Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her.

Har de siste årene trent ca 4-5 ganger i uken. Det har vært alt ifra gruppetrening på senter, å til rein styrketrening. De siste månedene har jeg fokusert mest på styrkedelen. Har begynt å prioritere 3 dager med styrke (60min pr gang) i uka, der jeg loggfører ifra uke til uke. Trener som regel kondisjon de 2 andre dagene. Det kan være i form av steptime eller annen gruppe treningstime.

Har de siste 2mnd økt en del i vekt på styrkeøktene og føler at jeg mestrer det veldig bra.

Problemet er bare at jeg føler meg dårlig. Fysisk. Det verker i ledd og muskler, jeg er slapp og har lite energi. Jeg sliter mye med fordøyelsen og magen, samt at jeg har hjertebank (uregelmessig hjerterytme)

Det er smerter som iler igjennom kroppen på en måte. Vanskelig å forklare. Smertene er ikke til stede når jeg trener.

Jobber til vanlig i klesbutikk der jeg står å går mesteparten av dagen, samt at jeg har 2 barn å ta meg av på hjemmebane. Jeg har energi rett etter treningsøkta, men så daler energien langsomt. Har også begynt å sove dårlig om natta. Om jeg klemmer på musklene så kjennes d ut som om jeg er konstant støl.

Det jeg da trenger litt hjelp til er å finne ut av om dette er symptomer på å være overtrent.

Når jeg tenker ordet overtrent så ser jeg for meg at man må trene flere ganger for dagen osv. for å nå dit.

Jeg har vært trenings aktiv i 11år, og aldri følt meg sånn som dette.

Håper å finne ut av dette. Da jeg helst ikke vil kutte ut styrketreninga.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13155-overtrent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt hende at jeg ikke spiser nok. Jeg er nemmelig ingen fan av kjøtt. Å mister dermed kanskje en del proteiner som jeg egentlig burde fått i meg. Synes kosthold er veldig vanskelig. Jeg spiser "normalt" og teller ikke kalorier. Jeg spiser sunt i hverdager og skeier litt ut i helgene.

En helt vanlig dag for meg er: står opp kl.6.30. Spiser frokost kl.7 som regel ett par knekkebrød med ost og noe grønnsaker på. Drikker vann til.

Drar på jobb til 9 og spiser lunsj rundt 11.30. Da blir det endten havregrøt med banan biter eller noe annen bær eller frukt jeg har i skapet. Har igjen pause rundt 14. og spiser da som regel en banan.

Kommer hjem rundt 17, da spiser jeg endten en proteinbar eller noe frukt før jeg drar til trening.

Tar som regel en banan eller en bar rett etter trening.

Og lager da "middag" til kvelds ,som blir det jeg har i skapet. Kommer helt an på dagsformen egentlig.

Dagene er litt forskjellige, da det kommer an på om jeg jobber kveld eller dag. Men en vanlig dag for meg er sånn ca som dette.

Jeg spiser kylling og egg, men for tiden har jeg også ekstremt dårlig matlyst. Alt er ett ork...så å lage mat blir også nedprioritert. Skjønner med en gang da at jeg sikkert får i meg for lite.

Men kan det være grunnen da? Jeg tar gjerne imot kostholdsråd. Da jeg trenger det! Jeg har laktoseintolleranse og spiser dermed lite med melkeprodukter også. Minimalt man får uten laktose.

Jeg tar imot tips med åpne armer! skjønner at kosthold er veldig viktig her.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13155-overtrent/#findComment-509860
Del på andre sider

Annonse

Målet er styrke..om jeg går ned ett par kg i vekt så gjør ikke det noe. Men trener mest av alt styrke for å bli sterkere. Fremgang er viktig, å nå føler jeg at jeg stopper litt opp her. Leste linken som ligger over, å må si at mye av innholdet stemmer på meg.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13155-overtrent/#findComment-509916
Del på andre sider

Ja, det høres bra ut :) greit å få sjekka om det ikke er noe annet. Jeg tipper hvile og kosthold er tingen. Men vi får se :)

Du kan tenke slik at det er en hvis sannsynlighet for at legen din har vært borti lignende før, og kan gi deg noen gode råd i forhold til hvordan smertene kan reduseres eller forsvinne helt. Etter en lang periode med mye stressing av kroppen gjennom lite hvile både med trening og andre aktiviteter, vil kroppen naturlig nok si ifra at den trenger en pause. Det viktigste du kan gjøre er å ta deg den pausen, uavhengig av hvor lenge den måtte være :) Det vil være det beste i det lange løp. Nok mat er nok en nøkkelsetning her. Gjerne et lite overskudd.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13155-overtrent/#findComment-510288
Del på andre sider

Annonse

Håper legen tar dette seriøst da. Har vært en gang tidligere, å spurte om å få ta noen blodprøver..da jeg ikke følte meg bra. Fikk i retur at jeg klarer da å stå på beina? (men dette var ikke hos min fastlege heldigvis). Enkelte burde ikke vært leger. Får satse på at min fastlege kommer med råd :) Jeg tar meg trenings fri nå ut uka her. Kjenner allerede at musklene er bedre etter 1 dag borte fra jobb og trening.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13155-overtrent/#findComment-510302
Del på andre sider

Det er viktig å la kroppen slappe av en gang iblant. For hver fjerde uke man trener bør man også ha en "deload" uke.

Det vil si at man trener som vanlig bare med lettere vekter som er ca. 60-70% av det du normalt trener med. Slik får kroppen hvile litt uten å måtte være helt uten aktivitet en hel uke!

Anbefaler også statisk og dynamisk tøying, og gjerne også egenmassasje som oppvarming istedenfor mølla.

Eirik Sandvik har mye bra på dette området. Det er heller ikke dumt å sitte litt i badstua etter endt økt, jeg merker klar forskjell på 10 min i badstua etter trening.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13155-overtrent/#findComment-513656
Del på andre sider

Da har jeg vært hos legen. Har tatt 20 forskjellige blodprøver. Så får jeg svar om noe er galt innen 1 uke. Satser på at ingenting er galt :) Legen sa at om de ikke finner noe , så bør jeg nok muligens få i meg mer kalorier i løpet av en dag. Jeg spiser vel for lite i forhold til aktivitetsnivået mitt. Prøvde meg på trening idag da...jeg har ett treningsprogram som er altfor mye for meg tror jeg. Tenkte å legge det ut her i egen tråd. Trenger muligens litt hjelp til å luke ut noen øvelser. Hørte rykter om at det ikke er rart at kroppen er "kaputt" for tida når jeg kjører programmet jeg har. Det er satt opp ut etter egen erfaringer og div. program som jeg har hatt tidligere. Samt en del øvelser jeg har funnet her inne.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13155-overtrent/#findComment-516341
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...