinshake? Hva ekstra ville du tatt, eksempel?

Jeg sørger alltid for å få i meg både proteiner og raske karbohydrater rett etter endt økt, oftest i form av en proteinshake og riskaker/banan. Deretter fyller jeg opp med et større måltid med hovedfokus på proteiner og karbohydrater innen en times tid etter det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette med kosthold er litt vanskelig, selv om jeg føler jeg har ett bra kosthold.

Jeg trenger ca 4 ganger pr uke, programmet SL 5x5, Dietmar. Er selv 1,83, 84kg.

En typisk dag ser slik ut:

07.00 - korn, rosiner + melk

09.00 - litt frukt, nøtter

11.00 - ca 3 egg, 2 brødsiver

14.00 - 2 frukter + go morgen yogurt

16.30 - middag, Spiser bra middag, med kylling, fisk eller kjøtt, inkl masse grønnsaker.

trening

20.00etter trening - proteinshake + creatin.

22.00 - 2 brødskiver med salami.

Noen synspunkter på dette??

Noen forslag:

1) Spis mer til frokost. F.eks havregryn kokt på vann og melk. Strø over med kanel, sukrin, blåbær og rosiner. Jeg bruker også ofte en scoop proteinpulver i grøten

2) Legg til en porsjon ris eller søtpotet til middag/kvelds.

3) Lag større porsjoner av alt du spiser og sørg for at du får i deg masse proteiner, nok karbohydrater og fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Skyr med havregryn igår! Fysj a Fysj det var ikke mye spiselig.. Tørrere og surere gugge skal man lete lenge etter:) Blir nok havregryn med melk, eller brødskiver fremover.

Godt vi er forskjellige ;) Det er jo superdigg! :D (men da trenger jeg i alle fall ikke være redd for at du skal tømme butikkene for skyr ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Skyr med havregryn igår! Fysj a Fysj det var ikke mye spiselig.. Tørrere og surere gugge skal man lete lenge etter:) Blir nok havregryn med melk, eller brødskiver fremover.

Det går jo an å ha melk i havregryna i tilleg da smarten :-)

Det er vanskelig å gi kostholdsråd til folk som ikke ønsker endring, bare vil spise det de liker, eller bare ser potensielle problemer i enhver forandring.

Se på det slik: maten du spiser er drivstoffet til kroppen din. Vil du gi kroppen optimal ernæring for å få fullt utbytte av treningen sier du? Da må du først vite hva du gir den nå. Det betyr igjen å telle kalorier fordelt på karb, prot og fett. Når du vet inntak og sammensetning, kan du gjøre beviste endringer.

Kylling med masse grønnsaker kan være;1- 200g skinnfri kyllingfilet stekt i vann med forvellede brokkoli, blomkål, paprika og squash eller 2- 100g marinerte og fritterte vingekubber med 2 glass uncle bens sweet & sour. De to alternativene har svært forskjellig makrosammensetning.

Også må du kanskje lide deg gjennom noen tilvenningsmåltider fordi noen smaker må tilvennes. Jeg husker i min ungdom at det var ingen i min omgangskrets som likte øl eller rødvin. Ikke jeg heller, men jeg sier ikke nei takk i dag, og det gjør ikke de heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...