Gå til innhold

Barnehagematen


Velvet

Anbefalte innlegg

Dere som har barn i barnehage, hvordan er praksisen med mat i barnehagen, og hva putter dere i matpakken? Hvordan er tilstanden i akkurat DIN barnehage? Jeg har nylig oppdaget hva barn i denne kommunen egentlig spiser i løpet av en 9 timers barnehagedag, og jeg er alt annet enn imponert. Jeg tok dette opp med en barnehageansatt og fikk beskjed om at matpakkene hadde ikke de noe med, noe jeg avskriver som bullshit, for barna er i barnehagen opptil 45 timer i uka og de ansatte har ALT med hva de putter i munnen ila denne tiden.

Selv om 90% av matpakkene til barna ikke er de aller verste, dvs med brød og hvitost på, så finnes det altså matpakker som inneholder; vafler, kjeks, lefser, brødskiver med nugatti, prim, syltetøy og brunost, boller etc etc.La meg bare si med en gang at 0% av brødskivene er såkalt grove. Dette er kneip med ett miligram dl sammalt hvete i.

Under observasjon i forrige uke la jeg merke til noe som helt reiste hårene på ryggen min, og jeg håper faktisk ikke dette er vanlig praksis. Vanlig brødfrokost, risgrøt til lunsj, bursdagskake, og vanlig fredagskos med is.

Barnehagemat; Brød, brød, brød og brød.

Pålegg; Falukorv, ost, syltetøy, prim, gomme, tubeoster. Ingen verdens ting grønnsaker. På en god dag; to biter frukt til hvert barn.

Varmmat en gang i uka; Pannekaker, fiskepinner med brød, fiskekaker med brød, spagetti og pølser, pølser i brød, risgrøt etc.

Dessert 2 ganger i uka; Is, bær og is, kaker, etc

Dette fores altså barna med. Samtidig klager man på stadig økende overvekt blant barn, og at stadig flere barn blir stemplet som barn med "spesielle behov", noe jeg personlig tror ville bedret seg utrolig mye med rett kosthold. Støynivået i en barnehage er faktisk også kritisk høyt, og en av årsakene til høyt sykefravær hos ansatte i barnehager er fordi støyet faktisk skader hørselen. Barnehager er den eneste arbeidsplassen hvor det ikke er pålagt med hørselsvern når støyet når så høyt decibelnivå. Så høyt er det. Roligere og mer harmoniske ville hjulpet på dette.

I rammeplanen for barnehagene står det at "barna skal få forståelse og kunnskap om menneskekroppen og hva sunt og variert kosthold gjør for kroppen". Jeg kan ikke se at bestemmelsen i rammeplanen følges, ettersom ett kosthold basert på brød ikke er variert nok, spesielt ikke når maten aldri inkluderer grønnsaker. Samtidig bør det jo være rom for de kakestykkene når ungene har bursdag, såfremt det ikke er for mange barn på hver avdeling slik at kakestykkene blir ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

I barnehagen spiser de helt normal kost. Vanlig halvgrov skive med pålegg til frokost og lunch, i tillegg er det frukt til tremåltidet. Har de varmat er det ofte grønsakssuppe/gryte/wok laget på bålet ute. Tror alle barna spiser en skive med rødfisk (makrell i tomat) eller bestefarfisk (Tunfisk og majo) før de spiser falukorv og andre pålegg.

Fredag er kosedag med bla syltetøy til brødskivene i tillegg til at de får vaffel, bolle, sjokolade på frukten eller is på sommeren. Bursdager feires med barnets valg: kake, is, muffins etc

Irriterende nok for deg sikkert, er jeg strålende fornøyd med et helt greit kosthold der. Ikke noe nazi-regime, men ikke boller og brus hver dag heller.

***kan jo legge til at eldstemann i førsteklasse spiser nesten akkurat det samme, unntaket er at brødet er helgrovt, og han får en av tre skiver med honning annenhver dag. I tillegg, en halv banan eller et halvt eple, en gulrot eller plommer. Har i mangel av annet gitt med 1/4 agurk et par ganger og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en barnehage jeg jobbet i tidligere hadde foreldrene bestemt på foreldremøte at når barna hadde bursdag skulle de ta med fruktfat eller lignende i barnehagen, siden det "alltid er noen som har bursdag". Bursdagskaker fikk jo barnet hjemme senere på dagen uansett. Barna elsket det :) Mange kreative saker som kom inn, husker noen hadde laget et pinnsvin av en halv melon og tannpirkere med jordbær,ananas og melonbiter på :) f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage spiser barna medbrakt frokost, lunsj er forskjellige brødskiver/knekkebrød med hovedvekt på sunt pålegg, men også syltetøy av og til. Bursdager: barna som har bursdag får krone, være med og bestemme i samlingen på sin bursdag. Alle barna som har bursdag en måned får lage middag til de andre- pizza eller en type suppe (barna velger middagen), og alle bursdagsbarna lager middagen- de baker bunn, skjærer opp ingredienser (med hjelp fra voksne selvsagt :p ), så serverer de middagen til alle. Kjempestas :D Kaker har de ikke, men har hendt de har fått is på sommeren (men ikke oftere enn at det bare er koselig). Ja, og frukt senere på dagen.

