Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en fyr på 24 fra Bergen som jobber fulltid. Jeg trener og holder meg på en streng diett plan, men jeg, som sikkert mange andre finner det vanskelig og ha tid til og lage lunsj til jobb dagen før. Jeg har travle dager med jobb, trening og fritidssysler så det er ikke alltid jeg strekker til.

Har dere noen tips på sunne måltider jeg kan skrape sammen på en butikk som kan gjøre at jeg holder meg på dietten? Greit og ha noen nød-måltider i bakhånd om jeg ikke klarer lage maten dagen før.

Jeg har kun tilgang på vannkoker og mikrobølgeovn på jobben. Så noe jeg kan tilberede med det.

Jeg benytter en del salat, tunfisk og kyllingkjøttdeig for salat. Gjerne kom med tips/del deres oppskrifter.

MVH Stian.

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666

Er vel bare salat og kjøtt du egentlig kan kjøpe på butikk som du kan bruke med en gang...

Men selvom du jobber fulltid på jobb, så burde du jo strengt tatt ha litt tid til å bruke 30min av dagen til å mekke sammen kyllingfilet/noe ris f.eks?

En boks cottagecheese, funlight og noe frukt kan jo være en nødløsning. Men hva med å lage endel matpakker som du har i frysen til slike tilfeller? Når du har mikrobølgeovn på jobb er det jo fort gjort å varme opp.

Ja har vurdert og lage noen bokser med mat som jeg fryser, får se hvor kreativiteten tar meg! :)

Her er mine tips når jeg trenger noe enkelt, godt og sunt på kort tid:

- en boks cottage cheese med sukrin og kanel / sukkerfritt syltetøy

- en haug speltlomper med pålegg (her kan du bruke alt slags pålegg! Kun fantasien stopper deg. Skinke, ost, makrell i tomat, peanøttsmør, cottage cheese, mager kesam, alt går til speltlomper).

- en boks tunfisk blandet med 1/3 boks mager kesam.

- siden du har tilgang på både mikro og vannkoker er det enkelt å lage havregrøt!

Annonse

Det er jo ikke noe vanskelig å lage mat for dagen før, 30 minutter er vel bare 30minutter mindre data/tv om kvelden? :) Spørs hvilken diett du har da, men her er iallefall noen tips:

Men frukt, kesam, cottage cheese, havregryn, salat fra salatbar, salat + kyllingkjøtt, tunfisk, grønnsaker + dip..

Nå vet jeg ikke hva målet ditt er, inntak osv, men du sier du sliter med å finne tid til å lage matpakker dagen i forveien. Du sier også at det går mye i kyllingkjøttdeig og salat. Ikke er dette dyrt og ikke tar det lang tid å lage. Ser ikke helt problemet, å lage mat trenger ikke å ta lenger tid enn du gjør det til selv. Sett av 15-20 minutter hver kveld før du legger deg og du rekker å lage mat for både en, to og tre dager i forveien uten problem, og det blir lettere å unngå nødløsninger i matveien.

Jeg jobber tredelt turnus i godt over 100% stilling, studerer deltid ved siden av og trener 4-5 ganger i uka. Allikevel har jeg plenty av tid til både matlaging og andre fritidsaktivieter, så her handler det nok litt ann på hva du prioriterer. Lag mat for tre dager av gangen,så har du det alltid lett tilgjengelig. Fyll opp matboksen med kokt ris, kjøtt og grønnsaker, ovnstekte søtpoteter med masse krydder, fisk og grønnsaker, speltlomper med kalkunskinke/røkt laks og salat. Dersom du ikke har noe kjøleskap kan du jo investere i en kjølebag.. Mulighetene er mange:)

Kjøp en haug med plastbokser på ikea som kan brukes i frysa. Bruk en time på feks søndagene, og lag det du trenger for uka. Porsjoner ut. Stapp i frysa. Kok opp ett brett med egg før du legger deg... Kan brukes som mellommåltid ilag med feks frukt i dagene som kommer.

Griner du på nesa av kald mat? Lemmy i motorhead har aldri spist noe annet enn kaldt mat, og han holder seg jo jævlig godt!:cool:

I tillegg vil det hjelpe på om du får rutine på å handle ALT du trenger for uka som kommer i en smell.

Det er jo ikke noe vanskelig å lage mat for dagen før, 30 minutter er vel bare 30minutter mindre data/tv om kvelden? :) Spørs hvilken diett du har da, men her er iallefall noen tips:

Men frukt, kesam, cottage cheese, havregryn, salat fra salatbar, salat + kyllingkjøtt, tunfisk, grønnsaker + dip..

Takk for svar, bare for og legge til noe jeg kanskje skulle ha skrevet i første post så er jeg relativt flink vanligvis. Dette gjelder hovedsaklig i de få tilfellene jeg ikke strekker til :) Som er sjeldent! :)

Annonse

Takk for svar, bare for og legge til noe jeg kanskje skulle ha skrevet i første post så er jeg relativt flink vanligvis. Dette gjelder hovedsaklig i de få tilfellene jeg ikke strekker til :) Som er sjeldent! :)

Skyr. Cottage cheese. Mager kesam. Om du ikke har noe imot fett og mer kalorier: avokado og nøtter. Dette er det jeg kjører på med selv iallefall i trange stunder med dårlig tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...