Gå til innhold

Noen som kjenner til Hypermobilitet?


Tony80

Anbefalte innlegg

Greia er at kona har fått påvist dette, altså at det er altfor mye leddutslag. Litt usikker på om dette er muskler eller selve leddene som gjør dette.

Det jeg da lurer på er om noen vet om det er mulig å trene "bort" problemet?

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder hypermobilitet så er det vel senene som er lange slik at det blir litt "slark". Senene kan man ikke gjøre så mye med (uten operasjon), men man kan trene muskelaturen rundt. Hvis det er anklene som er en utfordring, så hjelper det å gå i ulent terreng som rullestein ol. Det kan ikke trenes bort, men det kan bli mye bedre hvis man får litt muskler rundt som "holder på plass".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hypermobilitetssyndrom (høres så enormt mye mer sykelig enn det egentlig er) så er det både senene som er lange, men kanskje mer problematisk at leddbåndene er slarkete. Når leddbåndene er såpass slappe mister man en del av den strukturelle stabiliteten i leddene. Kombinerer man dette med lange (og ofte svake) muskler er man litt ekstra disponert for både akutte skader (som overtråkk, skulderluksasjon osv) og belastningsskader.

Ville absolutt anbefale henne å trene en del styrke og gjerne relativt tung sådan. Jobb med ankler på balnsebrett/puter osv i diverse varianter. Styrketrening av hofte/mage/rygg med fokus på å klare å stabilisere ryggen i en nøytral posisjon, denne gjengen har en tendens til å henge på en for stor svai i ryggen. Skuldrene kan man gjøre mye kult med i slynger i tillegg til den tradisjonelle styrketreninga. Trening med ustabilt underlag kan være en idé for å hindre de akutte skadene disse menneskene er mer disponert for, slik at man kan hindre en overstrekk av leddet som i utgangspunkt er mekanisk ustabilt ved å korrigere dette med den dynamiske delen (= muskulaturen)

Tøying er selvfølgelig no go. Og "diagnosen" er ikke så skummel som den høres ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utifra personlig erfaring, ihvertfall med knæra så vil eg si det motsatte av Ole Mats, for meg så gjør tøyinga at ledda føles bedre...

Selv om ledda er hypermobile er jo ikkje musklene det, og du kan fortsatt få strekk osv...

Ettersom hvor myk eg har vært i perioder med/uten tøying, og det er ganske stor forskjell, så har enda leddet vært like mobilt. Men mye vondere..

Men det er nå min mening/erfaring da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra personlig erfaring, ihvertfall med knæra så vil eg si det motsatte av Ole Mats, for meg så gjør tøyinga at ledda føles bedre...

Selv om ledda er hypermobile er jo ikkje musklene det, og du kan fortsatt få strekk osv...

Ettersom hvor myk eg har vært i perioder med/uten tøying, og det er ganske stor forskjell, så har enda leddet vært like mobilt. Men mye vondere..

Men det er nå min mening/erfaring da.

Det er klart, man kan ha kort muskulatur selv om man er generelt hypermobil, men da er det viktig at man har litt kontroll på hva man skal tøye på slik at vi er sikre på at det vi angriper faktisk er kort, og at vi velger teknikker som ikke stresser de affiserte leddene i ytterstilling. De generelle kjørereglene for hypermobilitetsyndrom er fokus på styrke og stabilitet og man fraråder oftest tøying på generelt grunnlag. Når jeg ikke har sett pasienten, som det blir her på et forum, holder jeg meg bare til de generelle anbefalingene som en basis. Men du har selvfølgelig helt rett, det kan være aktuelt med bevegelighetstrening på disse pasientene.

Slenger med et par sitater fra artikkelen Bengn Joint Hypermobility Syndrome: Evaluation, Diagnosis, and Management (M.R. Simpson, 2006)

Overtraining, poor pacing, too many performances or athletic competitions, and focusing on joint flexibility rather than stability may all increase joint pain and the risk of injury

Also, starting a strengthening program to provide muscular stability and stabilization to the joint may be beneficial. Stretching techniques that are targeted to isolate tight muscles without stressing the surrounding joints may reduce symptoms by improving balance and control.

Focusing on improving the proprioception of a joint may improve symptoms (eg, using a wobble board).Sometimes, supportive splints along with appropriate footwear protect the joint, and supportive joint taping improves joint proprioception. Focused exercises to improve muscle strength, balance, and coordination may help improve joint stability and proprioception. Improvement of proprioception may reduce strain to the ligaments surrounding the joint and avoid further injury
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...