Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dere som spiser hovedsaklig karbohydrater til kveldsmat, merker dere stor forskjell fra tidligere eller hvis dere brått spiser noe annet?

Jeg er på diett, men har relativt mye karbohydrater iløpet av dagen. Men feks igår da jeg spiste en speltlompepakke til kveldsmat fører det til at jeg sover 100ganger bedre. Slik har det også vært alle dagene hvor jeg har hatt oppkarbing/spisedager.

På dietten har jeg laks og brokkoli til kveldsmat, hver kveld.

Er det pga. dietten, eller fordi kroppen min da foretrekker karbohydrater til kvelds?

Har lest litt om biorytme osv. Men vil gjerne høre deres erfaringer rundt dette:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12285-karbohydrater-til-kveldsmat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har merket bedring av nattesøvnen etter at jeg begynte å spise etter biorytme-prinsippet.

Sover knallgodt etter kveldsmat full av karbs.. men etter å ha kutta nesten all karben de siste 2 ukene, så sov jeg dårligere..

Så for min del kommer jeg til å fortsette med biorytme etter all konkurransestyret (y)

Enig med Camilla. Spiser etter biorytme nå og gjorde det også tidligere med et lite opphold før jeg begynte på igjen, og jeg føler det hjelper veldig på ganske så mye. Jeg er typen som blir veldig trøtt og slapp av mye karbohydrater; ergo perfekt å spise dem på kvelden, ikke morgningen. Godt med fett og proteiner tidlig på dagen holder energinivået jevnt gjennom hele dagen, og etter en lang og stressende dag kan jeg kose meg med en mongostor porsjon havregrøt til kvelds :happy: Sover bedre og tyngre enn på lenge :)

Enig med Camilla. Spiser etter biorytme nå og gjorde det også tidligere med et lite opphold før jeg begynte på igjen, og jeg føler det hjelper veldig på ganske så mye. Jeg er typen som blir veldig trøtt og slapp av mye karbohydrater; ergo perfekt å spise dem på kvelden, ikke morgningen. Godt med fett og proteiner tidlig på dagen holder energinivået jevnt gjennom hele dagen, og etter en lang og stressende dag kan jeg kose meg med en mongostor porsjon havregrøt til kvelds :happy: Sover bedre og tyngre enn på lenge :)

Kunne ikke vært mer enig! Men vi får bare holde ut til etter konk. Men kan jeg spørre hva du spiser til frokost? og lunsj feks? :)

Annonse

Karbohydrater kan øke kroppens nivåer av serotonin, som er en transmittersubstans som finnes i nervesystemets synapser (møtepunkt mellom nerveceller). Serotonin er igjen viktig for reguleringen av mange forskjellige funksjoner i kroppen, deriblant humør, appetitt og søvn. Et stort måltid bestående av mye karbohydrater kan egentlig sees på som et slags naturlig bedøvelsesmiddel, så det er ikke så rart at du sover 100 ganger bedre etter et slikt måltid ;)

Brain serotonin, carbohydrate-craving, obesity and ... [Obes Res. 1995] - PubMed - NCBI

Bare nysgjerrig: Hvorfor ikke spise karbohydrater til kvelds hver kveld dersom dette medfører bedre søvn? Det kan gjøre vektnedgang til en mye mer behagelig prosess, siden søvn igjen er viktig for blant annet kroppens regulering av appetitt (for lite/dårlig søvn --> større appetitt).

Prøver å følge biorytmeprinsippene sånn ca selv også, og synes jeg fungerer mye bedre tidlig på dagen med lite karbs, og fyller heller på med karbs litt før og hovedsaklig etter trening og på kvelden. Synes også jeg sover bedre med det.