Meget fornøyd :) Ikke helt nazi, men ikke alldeles usunt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to unger i barnehage og er strålende fornøyd med maten der :)

Selv om av og til blir det litt mye brød, men pålegg er alltid sunne alternativer, kokte egg, masse grønt som er kuttet opp.

De får frukt hver dag, varm mat to ganger i uken som ofte er kjøttkaker, fiskegrateng, torsk, laks osv. Altså sunne alternativer.

De får ikke lov å ha med kake eller søtt på bursdagene, men de får heller velge hvordan bordet skal dekkes og hvilken bursdagspynt som skal brukes. og er aldri noen unger som klager på dette.

Ofte har de havregrøt til frokost eller lunsj.

Det hender de har fått is på sommeren på veldig fine dager. Men litt må man tåle.. Så ja, jeg er fornøyd.

Men jeg vet dette ikke er tilfelle i de aller fleste kommunale barnehager dessverre, så jeg føler vi er kjempe heldige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen spiser de helt normal kost. Vanlig halvgrov skive med pålegg til frokost og lunch, i tillegg er det frukt til tremåltidet. Har de varmat er det ofte grønsakssuppe/gryte/wok laget på bålet ute. Tror alle barna spiser en skive med rødfisk (makrell i tomat) eller bestefarfisk (Tunfisk og majo) før de spiser falukorv og andre pålegg.

Fredag er kosedag med bla syltetøy til brødskivene i tillegg til at de får vaffel, bolle, sjokolade på frukten eller is på sommeren. Bursdager feires med barnets valg: kake, is, muffins etc

Irriterende nok for deg sikkert, er jeg strålende fornøyd med et helt greit kosthold der. Ikke noe nazi-regime, men ikke boller og brus hver dag heller.

***kan jo legge til at eldstemann i førsteklasse spiser nesten akkurat det samme, unntaket er at brødet er helgrovt, og han får en av tre skiver med honning annenhver dag. I tillegg, en halv banan eller et halvt eple, en gulrot eller plommer. Har i mangel av annet gitt med 1/4 agurk et par ganger og...

Det er ikke at jeg klager på at de får brød, jeg klager på MENGDEN brød de får, for alle måltider serveres med brød. Pølse med brød, fiskekaker med brød, fiskepinner med brød etc etc. Og brødet er ikke av typen grovt. Det er restaurantkneip. Varmmåltidet er etter listene bestandig noe de kan fylle med brød. Har gått gjennom måltidene i ett år tilbake, og det er kun unntaksvis det serveres noe uten brød.

Jeg personlig ville ikke vært fornøyd med slikt kosthold verken til meg eller mine barn. Har i grunn nok med den såkalte kakefesten som begynner til lunsj på jobb fredag og varer ut resten av dagen. Hadde det vært ett kakestykke skulle jeg ikke sagt noe, men det er kaker, is, smågodter osv.

Når barn er opptil 9 timer i barnehagen så mener jeg at maten de serverer skal være næringsrik og sunn. Hvetemel er det lengste fra sunt man kommer. Så er det noen som sier "ja men de spiser jo bare så om så i barnehagen". Hør her, om ungen er 9 timer i barnehagen, så er den strengt tatt nesten dobbelt så lang tid i barnehagen som den er oppe på ettermiddagen hjemme. Det de spiser i barnehagen betyr alt. Det er en grunn til at det finnes en rammeplan rundt dette.

Hvorfor gir du ungen brødskiver i matpakka hele tia? Og med honning? Det er jo ikke særlig variert kost. Hva med å gå ut av komfortsona og sende med ungen noe helt annet og bedre en dag?

I en barnehage jeg jobbet i tidligere hadde foreldrene bestemt på foreldremøte at når barna hadde bursdag skulle de ta med fruktfat eller lignende i barnehagen, siden det "alltid er noen som har bursdag". Bursdagskaker fikk jo barnet hjemme senere på dagen uansett. Barna elsket det :) Mange kreative saker som kom inn, husker noen hadde laget et pinnsvin av en halv melon og tannpirkere med jordbær,ananas og melonbiter på :) f.eks

Det er jo "alltid" noen som har bursdag, og dermed kan kakespising for bli en dag pr uke i perioder, i tillegg skal de liksom "kose" seg på fredager med mat. Havner bursdagen på en fredag blir det dobbelt opp, ikke snakk om å vente til neste fredag med kosematen. Dermed får man 20 unger fulle av sukker, hvetemel og melk...og så lurer man på hvorfor ungene er umulige, høylytte eller sure. De er sure fordi de har blodsukkerfall, de er umulige og høylytte fordi de har blodsukkertopp.

