Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. I dag hadde jeg en time med veileder på treningsstudio og hun fortalte meg at når jeg skal ta benkpress så skal jeg ha føttene oppå liggeflaten. Dette synes jeg var merklig, men hun mente at dette var best for å sørge for at korsryggen var i kontakt med liggeflaten.

Jeg mener bestemt at føttene skal i gulvet og nevnte det, men hun sto på sitt.

Er det jeg som er "idioten" her eller hva mener dere som har litt mer erfaring ?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13486-tvilsom-benkpressteknikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tullete. Ta alt du hører med en klype salt, selv fra personlige trenere, men skjønner det er vanskelig - hvertfall når hun står rett ved siden av!

Beina skal være i gulvet med hele fotbladet nedi. Spenn opp ryggen skikkelig sånn at det bare er rompa og skuldrene som berører benken. Stram lår, rompe og rygg mens du presser skulderbladene sammen. Skyv i tillegg beina utover fra benken. Da skal du være i nærheten av et skikkelig spenn og en god benkpressteknikk. Du kan også ta en titt på denne videoen:

Ifølge alle styrkeløftere i verden så har du rett.

Ved å spenne opp ryggen så vil du klare å løfte mer, og det fjernes spenning fra skuldrene til fordel for mer brystinvolvering.

Er vel ikke bare styrkeløftere som mener at føttene ikke skal ligge på benken? ;) Selv om det av og til blir gjort av styrkeløftere, i enkelte programmer.

Annonse

veldig få byggere som spenner seg skikkelig opp som styrkeløftere gjør. Noen styrkeløftere syntes jeg spenner seg perfekt opp og ikke for "mye", og får fortsatt veldig godt trøkk i kroppen, mens andre spenner seg opp som om man skulle tatt kvartbøy ang vandring.

Grunnen er vel rimelig enkel hvorfor, det handler om kontakt med musklatur, ikke løfte mest mulig:) hehe

Ingen tvil om at jeg forklarte benkpressteknikk her, og at bodybuildere/fitnessutøvere velger å benkpresse på en litt annen måte er greit. Men når argumentet til PT'en er at korsryggen må være i kontakt med benken blir det litt for dumt, altså!

Ingen tvil om at jeg forklarte benkpressteknikk her, og at bodybuildere/fitnessutøvere velger å benkpresse på en litt annen måte er greit. Men når argumentet til PT'en er at korsryggen må være i kontakt med benken blir det litt for dumt, altså!

Det er vel en regel at hvertfall rumpa skal være nedi! hehe

Det er jo ikke direkte feil det hu sier..

Det er jo ikke direkte feil det hu sier..

Vel. Å påstå at styrkeløftbenk ikke bygger muskler er jo i seg selv en latterlig uttalelse. En titt på for eksempel André viser jo det motsatte: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/andr%C3%A9-midtby-3-plass-nm-med-752-5kg-s-10-formbilder-s-2-11-13-14-s-18.903/page-18#post-439816.

Men her har vi ikke fått beskjed om grunnen bak det å ha korsryggen i benken. En vanlig myte er jo at det er farlig for ryggen å ha den i spent posisjon, så om det er det som er grunnen og ikke at man skal oppnå større ROM (for eksempel) blir det som sagt for dumt.

Vel. Å påstå at styrkeløftbenk ikke bygger muskler er jo i seg selv en latterlig uttalelse. En titt på for eksempel André viser jo det motsatte: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/andr%C3%A9-midtby-3-plass-nm-med-752-5kg-s-10-formbilder-s-2-11-13-14-s-18.903/page-18#post-439816.

Men her har vi ikke fått beskjed om grunnen bak det å ha korsryggen i benken. En vanlig myte er jo at det er farlig for ryggen å ha den i spent posisjon, så om det er det som er grunnen og ikke at man skal oppnå større ROM (for eksempel) blir det som sagt for dumt.

Det er jo du som holder liv i myten med dine påstander. Hvem har uttalt at man ikke bygger muskler som styrkeløfter?

Annonse

Det er jo du som holder liv i myten med dine påstander. Hvem har uttalt at man ikke bygger muskler som styrkeløfter?

"You're not working out the muscle but the movement", eller noe sånt, sier mannen i videoen om styrkeløftbenk.

Ingen som påstår det. Styrkeløft er meningen å løfte mest mulig, ikke bygge mest mulig. Fler av de vil fortsatt ha bra bryst pga mye brysttrening. Teknikk er viktig om man skal løfte mye

Ingen som påstår det. Styrkeløft er meningen å løfte mest mulig, ikke bygge mest mulig. Fler av de vil fortsatt ha bra bryst pga mye brysttrening.

Som jeg skrev over her sier vår gode venn i videoen GrommiZ postet det.

Edit: ser forøvrig at jeg skulle omformulerte meg. "At han i videoen påstår", burde det vel heller vært. Ingen av dere som har påstått det.

Som jeg skrev over her sier vår gode venn i videoen GrommiZ postet det.

Edit: ser forøvrig at jeg skulle omformulerte meg. "At han i videoen påstår", burde det vel heller vært. Ingen av dere som har påstått det.

jepps.

Skal man løfte mest mulig så bruker man den teknikken hvor man løfter mest mulig. Den teknikken er ikke "bygger" teknikk hehe:)

Det vil uansett ikke si at man altid har de sterkeste musklene, men er god kombinasjon av hele pakka. Det som vinner

jepps.

Skal man løfte mest mulig så bruker man den teknikken hvor man løfter mest mulig. Den teknikken er ikke "bygger" teknikk hehe:)

Nei det har jeg også sagt at det ikke er, men jeg stusset bare veldig over det han i videoen sa! :)

• 2 uker senere...

Oppsummert:

Ikke Tren med kun beina opp på Benken, kan fint brukes av og til. Men du vil kunne presse mer på med bein nedi og litt spenn, dermed gi høyere belastning på bryst.

For min del om jeg skulle kjørt 5 ere med bein opp og korsrygg inntil benk hadde jeg fått et himla balanse problem.

Skal du fokusere på bygging, ikke kjør full styrkeløft stil:

Du løfter mer med styrkeløft teknikk, men du vil bygge mer med bygger teknikk ( Captain Obvious ). Løfte mest og bygge mest er to forskjellige ting.

Mange som bedriver styrkeløft har for lett med å leke verdensmester med en gang det er snakk om baseøvelser, også påstå at eneste riktig teknikk er "The Powerlifting way"!!...

Så man skal også ta styrkeløftere med en klype salt, inkludert meg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...