Hvis du føler deg mye bedre ved å gjøre det slik, så er det vel ikke noe i veien med å fortsett med det? :) Så lenge du bare "flytter" litt på karbsa på matplanen og ender opp med samme fordelingen av næringsstoffene så bør det jo gå greit. Det fungerer jo litt som en "minioppkarbing" hver kveld :D

Kunne ikke vært mer enig! Men vi får bare holde ut til etter konk. Men kan jeg spørre hva du spiser til frokost? og lunsj feks? :)

En typisk skoledag vil frokost hjemme nesten alltid være en avocado, en pakke skinke og noen egg, da det holder meg mett helt frem til lunsj på skolen, og lunsj er alltid en enkel salat med proteinkilde + fettkilde + grønnsker, da det er det letteste og minst rotete å ha med seg i sekken :) Hjemme finner jeg oftere på noe mer spennende. Cottage cheese/kesam mikser med proteinpulver og lignende når det skal gå raskt, og ordentlig tilberedt mat som hamburgere, ovnsbakt laks osv. når jeg har god tid.

Karbohydrater kan øke kroppens nivåer av serotonin, som er en transmittersubstans som finnes i nervesystemets synapser (møtepunkt mellom nerveceller). Serotonin er igjen viktig for reguleringen av mange forskjellige funksjoner i kroppen, deriblant humør, appetitt og søvn. Et stort måltid bestående av mye karbohydrater kan egentlig sees på som et slags naturlig bedøvelsesmiddel, så det er ikke så rart at du sover 100 ganger bedre etter et slikt måltid ;)

Brain serotonin, carbohydrate-craving, obesity and ... [Obes Res. 1995] - PubMed - NCBI

Bare nysgjerrig: Hvorfor ikke spise karbohydrater til kvelds hver kveld dersom dette medfører bedre søvn? Det kan gjøre vektnedgang til en mye mer behagelig prosess, siden søvn igjen er viktig for blant annet kroppens regulering av appetitt (for lite/dårlig søvn --> større appetitt).

Aha, jeg skjønner :) Da er det virkelig ikke rart! Sover helt greit, men våkner mye mer og sover lettere. Har våkna typ 4 ganger i natt kontra 1 igår, og det var fordi jeg hadde drukket for mye på kvelden. Jeg kunne gjerne tenkt meg å spise karbohydrater til kvelden nå under dietten, men planen min sier brokkoli/laks. Jeg har sagt ifra om greia.. men lettere sagt enn gjort.

Prøver å følge biorytmeprinsippene sånn ca selv også, og synes jeg fungerer mye bedre tidlig på dagen med lite karbs, og fyller heller på med karbs litt før og hovedsaklig etter trening og på kvelden. Synes også jeg sover bedre med det.

Hvis du føler deg mye bedre ved å gjøre det slik, så er det vel ikke noe i veien med å fortsett med det? :) Så lenge du bare "flytter" litt på karbsa på matplanen og ender opp med samme fordelingen av næringsstoffene så bør det jo gå greit. Det fungerer jo litt som en "minioppkarbing" hver kveld :D

Skjønner :-) Kunne nok i prinsippet gjort det, men jeg syntes maten min er såpass ensformig og føler jeg trenger de karbohydratene rundt trening. Men det kunne sikkert gått! Men jeg får holde ut litt til, hehe. :)

En typisk skoledag vil frokost hjemme nesten alltid være en avocado, en pakke skinke og noen egg, da det holder meg mett helt frem til lunsj på skolen, og lunsj er alltid en enkel salat med proteinkilde + fettkilde + grønnsker, da det er det letteste og minst rotete å ha med seg i sekken :) Hjemme finner jeg oftere på noe mer spennende. Cottage cheese/kesam mikser med proteinpulver og lignende når det skal gå raskt, og ordentlig tilberedt mat som hamburgere, ovnsbakt laks osv. når jeg har god tid.

Høres ikke så dumt ut, Kristin! :-) Og kan tenke meg det metter også. Har aldri spist særlig med avocado selv om jeg sytnes det er kjempe godt :) Så middag/kvelds spiser du da mer karbohydrater?