De vil jo gjerne markere bursdager i barnehagen, og siden barna får frukt hver dag er liksom ikke fruktfat noe spesielt. Men det finnes da andre løsninger, f.eks kreative måter å lage det på, fruktsalat, bærsalat, etc etc etc.

I vår barnehage spiser barna medbrakt frokost, lunsj er forskjellige brødskiver/knekkebrød med hovedvekt på sunt pålegg, men også syltetøy av og til. Bursdager: barna som har bursdag får krone, være med og bestemme i samlingen på sin bursdag. Alle barna som har bursdag en måned får lage middag til de andre- pizza eller en type suppe (barna velger middagen), og alle bursdagsbarna lager middagen- de baker bunn, skjærer opp ingredienser (med hjelp fra voksne selvsagt :p ), så serverer de middagen til alle. Kjempestas :D Kaker har de ikke, men har hendt de har fått is på sommeren (men ikke oftere enn at det bare er koselig). Ja, og frukt senere på dagen.

Meget fornøyd :) Ikke helt nazi, men ikke alldeles usunt heller.

Jeg syns dette høres alldeles strålende ut :) Bortsett fra at de absolutt må trykke i barna dette brødet hele tiden (tipper det handler om økonomi storparten av tiden)

Jeg har to unger i barnehage og er strålende fornøyd med maten der :)

Selv om av og til blir det litt mye brød, men pålegg er alltid sunne alternativer, kokte egg, masse grønt som er kuttet opp.

De får frukt hver dag, varm mat to ganger i uken som ofte er kjøttkaker, fiskegrateng, torsk, laks osv. Altså sunne alternativer.

De får ikke lov å ha med kake eller søtt på bursdagene, men de får heller velge hvordan bordet skal dekkes og hvilken bursdagspynt som skal brukes. og er aldri noen unger som klager på dette.

Ofte har de havregrøt til frokost eller lunsj.

Det hender de har fått is på sommeren på veldig fine dager. Men litt må man tåle.. Så ja, jeg er fornøyd.

Men jeg vet dette ikke er tilfelle i de aller fleste kommunale barnehager dessverre, så jeg føler vi er kjempe heldige :)

Jeg syns du høres veldig heldig ut, for det er slett ikke slik i de barnehagene jeg har observert her. Det serveres ikke egg. Grøntfor begrenser seg til tomat og agurk som får plass i en liten plastkopp og så brødet da. Med margarin og lettmelk.

Og varmmaten er heller ikke noe å rope hurra for. Halvfabrikata med brød.

Det er ikke det at jeg mener barnehagene skal være helt nazi. Jeg mener barnehagene skal kunne tiltrettelegge for en sunn framtid, og det gjør de slett ikke i de tilfellene jeg har sett. Ett sunt kosthold er ett som tillater en is eller ett kakestykke en sjelden gang, problemet er at en sjelden gang er svært ofte (hver uke) og at enkelte voksne tror at brød og frukt veier opp for denne isen eller kakestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på at gullungen min kun har vært i barnehagen fire dager hittil skal jeg ikke rope høyest enda, men har stusset på en ting.. Grunnet fokus på sunt kosthold er det ikke kake når noen har bursdag, veldig fint det. Istedet får bursdagsbarnet velge hva som skal spises til lunsj. Samtlige bursdagsbarn har visst valgt pølser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at gullungen min kun har vært i barnehagen fire dager hittil skal jeg ikke rope høyest enda, men har stusset på en ting.. Grunnet fokus på sunt kosthold er det ikke kake når noen har bursdag, veldig fint det. Istedet får bursdagsbarnet velge hva som skal spises til lunsj. Samtlige bursdagsbarn har visst valgt pølser..

bedre med pølser enn den fæle tacoen som bedøver barnas smakssanser i mange uker med alt saltet og sterke krydre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene barnehagen jeg jobbet/jobber i er en liten privat barnehage, der bakte de brød selv. Frokost var som regel havregrøt/knekkebrød.. Men som de fleste barna spiser frokost hjemme.

Lunsj er varmmat 3ganger i uka. Da lages alt fra bunn av, og det er stort sett alltid vegetar, går ofte i hjemmelaget pizza, supper, grøt, pastaretter. Og det meste av innkjøp var vel også økologisk.

