Gå til innhold

spiser jeg for mye protein? er det skadelig?

Anbefalte innlegg

hei

jeg lurer på om det er dumt av meg å ligge i overkant på proteinene noen dager...

skal ha rundt 145 g protein pr. dag, noe jeg som oftest gjør.... men idag endte det ut på 190g. skjønner jo at det ikke er direkete farlig og gjøre det en gang i blandt, men jeg har ligget i overkant flere dager den siste tiden. føler mindre sult slik, og lettere og holde karboen nede.

trener 6 dager i uka, 5 ganger cardio og 3 ganger styrke.

målet er ned i fettprosent.

jente 25 år-170cm-78kg

lurer også på dere spiser etter trening selv om dere ikke sultne....

Tusen takk for svar=)

Fortsetter under...

Gjest Brukernavn

Fortvil ikke, det går nok helt fint.

Jeg hadde en periode på nyåret over 2 måneder hvor jeg loggførte all maten jeg spiste, lå på rundt 230-250gram protein hver eneste dag, tok blodprøver før og etter. Ingen negative endringer! :)

Gjest Ukjent666
Null stress, det er ingenting som tilsier at det skal være risikabelt med et høyt inntak av proteiner så lenge du ikke har underliggende nyreproblemer.

Spørsmål Vegard: Høyt=? For en person på 80kg og hva hvis proteininntak blir ekstremt for en person på 80kg=? hva er ekstremt? Og når blir det evt "farlig" som man mener?

Annonse

Spørsmål Vegard: Høyt=? For en person på 80kg og hva hvis proteininntak blir ekstremt for en person på 80kg=? hva er ekstremt? Og når blir det evt "farlig" som man mener?

Utrolig vanskelig å si. Tror det er veldig lite research rundt hvor en slik grense går. Men vet jo om at mange går opp i 300-400g uten store problemer.

Gjest Ukjent666
Utrolig vanskelig å si. Tror det er veldig lite research rundt hvor en slik grense går. Men vet jo om at mange går opp i 300-400g uten store problemer.

Nytt spørsmål(beklager om jeg stjeler tråden)! Hehe! Men hva er hensikten med 300-400gram protein(rundt 4gram protein per kg++) ? Vil styrkevinningen/oppbyggingen/restitusjon være bedre på et slikt nivå enn 2-2,5gram protein?

Nytt spørsmål(beklager om jeg stjeler tråden)! Hehe! Men hva er hensikten med 300-400gram protein(rundt 4gram protein per kg++) ? Vil styrkevinningen/oppbyggingen/restitusjon være bedre på et slikt nivå enn 2-2,5gram protein?

Godt spørsmål, haha. Er nok unødvendig. Kan også være et naturlig resultat når store karerer må få i seg nok kalorier for å gå opp i vekt.

Gjest Ukjent666
Godt spørsmål, haha. Er nok unødvendig. Kan også være et naturlig resultat når store karerer må få i seg nok kalorier for å gå opp i vekt.

Kan godt forstå at karer på 120kg osv.. Gjerne kan spise opp mot 300-400.. (typ cutler,heath,greene osv)! Men for en generell annen type som driver med styrketrening tenker jeg da... Hensikten med mindre man er 150kg:P pure muscles:P

Hva som er høyt vil nok variere en del fra individ til individ. Har ikke sett noe som skulle tilsi at et proteininntak på 3g/kg skulle medføre noen risiko, så kan det heller diskuteres hvor stor nytteverdien er.

En potensiell risiko kan være opphopning av metabolitter som en følge av nedbryting av protein til energiformål, men dette er noe det forskes på nå.

Hva annet kan man spise for å gå ned i vekt ?

For å gå ned i vekt er det negativ energibalanse som er luretrikset. Hvordan du oppnår dette kan variere litt fra person til person, men et økt proteininntak, mer grønnsaker og mindre sukker pleier å være et ganske godt utgangspunkt.

Annonse

Jeg har de siste årene ligget på 200-300g protein pr dag, om ikke mer ved noen tilfeller. Jeg er og blir proteinhore (kjøtt, fisk, kesam, cottage cheese og proteinpulver <3 <3 <3<3)

Sikkert unødvendig og burde vel ha lagt mer vekt på karb(spiser etter biorytme så langt det lar seg gjøre da jeg er i førstegangstjeneste for øyeblikket)

..eneste jeg merker er at jeg til tider kan lukte litt ammoniakk (er visst bare jeg som merker det selv.. 0.o)

Jeg har spist omtrent 2,5 g /kg siste halvåret, tok blodprøve hos legen. Alt var fint, men hadde mye "urea" (:huh:) om det var navnet? Altså.. alt er fint, men nyrene sliter litt. Burde vel kutte litt proteiner. Men jeg vil ikke, ser ikke på det som nødvendig før det faktisk blir det. Ny prøve om ett halvt år...

Gjest Ukjent666

Hvorfor går faktisk folk å tar prøver egentlig?:p Er dette normalt at folk gjør? Eller er det bevisst med tanke på " nå skal jeg ha 2,5g protein per kg i 6mnd derfor må jeg teste"? Eller går dere til legen og tar blodprøver regelmessig?

Jeg har spist omtrent 2,5 g /kg siste halvåret, tok blodprøve hos legen. Alt var fint, men hadde mye "urea" :)huh:) om det var navnet? Altså.. alt er fint, men nyrene sliter litt. Burde vel kutte litt proteiner. Men jeg vil ikke, ser ikke på det som nødvendig før det faktisk blir det. Ny prøve om ett halvt år...

Urea, eller karbamid, er et mål på hvor mye nitrogen som skilles ut av kroppen via nyrene. Spiser du mer protein så skilles også mer nitrogen ut. Det er grunnen til at folk med etablert nyresykdom ikke skal spise for mye protein.

Urea, eller karbamid, er et mål på hvor mye nitrogen som skilles ut av kroppen via nyrene. Spiser du mer protein så skilles også mer nitrogen ut. Det er grunnen til at folk med etablert nyresykdom ikke skal spise for mye protein.

Ja det var noe sånt.. men som jeg forstod , har jeg enda ingen grunn til bekymring..(?:huh:)

Ja det var noe sånt.. men som jeg forstod , har jeg enda ingen grunn til bekymring..(?:huh:)

Med stor sannsynlighet ikke. Sa legen noe på det? Du kan evt spørre om kreatininverdiene dine var normale, da det vil indikere normal nyrefunksjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...