Gå til innhold

Styrkeforhold benk, mark og bøy


Bananpirat

Anbefalte innlegg

Hei!

Er i oppstartsfasen etter et lengre fravær fra trening.

Lurer derfor på styrkeforholdet mellom "de 3 store", benk, mark og bøy?

Er vel en del forskjeller ute å går på folk (styrke, kroppsbyggning osv).

Er intr i dette forholdet fordi jeg ønsker å få en balansert og veltrent kropp.

Syns det er tragisk når folk på gymmet benker mer enn i bøyen..:wtf:

Setter pris på gode svar.

Bananpirat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

De tallene er veldig avhengig av om du er nybegynner, vidrekommen, proff utøver etc.

Benk: 1,5x KV

Bøy: 2x KV

Mark: 2,5x KV

Disse målene har vært satt som bra, men det er jo urealistisk før man har jobba for det noen år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ikke så opptatt av det med x kroppsvekt (det får bli en stund til:blush:).

Er mer opptatt i at styrkebalansen er jevn i forhold til antall kilo man tar i disse baseøvelsene.

Har funnet tallene for henholdvis markløft, knebøy, benkpress og militærpress:

1,67:1,33:1:0,67

eller

2:1,5:1:0,75

Hva som er mest "rikitg" vet jeg ikke, eller om det er andre tall..

Er den styrkebalansen mellom disse øvelsene som er av intr for min del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er balansen mellom de viktigere en å bli sterkest mulig i dem alle? Om du gjør det du skal vil disse tallene blir forholdsvis "korrekt" over tid. Å med gjøre det du skal mener jeg trene de løftene rett og regelmessig, alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at det at folk benker mer en de bøyer er ikke at de ikke visste hva "rett forhold var", men at de trener feil og fokuserer for mye på benk og for lite, eller ingenting, på bøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forsåvidt sant.

.Og ja, selvfølgelig er målet å bli sterkest mulig, men når man har kroppsbyggning ala Marius Bakken (stor idrettsmann i mine øyne) så sier det seg selv at jeg ikke makter å benke min egen kroppsvekt x 1,5. Har selv drevet svært mye med løping og har kroppsbyggning deretter.

Men føler at hvis man har noen generelle tall på styrkeforholdet mellom øvelsene, er det en grei "kontroll" slik at man vet at man er på rett vei. Istedet for å bare kjøre på i uvitenhet å tro at det man gjør er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er forsåvidt sant.

.Og ja, selvfølgelig er målet å bli sterkest mulig, men når man har kroppsbyggning ala Marius Bakken (stor idrettsmann i mine øyne) så sier det seg selv at jeg ikke makter å benke min egen kroppsvekt x 1,5. Har selv drevet svært mye med løping og har kroppsbyggning deretter.

Men føler at hvis man har noen generelle tall på styrkeforholdet mellom øvelsene, er det en grei "kontroll" slik at man vet at man er på rett vei.

Har du lange armer? I så fall går det an å ta dobbelt så mye i mark som i benk. Har du korte armer kan forholdet være under 1,5.

Husker en liten asiat på det gymmet der jeg trente før. Klarte et par reps på 120 i benken, men sleit som faen da han reppet markløft på 90 kg :)

(Nei, det var ikke deg, Thookdee.)

Poenget er at disse forholdstallene vil avhenge av proporsjoner og bro-faktoren på treningsprogrammet. Og at asiatere er små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg har lange armer.

En kompis av meg mobber for dette til stadighet da vi trener benk. ;)

Han har "dvergearmer" samt mer kjøtt på kassa=kort løftevei så han gruser meg til stadighet.

Så grus trestubben i mark og le tilbake da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gruser meg der også, han har vært styrkeløfter og er mange hakk over meg.

Men, tar vi øvelser der vi bruker kroppsvekt som motstand er rollene snudd.

Da er det jeg som står der med gliset:D

Aner ikke hvor tråden tar veien men... mark, bøy, benk og press som du mener det, alltid. Så har mye gjort seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...