Den andre bhg jeg har jobbet en del i, der går det stort sett i brødmat.. Og foreldrene sender med barna både kaker, kjeks og "godteri"pålegg.. Ene kid'en spise KUN sjokoladepålegg eller agurk, og 90% av gangene er det sjoko han får på brødskiva :p

Men tror det er veldig forskjell på små, private og de som er litt større :) Er i hvertfall mitt inntrykk hittil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene barnehagen jeg jobbet/jobber i er en liten privat barnehage, der bakte de brød selv. Frokost var som regel havregrøt/knekkebrød.. Men som de fleste barna spiser frokost hjemme.

Lunsj er varmmat 3ganger i uka. Da lages alt fra bunn av, og det er stort sett alltid vegetar, går ofte i hjemmelaget pizza, supper, grøt, pastaretter. Og det meste av innkjøp var vel også økologisk.

Den andre bhg jeg har jobbet en del i, der går det stort sett i brødmat.. Og foreldrene sender med barna både kaker, kjeks og "godteri"pålegg.. Ene kid'en spise KUN sjokoladepålegg eller agurk, og 90% av gangene er det sjoko han får på brødskiva :p

Men tror det er veldig forskjell på små, private og de som er litt større :) Er i hvertfall mitt inntrykk hittil :)

Det vil jeg tro ja, blir fort litt samlebånd i de store..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen til datteren min har barna med seg frokost hjemmefra, så der bestemmer jo vi foreldre. Til lunch har de brødmåltid 4 dager i uken. Da har de variert pålegg (ikke noe søtt så vidt jeg vet), samt grønnsaker. Fredag har de varm lunch som barna er med på å lage fra bunnen av. Rundt halv tre får de frukt og spiser restene av matpakka.

Bursdager feires ved at barna blir gjort ekstra stas på i samlingen. De får sitte på en spesiell stol, og velger en krone som de har på seg. Så synger de bursdagssangen og alle får si noe fint til bursdagsbarnet. Jenta mi snakket om å feire bursdagen sin i barnehagen flere måneder før selve dagen, så det er tydelig at dette er stas nok!

Er forøvrig enig med deg i at kosthold er alfa og omega for barn. Vi voksne merker jo selv hvor sløve og ukonsentrerte vi blir om vi bare spiser drittmat. Mange barn inntar tre måltider i barnehagen fem dager i uken, og dette utgjør faktisk ganske stor del av barnets kosthold. Det er ingen tvil om at barnehagene bør ta ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gir du ungen brødskiver i matpakka hele tia? Og med honning? Det er jo ikke særlig variert kost. Hva med å gå ut av komfortsona og sende med ungen noe helt annet og bedre en dag?

Jeg er uenig at det ikke er variert kost! Grunnen til dette er at han ofte spiser grøt til frokost, og at maten hjemme på ettermiddagen består av varmmat. Altså varierer han med brød i matpakka.

I tillegg er det ikke sånn at brød er fymat selv om det er det for noen ;) Brød er sunt året rundt, sa mammaen som ikke liker brød selv.

Honningen annenhver dag gleder han seg til på samme måte som andre barn gleder seg til lørdagsgodtet sitt, noe vi ikke har, så jeg vil jo mene at den søte, men naturlige honningen er mye bedre enn mye annet. De to andre skivene har jo enten kjøtt, fisk eller ost, eller evnt epleskiver, så både han og jeg er fornøyd med variasjonen.

Ofte er faktisk det enkleste det beste, og her betyr det brødmat og frukt i matboksen!

Og hvorfor skal ikke barn få spise ting de liker når det værste er en skive honning annenhver dag?!?

*edit

Og jeg er langt utenfor komfortsona iom at jeg selv aldri har spist noe særlig brød ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at gullungen min kun har vært i barnehagen fire dager hittil skal jeg ikke rope høyest enda, men har stusset på en ting.. Grunnet fokus på sunt kosthold er det ikke kake når noen har bursdag, veldig fint det. Istedet får bursdagsbarnet velge hva som skal spises til lunsj. Samtlige bursdagsbarn har visst valgt pølser..

Nå mener jeg at pølser er bedre enn kake ernæringsmessig, men ser hva du mener! Barn, og spesielt så små barn, har vanskeligheter med å ta så åpne valg. Du skal ikke se bort fra at mange av barna velger pølser fordi det er det de forbinder med bursdagslunch i barnehagen. De svarer det de tror er "riktig", uten at det nødvendigvis er det de har mest lyst på. Pølser er faktisk ikke godt...

Det hadde kanskje vært bedre å gi dem valget mellom noen få retter som barnehagen selv bestemmer? Du kan jo foreslå det på foreldremøte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...