Høres ikke så dumt ut, Kristin! :) Og kan tenke meg det metter også. Har aldri spist særlig med avocado selv om jeg sytnes det er kjempe godt :) Så middag/kvelds spiser du da mer karbohydrater?

Jepp, karbohydrater om kvelden, og litt til middag :)

Annonse

Jepp, karbohydrater om kvelden, og litt til middag :)

Ok :) Tror nok kanskje jeg skal teste dette etter en stund (når jeg har fått fylt opp kroppen litt) og se hvordan jeg reagerer. Tenker mest på det med karb rundt trening. Men mener jeg leste fra biorytme at eple+bcaa var et godt tilskudd der. Men skal jo ikke være HELT nazi de første ukene når alt er lovlig heller.

Skjønner :) Kunne nok i prinsippet gjort det, men jeg syntes maten min er såpass ensformig og føler jeg trenger de karbohydratene rundt trening. Men det kunne sikkert gått! Men jeg får holde ut litt til, hehe. :)

Når på dagen trener du? Tenkte ikke så mye over at folk trener til forskjellige tider når jeg er så vandt til å trene på kvelden selv :p

Men er jo ikke lenge igjen nå da, så hvis opplegget ditt har funka hittil, så funker det vel litt til :) Du har uansett fått fantastiske resultater slik du har gjort det til nå :cat:

Skjønner :) Kunne nok i prinsippet gjort det, men jeg syntes maten min er såpass ensformig og føler jeg trenger de karbohydratene rundt trening. Men det kunne sikkert gått! Men jeg får holde ut litt til, hehe. :)

Husk at det ikke er snakk om å redusere karbs til 0. Selv synes jeg alt fra 20-40 gram karbs i måltidene før trening er greit når jeg ikke er på diett. Da blir det greit plass til et par poteter eller endel frukt. Trener du tidlig kan du gjerne øke karbohydratene litt i måltidet etter trening og så redusere i neste måltid.

Når på dagen trener du? Tenkte ikke så mye over at folk trener til forskjellige tider når jeg er så vandt til å trene på kvelden selv :p

Men er jo ikke lenge igjen nå da, så hvis opplegget ditt har funka hittil, så funker det vel litt til :) Du har uansett fått fantastiske resultater slik du har gjort det til nå :cat:

Jeg går på idrettslinje, så vi har aktiviteter på dagen. Ellers trener jeg på ettermiddagen i 17-18 tiden. Noen dager har det blitt litt før også, kommer veldig ann på energinivået mitt og hvordan aktivitet vi har hatt på skolen. Opplegget har funka greit til nå, så skal nok kanskje bare følge det helt ut.

Husk at det ikke er snakk om å redusere karbs til 0. Selv synes jeg alt fra 20-40 gram karbs i måltidene før trening er greit når jeg ikke er på diett. Da blir det greit plass til et par poteter eller endel frukt. Trener du tidlig kan du gjerne øke karbohydratene litt i måltidet etter trening og så redusere i neste måltid.

Skjønner :) Jeg har tre måltider med 40g ris/192g poteter med grønnsaker og kjøtt. Tror nok det blir lettere når jeg har litt friere tøyler :p

Ble diskutert mye om det her Carb Back-loading | Fitnessbloggen Forum

Personlig sitter jeg igjen med at det var veldig greit for meg, hadde bra energi og lett å få til. Men om det har så mye å si på fett% etc vet jeg ikke. Da jeg fortsatt holder en knapp på at overall har mer å si en makrotiming.

Ble diskutert mye om det her Carb Back-loading | Fitnessbloggen Forum

Personlig sitter jeg igjen med at det var veldig greit for meg, hadde bra energi og lett å få til. Men om det har så mye å si på fett% etc vet jeg ikke. Da jeg fortsatt holder en knapp på at overall har mer å si en makrotiming.

Tror nok jeg er litt lik. Jeg tror jeg trenger karbohydrater til frokost og til kvelds, men tror nesten man bare må teste ut og sjekke hva kroppen liker best :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...