Gå til innhold

Sunn mat med mye kalorier


Dedication

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med å få dekket kalori behovet om dagen. Jeg er som regel stapp mett etter hvert måltid, så å øke mat mengden blir litt vanskelig. Så da tenker jeg at det lureste vill være å spise mat som inneholder litt mer kalorier. Har dere tips til relativt sunn mat som inneholder en del kcal? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fyr på med nøtter, avokado, frø, osv. Bruk helfete produkter, fremfor alt som er magrere, og spis mye fet fisk.

Om du lager en kakebunn på f.eks cashewnøtter, dadler osv, er denne utrolig næringsrik samt kjempe god. Fyllet kan være alt fra avokadomousse, sjokolademousse, frukt osv.

Lager du f.eks supper/sauser, kjør på med fløte, rømme, creme fraiche.

Laks, ørret, makrell (om høsten) er eksempler på fete og gode fisker som du gjerne må spise mer av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke gå i fella og tro at enkelte energikilder er usunne. Fett er energitett og en sikker vinner, men karbohydrater i form av ris og pasta er det lett å spise enorme mengder av.

Grønnsaker er svært sunt, men å fylle opp magen med grønnsaker gjør deg god og mett uten nødvendigvis å øke energiinntaket så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter litt med å få dekket kalori behovet om dagen. Jeg er som regel stapp mett etter hvert måltid, så å øke mat mengden blir litt vanskelig. Så da tenker jeg at det lureste vill være å spise mat som inneholder litt mer kalorier. Har dere tips til relativt sunn mat som inneholder en del kcal? :)

Det gjelder bare å spise mat med høyere energitetthet - flere kalorier ifht volum. 500 kcal fra epler krever f.eks en sinnsvak mengde i magen, mens 500 kcal fra nøtter vil fylle mye mindre.. Så f.eks:

- velg pålegg med omhu: Peanøttsmør, fet fisk (peppermakrell, røkelkas/ørret), smør o.l

- oljer: bruk litt ekstra olje i maten (det finnes mange GODE oljer som inneholder de fettsyrene kroppen din TRENGER)

- sauser: bruk ekstra saus til middagen (alle monner drar)

- energirike mellommåltid: istedetfor en frukt f.eks så kan du lage en smoothie med nøtter/olje i

- spis nøtter gjennom dagen

- drikker med kcal - metter mindre enn mat - biola, melk, sjokomelk, kakao,

- inkluder noe fett i de fleste måltid - avocado (i salat, på brød), oliven, pesto osv

MEN egentlig er det det mentale som avgjør - du må selv være INNSTILT og ha LYST på at vekta ska l opp.. føler det er mange som ber om råd til å øke vekten, fordi de har hørt at de "bør" gå opp i vekt (gjerne i forbindelse med SF), men at de selv ikke er mentalt klare for det.. Det nytter ikke med kunnskapen dersom psyken ikke er der.. =) (PS: sier ikke at dette gjelder deg - jeg bare mener at du MÅ være innstilt på at vekta skal opp.. det krever innsats både å få den oppover såvell som ved slanking :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...