Gå til innhold

Kvalm og vondt i magen etter matinntak.


Svartsol

Anbefalte innlegg

Fant ikke noen tråd på dette, så jeg poster denne:

I den siste uka har jeg blitt kvalm og fått vondt i magen hver gang jeg har spist mat. Det er verst om morgenen, og mindre ubehagelig når jeg beveger meg (heldigvis). Jeg har prøvd å sjekke om det blir bedre om jeg spiser mindre karbohydrater til frokost, men mer proteiner og fett gjorde det ikke bedre, heller verre! Når jeg har spist to brødskiver med pålegg blir jeg stappmett, og uvel, akkurat som om jeg har trykket i meg en stor julemiddag med ribbe og kjøttkaker. Det går utover matlysta, og jeg er som regel en matglad person som ellers må passe på å begrense meg når jeg spiser. Noen som har hatt noen erfaringer med det og fått gjort noe med det? Vurderer å ta turen til legen, men mistenker å få beskjed om at "det er ikke noe gjøre med, går sikkert over eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, ja. jeg får vel gjøre det! Min forrige lege, hadde en kontordame som alltid hørtes irritert ut når man ringte, enten man skulle ha ny resept på p-piller, eller hadde halsbetennelse, så det er vel derfor jeg nøler litt med å ringe. Hun fikk meg alltid til å føle meg til bry. "Vi har VELDIG mange pasienter nå, fikk ikke du en ny resept i fjor??" Men når har jeg jo skifta legen, så kan hende de er mer serviceinnstilt der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noe av samme problemet i sommer. Særlig vondt etter trening og kvalm på morgenen. Viste seg å være spiserørsbetennelse og magesår. Ett par pillekurer, og vips; MYYYE bedre ;) Men har også lest et sted at slike symptomer kan komme hvis du har hatt en litt for brå overgang til mer fett/fettsyrer i kostholdet. Leveren trenger visst en tilvenning :) God bedring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være mange årsaker til hvorfor du opplever de symptomene, men det virker ikke som om det er spesifikke matvarer som utløser dem, noe som sier meg at det ikke er snakk om overfølsomhet for matvarer.

Jeg vil også anbefale deg å gå til legen med dette, spesielt siden det virker å være uavhengig av hva du spiser. Problemer i svelg/spiserør/magesekk/tarm kan være årsaken, og i såfall er det viktig å få kartlagt hvor problemet sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!:lol: Nei, men har redusert mngden betraktelig og prøver å erstatte flere kopper med grønn te i stedet :) Og mer søvn, ikke minst! Du får kjøpt syrenøytraliserene "grønt" på helsekosten eller nettbutikker som MyRevolution, Proteinfabrikken o.l. Og bakepulver skal også ha en syrenøytraliserende effekt :) 1 ts om dagen. Men medisinen fra legen funket relativt raskt. Du får bare ringe og få sjekket deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!:lol: Nei, men har redusert mngden betraktelig og prøver å erstatte flere kopper med grønn te i stedet :) Og mer søvn, ikke minst! Du får kjøpt syrenøytraliserene "grønt" på helsekosten eller nettbutikker som MyRevolution, Proteinfabrikken o.l. Og bakepulver skal også ha en syrenøytraliserende effekt :) 1 ts om dagen. Men medisinen fra legen funket relativt raskt. Du får bare ringe og få sjekket deg :)

I dette tilfellet er det (muligens) syre i mage/tarm-systemet som er problemet, ikke syre/base i blodet. Jeg ville ikke begynt med noe syrenøytraliserende før du vet hva som er problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg i alle fall klart å gå på do. (vet er dere setter utrolig stor pris på denne infoen, så derfor deler jeg det, hehehe.) Så kanskje jeg kan se en bedring allerede.

Takk for gode tips dere. Jeg tror dere er inne på mye riktig som jeg kanskje ikke ville innse selv.

Som:

man bør kanskje ikke drikke 5-6-7 kopper kaffe hver dag, glemme å spise nå og da for så å plutselig spise noe skikkelig heavy.

man bør legge seg om kvelden, og sove litt mer om natta.

og...kanskje burde jeg stresse litt ned, SLEV OM JEG IKKKE ER STRESSA SJØ, neida...neida.joda.

Så, jeg skal: drikke mindre kaffe, sove mer, spise litt jevnere (i alle fall ikke drikke kaffe på tom mage) og ta kontakt med legen min om jeg ikke merker bedring. Uansett hva som feiler meg, så kan ikke reduksjon i kaffeinntak og økning i søvnmengde skade. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha noe med galle og fettfordøyelse å gjøre siden du opplever det verst ved fet mat, som trenger galle. Har lest at en del som begynner med lavkarbo og plutselig høyere fettinntak får smerter. Prøv å redusere på fettet om du da ikke er lavkarbo-entusiast, da:) Det er best å innta mer fett gradvis, ikke endre kostholdet mye fra en dag til en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha noe med galle og fettfordøyelse å gjøre siden du opplever det verst ved fet mat, som trenger galle. Har lest at en del som begynner med lavkarbo og plutselig høyere fettinntak får smerter. Prøv å redusere på fettet om du da ikke er lavkarbo-entusiast, da:) Det er best å innta mer fett gradvis, ikke endre kostholdet mye fra en dag til en annen.

Mindre fett i maten kan være effektivt med kvalme, men det har ikke nødvendigvis med galle og fordøyelse å gjøre. Heller det at tømmingen av magesekken går raskere. Det er også et bra råd å spise mindre og hyppigere måltider, så det blir mindre mengde mat i magen om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp og tips. Jeg er bedre nå, men tror uansett at jeg skal gå til legen for å få en undersøkelse, for jeg har sånne magesmerter i perioder av og til.

Uansett, her om dagen kunne jeg godt tenkt meg å kunne skylde på oppblåsthet da barnet til noen kunder på jobben min spurte meg om jeg var gravid....jeg lo det bort og sa "ser det sånn ut?" Hun sa ja...Takk skal du faen meg ha! :p Glad at vekta er på vei nedover, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...